Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо питань оподаткування операцій резидента Дія Сіті – платника податку на особливих умовах із платником єдиного податку та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, товариство зареєстроване 17.03.2023.
З 02.08.2023 товариство стало резидентом Дія Сіті. Товариство є платником податку на особливих умовах. Товариство здійснювало операції із платником єдиного податку.
Товариство запитує:
1. Чи вірно ми розуміємо, щоб розрахувати відсоток витрат по платникам єдиного податку у 2024 році нам необхідно взяти витрати попереднього року (2023 року), це рядок 2285 Звіту про фінансові результати форми 2-мс?
2. Як розрахувати суму податку на виведений капітал при перевищенні 50% витрат від будь-якої діяльності, визначеної за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) за попередній річний звітний період? Маємо брати всі витрати по придбанню майна, робіт, послуг (крім роялті) у платника єдиного податку протягом податкового (звітного) 2024 року і помножити на 9%? Чи маємо від всіх витрат по придбанню майна, робіт, послуг (крім роялті) у платника єдиного податку протягом податкового (звітного) 2024 року вилучили суму 50% від витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати за 2023 рік і потім різницю помножити на 9%?
3. Для розрахунку витрат ми маємо враховувати всіх хто перебуває на спрощеній системі оподаткування (єдиному податку) як фізичних осіб – підприємців, так і юридичних осіб?
4. Для розрахунку витрат ми маємо керуватися методом нарахування витрат особам на спрощеній системі оподаткування чи касовим методом?
Відповідно до п.п. 14.1.2821 п. 14.1 ст. 14 ПКУ резидент Дія Сіті – платник податку, що сплачує податок на прибуток підприємств на особливих умовах (далі – резидент Дія Сіті – платник податку на особливих умовах), – резидент Дія Сіті, який у порядку, передбаченому п. 141.10 ПКУ, обрав або перейшов на відповідний режим оподаткування. Резиденти Дія Сіті, які не обрали (не перейшли) на відповідний режим оподаткування, сплачують податок на прибуток підприємств на загальних підставах і вважаються резидентами Дія Сіті, що не є платниками податку на особливих умовах.
Для резидента Дія Сіті – платника податку на особливих умовах згідно з п.п. 141.91.2.12 п.п. 141.91.2 п. 141.91 ст. 141 ПКУ об’єктом оподаткування є, зокрема, операції з виплати у грошовій формі та/або відмінній від грошової формі у зв’язку з придбанням майна (робіт, послуг) у платників єдиного податку в сумі, визначеній за правилами, встановленими п.п. 135.2.1.15 п.п. 135.2.1 п. 135.2 ст. 135 ПКУ.
Згідно з п.п. 135.2.1.15 п.п. 135.2.1 п. 135.2 ст. 135 ПКУ база оподаткування операцій резидента Дія Сіті – платника податку на особливих умовах визначається як сума коштів та/або вартості майна (крім податку на додану вартість, якщо він застосовується), виплачених (переданого) у зв’язку з придбанням майна, робіт, послуг (крім роялті) у платників єдиного податку протягом податкового (звітного) року в розмірі, що перевищує 20 відс. суми витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) за попередній річний звітний (податковий) період. При цьому до витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід), включаються витрати, пов’язані з операційною, фінансовою та інвестиційною діяльністю.
У разі якщо на дату виплати коштів та/або передачі майна як попередньої оплати за майно (роботи, послуги) постачальник не був платником єдиного податку, положення п.п. 135.2.1.15 п.п. 135.2.1 п. 135.2 ст. 135 ПКУ застосовуються до таких операцій за результатами податкового (звітного) періоду, в якому резидент Дія Сіті – платник податку на особливих умовах отримав майно (роботи, послуги), за умови що на дату такого отримання постачальник є платником єдиного податку.
Пунктом 59 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ встановлено, що норми, визначені п.п. 135.2.1.15 п.п. 135.2.1 п. 135.2 ст. 135, п.п. 141.91.2.12 п.п. 141.91.2 п. 141.91 ст. 141 ПКУ застосовуються до податкових (звітних) періодів починаючи з 01 січня 2024 року.
Установлено, що у 2024 році розміри придбання майна, робіт, послуг (крім роялті) у платника єдиного податку протягом податкового (звітного) року, передбачені п.п. 135.2.1.15 п.п. 135.2.1 п. 135.2 ст. 135, п.п. 141.91.2.12 п.п. 141.91.2 п. 141.91 ст. 141 ПКУ, визначаються в розмірі, що перевищує 50 відс. суми витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід), за попередній річний звітний період. При цьому до витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід), включаються витрати, пов’язані з операційною, фінансовою та інвестиційною діяльністю.
Резиденти Дія Сіті – платники податку на особливих умовах, які зареєстровані протягом 2024 року (новостворені), у цьому календарному році розрахунок частки вартості майна (робіт, послуг), придбаного (придбаних) у платників єдиного податку, проводять на підставі показників Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) за поточний річний звітний період.
Інформація про доходи, витрати та фінансові результати діяльності за звітний період підприємства наводиться у Звіті про фінансові результати (Звіті про сукупний дохід).
Форма Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) складається, зокрема, згідно з вимогами Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.02.2013 № 73 (далі – форма № 2), Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 25 «Спрощена фінансова звітність», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 25.02.2000 № 39 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 24.01.2011 № 25) (далі – форма № 2-м), в залежності від категорії підприємства для цілей бухгалтерського обліку.
Для розрахунку суми перевищення вартості майна, робіт, послуг (крім роялті), придбаного (придбаних) у платників єдиного податку протягом податкового (звітного) року, в розмірі 20 відс. (50 відс. у 2024 році) над витратами від будь-якої діяльності за попередній річний звітний період, визначеними за показниками фінансової звітності за формою № 2, включаються сумарні показники, що стосуються витрат та зазначені у рядках 2050 «Собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг)», 2130 «Адміністративні витрати», 2150 «Витрати на збут», 2180 «Інші операційні витрати», 2250 «Фінансові витрати», 2255 «Втрати від участі в капіталі», 2270 «Інші витрати». У разі складання фінансової звітності за формою № 2-м для розрахунку включається сума витрат, зазначена у рядку 2285 «Разом витрати».
Щодо питання 1
Для розрахунку відсотка витрат по платникам єдиного податку у 2024 році необхідно взяти витрати попереднього року, зазначені у рядку 2285 «Разом витрати» у разі складання фінансової звітності за формою № 2-м.
Щодо питання 2
Для розрахунку суми податку на виведений капітал необхідно від всіх витрат по придбанню майна, робіт, послуг (крім роялті) у платника єдиного податку протягом податкового (звітного) 2024 року відняти суму 50% від витрат від будь-якої діяльності, визначених за показниками Звіту про фінансові результати за 2023 рік, і потім позитивну різницю помножити на ставку податку, яка для резидентів Дія Сіті – платників на особливих умовах становить 9%.
Щодо питання 3
Для розрахунку 50 % критерію за операціями з платниками єдиного податку необхідно враховувати всіх контрагентів, що перебувають на спрощеній системі оподаткування (єдиному податку): як фізичних осіб – підприємців, так і юридичних осіб.
Щодо питання 4
Згідно з п.п. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 ПКУ до функцій контролюючих органів належить надання індивідуальних податкових консультацій з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Формування витрат здійснюється, виходячи з національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Відповідно до Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, державну політику зокрема у сфері бухгалтерського обліку та забезпечує формування і реалізацію єдиної державної податкової та митної політики.
Враховуючи вищезазначене, питання щодо порядку формування витрат в бухгалтерському обліку відноситься до компетенції Міністерства фінансів України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |