X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.12.2024 р. № 5707/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

 

 
 

Індивідуальна податкова консультація

 

 

 

Державна податкова служба України розглянула звернення з питань застосування окремих норм податкового законодавства, та керуючись
статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як викладено у зверненні, Фонд не є платником ПДВ, здійснює господарську діяльність з недержавного пенсійного забезпечення. Фонд планує реалізацію пам’ятних монет України, що мають 900 або вищу пробу, викарбувані після 1800 року та продаються за ціною, яка не перевищує ринкову вартість золота, що міститься в монетах, більше ніж на 80 відсотків (далі – Монети).

Інформуючи про викладене, Фонд просить надати роз’яснення з наступних питань:

1) чи є Монети законним платіжним засобом в Україні для застосування до них підпункту 14.1.279 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ;

2) чи є операція із відчуження Монет операцією, що звільнена від оподаткування податком на додану вартість згідно з пунктом 197.26 статті 197 розділу V ПКУ;

3) чи потрібно Фонду після проведення операції з відчуження Монет реєструватись платником податку на додану вартість згідно з пунктом 181.1 статті 181 розділу V ПКУ?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Статтею 5 розділу І ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.

Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 1 Закону України                                    від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» валютні              цінності – національна валюта (гривня), іноземна валюта та банківські метали.

Згідно з пунктом 13 статті 1 Закону України від 18 листопада 1997 року
№ 637/97-ВР «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» банківські метали – банківські метали – це золото, срібло, платина, метали платинової групи, доведені (афіновані) до найвищих проб у зливках і порошках, що мають сертифікат якості, а також монети, вироблені з дорогоцінних металів.

Відповідно до норм Положення про структуру валютного ринку України, умови та порядок торгівлі іноземною валютою та банківськими металами на валютному ринку України, затвердженого постановою Правління Національного банку від 02 січня 2019 року № 1 (далі – Положення № 1) до категорії банківських металів віднесено:

8) монети, вироблені з дорогоцінних металів (далі – монети):

пам'ятні монети України, іноземні монети з пробами не нижче ніж: для золота - 900, для срібла – 925, для платини і паладію – 999;

інвестиційні монети України – монети з пробами для золота – 999,9, для срібла – 999,9, для платини – 999,5, які призначені для інвестування та накопичення (підпункт 8 пункту 2 Положення № 1);

порошки банківських металів – це золото, срібло, платина і паладій у вигляді порошкоподібної субстанції (гранули, губка), упаковані в скляні ампули, пластмасові банки або мішки з маркуванням визнаного виробника (підпункт 13 пункту 2 Положення № 1).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ встановлено, що об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14         пункту 213.1 статті 213 розділу VІ ПКУ, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Підпунктом 196.1.4 пункту 196.1 статті 196 розділу V ПКУ встановлено, що не є об'єктом оподаткування, зокрема, операції з обігу валютних цінностей (крім банківських металів, банкнот і монет, що використовуються для нумізматичних цілей, а також іноземних монет з дорогоцінних металів, базою оподаткування яких є продажна вартість).

Відповідно до пункту 197.26 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції платників податку, які здійснюють:

а) постачання на митній території України та/або ввезення на митну територію України інвестиційного золота, включаючи інвестиційне золото у вигляді сертифікатів розподіленого чи нерозподіленого золота, або золота, яким торгують на золотих рахунках, зокрема, позик золота та свопів, що передбачають право власності або право вимоги стосовно інвестиційного золота, а також операції з інвестиційним золотом, що передбачають ф'ючерсні та форвардні угоди, що призводять до передачі права власності або права вимоги стосовно інвестиційного золота;

б) постачання послуг агентів, які діють від імені та за дорученням іншої особи у випадках, коли вони беруть участь у постачанні інвестиційного золота своєму принципалові/довірителю;

в) постачання послуг, пов'язаних з виробництвом інвестиційного золота та/або послуг з перетворення золота на інвестиційне золото.

Термін «інвестиційне золото» для цілей розділу V ПКУ визначено  підпунктом 14.1.279 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ, згідно з яким інвестиційне золото – золото у вигляді:

а) зливків або пластин масою, прийнятою на ринках зливкового золота 995-ї або вищої проби, незалежно від того, чи воно представлене в цінних паперах;

б) золотих монет 900-ї або вищої проби, викарбуваних після 1800 року, які є або були законним платіжним засобом у країні походження та продаються за ціною, яка не перевищує ринкову вартість золота, що міститься в монетах, більше ніж на 80 відсотків.

Ринковою вартістю золота є вартість золота за обліковою ціною банківських металів, що оприлюднюється Національним банком України на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку України.

Порядок реєстрації особи як платника ПДВ регулюється статтями 180 – 183 розділу V ПКУ та регламентується Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за № 1456/26233.

Для цілей оподаткування ПДВ платниками ПДВ є особи, перелік яких визначено підпунктом 14.1.139 пункту 14.1 статті 14 розділу І та пунктом 180.1 статті 180 розділу V ПКУ.

До переліку осіб, які можуть бути зареєстровані платниками ПДВ, відноситься будь-яка особа, що зареєстрована або підлягає реєстрації як платник податку (підпункт 2 пункту 180.1 статті 180 розділу V ПКУ).

Статтями 181 та 182 розділу V ПКУ визначено умови для реєстрації особи як платника ПДВ, відповідно до яких реєстрація особи як платника ПДВ може здійснюватися як в обов'язковому порядку, так і за добровільним рішенням особи.

Відповідно до пункту 181.1 статті 181 розділу V ПКУ у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі операцій з постачання товарів/послуг з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі (зокрема, але не виключно шляхом встановлення спеціального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 000 000,00 гривень (без урахування ПДВ), така особа зобов'язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 розділу V ПКУ, крім особи, яка є платником єдиного податку першої – третьої групи.

Згідно із розділами V та XX ПКУ до оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг належать операції, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою ПДВ, ставкою 7, 14 відсотків, нульовою ставкою ПДВ та звільнені (умовно звільнені) від оподаткування ПДВ.

Операції, які не є об'єктом оподаткування, а також ті, які не враховуються при визначенні бази оподаткування, не приймаються у розрахунок для визначення граничного обсягу операцій, по досягненню якого особа повинна зареєструватися як платник ПДВ.

Згідно з пунктами 183.1 і 183.2 статті 183 розділу V ПКУ будь-яка особа, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник податку, подає до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) реєстраційну заяву (далі – Заява).

У разі обов'язкової реєстрації особи як платника податку реєстраційна заява подається до контролюючого органу не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсягу оподатковуваних операцій, визначеного у статті 181 розділу V ПКУ.

Будь-яка особа, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник ПДВ, і у випадках та в порядку, передбачених статтею 183 розділу V ПКУ, не подала до контролюючого органу Заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату ПДВ на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування (пункт 183.10 статті 183 розділу V ПКУ).

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

 

Щодо питання 1

 

З питання чи є Монети законним платіжним засобом в Україні ДПС рекомендує звернутись до Національного банку України, який відповідно до підпунктів 1, 2 та 6 статті 7 Закону України від 20 травня 1999 року № 679-XIV «Про Національний банк України», зокрема, здійснює державне регулювання на платіжному ринку, визначає засади функціонування платіжного ринку України, визначає та проводить грошово-кредитну політику, монопольно здійснює емісію національної валюти України та організує готівковий грошовий обіг.

 

Щодо питання 2

 

Операції з обігу банківських металів (крім інвестиційного золота), банкнот і монет, що використовуються для нумізматичних цілей, а також іноземних монет з дорогоцінних металів є об’єктом оподаткування ПДВ та оподатковуються у встановленому ПКУ порядку. За операціями з постачання на митній території України банківських металів (крім інвестиційного золота), банкнот і монет, що використовуються для нумізматичних цілей, а також іноземних монет з дорогоцінних металів база оподаткування визначається відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ, тобто виходячи з їх договірної вартості.

Золоті монети вважаються інвестиційним золотом у разі дотримання вимог, визначених підпунктом 14.1.279 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ, а саме якщо такі монети мають 900-у або вищу пробу, викарбувані після 1800 року, є або були законним платіжним засобом у країні походження та продаються за ціною, яка не перевищує ринкову вартість золота, що міститься в монетах, більше ніж на 80 відсотків.

Отже, якщо операції постачання пам’ятних монет України 900-ї або вищої проби, викарбуваних після 1800 року, які є або були законним платіжним засобом в Україні (у країні походження) здійснюються за ціною, яка не перевищує ринкову вартість золота, що міститься в монетах, більше ніж на 80 відсотків, то відповідно до пункту 197.26 статті 197 розділу V ПКУ такі операції звільняються від оподаткування ПДВ.

Якщо зазначені золоті монети реалізуються за ціною, яка більше ніж на 80 відсотків перевищує ринкову вартість золота, що міститься в таких монетах, то такі золоті монети не відповідають визначенню інвестиційного золота згідно з підпунктом 14.1.279 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ, та операції з їх постачання на митній території України підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку. 

 

Щодо питання 3

 

Отже, якщо загальний обсяг операцій з постачання товарів/послуг на митній території України, які є об'єктом оподаткування ПДВ згідно з розділом V ПКУ (у тому числі з урахуванням обсягу операцій, звільнених від оподаткування ПДВ, зокрема, операцій з постачання пам’ятних монет України 900-ї або вищої проби, викарбуваних після 1800 року, які є або були законним платіжним засобом у країні походження та продаються за ціною, яка не перевищує ринкову вартість золота, що міститься в монетах, більше ніж на 80 відсотків), протягом останніх 12 календарних місяців перевищує 1 000 000,00 гривень, то згідно з вимогами ПКУ Товариство повинно подати до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням Заяву і, відповідно, зареєструватись як платник ПДВ в обов'язковому порядку.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 розділу ІІ ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.