X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 16.12.2024 р. № 5721/ІПК/99-00-19-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення
Товариства з обмеженою відповідальністю
(далі – Товариство) про отримання індивідуальної податкової консультації щодо порядку визначення дати початку перебігу 1095 денного строку, передбаченого для подання платником заяви про повернення надміру сплаченої до бюджету суми, та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє таке.

У своєму зверненні Товариство  повідомило, що практична необхідність отримання податкової консультації полягає у недопущення витрат, що впливають на визначення оподатковуваного прибутку.

У зв’язку з викладеним, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з такого питання:

 З якої саме дати починається відлік 1095 днів для надміру сплачених сум грошових зобов’язань, що обліковуються в інтегрованій картці платника, а саме з дати здійснення Товариством платежу, який повністю або частково формує надміру сплачену суму грошових зобов’язань (переплата за інтегрованою карткою платника), чи з дати останньої декларації, сума зобов’язання за якою була погашена за рахунок частки платежу, який формує надміру сплачену суму грошових зобов’язань (переплату за інтегрованою карткою платника)? 

Щодо порушеного платником питання слід зазначити таке.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені визначено статтею 43 глави 1 розділу ІІ Кодексу.

Так, згідно з пунктом 43.3 статті 43 глави 1 розділу ІІ Кодексу обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

Додатково слід зазначити, що відповідно до пункту 102.5 статті 102
глави 9 розділу ІІ Кодексу заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань або про їх відшкодування у випадках, передбачених Кодексом, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, що настає за днем виникнення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.

Згідно з частиною першою статті 255 розділу V Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) якщо строк встановлено для вчинення дії, вона може бути вчинена до закінчення останнього дня строку. Письмові заяви та повідомлення, здані до установи зв'язку до закінчення останнього дня строку, вважаються такими, що здані своєчасно (частина друга статті 255 розділу V).

Щодо визначення строку, встановленого статтею 43глави 1 розділу ІІ Кодексу для подання платником податків заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань слід зазначити таке.

Пунктом 52 2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу встановлено, що на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 розділу ІІ Кодексу.

Згідно з пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» (набрав чинності 17.03.2022) дію пункту 52 2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу зупинено на період дії воєнного, надзвичайного стану.

При цьому, на виконання пункту 1 розділу І Закону України
від  03.03.2022 № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» (набрав чинності 07.03.2022) підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу доповнено
пунктом 69.

Зокрема, відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім встановлених випадків.

Отже, під час визначення 1095 денного строку, передбаченого статтею 43 глави 1 розділу ІІ Кодексу для подання платником податків заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань не враховується період часу з 18.03.2020 по 31.07.2023 включно.

Пунктом 8 підрозділу 2 розділу ІІІ Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 березня 2021 року за № 321/35943 (зі змінами) (далі – Порядок № 5), встановлено, що у разі, якщо платником податків не подано заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені протягом 1095 днів від дня виникнення таких сум, то відповідно до статті 43 розділу II Кодексу такі суми не підлягають поверненню платнику, визнаються такими, за якими завершився строк давності, та списуються на підставі відповідного рішення керівника (заступника керівника) територіального органу ДПС або особи, яка виконує його обов'язки.

Слід зазначити, що згідно з підпунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу надміру сплачені грошові зобов'язання – суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Отже, з урахуванням визначеного Кодексом терміну «надміру сплачені грошові зобов'язання» виникнення надміру сплаченої суми пов’язується з настанням події зарахування такої суми до відповідного бюджету або на єдиний рахунок.

Відповідно до частини першої статті 251 розділу V ЦКУ строком є певний період у часі, зі спливом якого пов'язана дія чи подія, яка має юридичне значення.

Згідно з частиною першою статті 253 розділу V ЦКУ перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок.

 Враховуючи викладене, та на виконання вимог статей 251, 253 розділу V ЦКУ, підпункту 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 розділу І, статті 43 глави 1 розділу ІІ Кодексу, пункту 8 підрозділу 2 розділу ІІІ Порядку № 5 перебіг строку, передбаченого статтею 43 розділу ІІ Кодексу для подання платником заяви про повернення надміру сплаченої суми, починається з наступного дня після відповідної календарної дати виникнення такої суми, а саме її зарахування до відповідного бюджету або на єдиний рахунок. При цьому, вказана сума може повністю або частково формувати надміру сплачену суму грошових зобов’язань.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).