X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.12.2024 р. № 5807/ІПК/99-00-21-02-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення платника податків щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань складання Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт), та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомляє, що є контролюючою особою. Платник податків має контрольовані іноземні компанії (далі – КІК), які:

є збитковими, серед яких є ті, що підпадають під звільнення від оподаткування та ті, що не підпадають під звільнення від оподаткування;

відносяться до Переліку держав (територій),  які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу І Кодексу, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045 (далі – Перелік № 1045).

Практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації полягає у необхідності формування чіткого розуміння необхідності подання платником податків Звіту, у зв’язку з чим платник податків просить надати відповіді на запитання.

1. У разі не заповнення графи 27 Звіту чи зобов’язаний платник податків у такому разі заповнювати графи 24, 25, 28 Звіту? Якщо графи 24, 25, 28 підлягають заповненню для таких груп КІК, то яким чином? Яким чином заповнюються Додатки К, ТЦ, ЦП для пільгових та не пільгових КІК, якщо частка пасивних доходів таких КІК становить не більше 50 відс. загальної суми доходів? Чи необхідно для збиткових КІК розроблювати документацію для трансфертного ціноутворення?

2. Якщо за даними балансу у КІК є непокриті збитки, що виникли до 01.01.2022, але за звітний період КІК за даними фінансової звітності є прибутковою, то чи можливо збитки минулих років використати для зменшення скоригованого прибутку КІК у 2024 році? Якщо за даними балансу у КІК є непокриті збитки, що виникли після 01.01.2022, але за звітній період КІК за даними фінансової звітності є прибутковою, то чи можливо збитки минулих років використати для зменшення скоригованого прибутку КІК у 2024 році?

3. Якщо КІК здійснює свою господарську діяльність з компанією, яка як і КІК зареєстрована у державі, яка включена до Переліку № 1045, то чи необхідно у графі 31 Звіту вказувати інформацію про абсолютно всі операції, що здійснюються між КІК та такою компанією у цій державі?

4. Якщо КІК здійснює свою господарську діяльність з нерезидентами – пов’язаними особами, то чи необхідно у графі 32 Звіту окремо вказувати інформацію про абсолютно всі операції КІК, що здійснюються між нею та нерезидентом - пов’язаною особою у відповідній державі?

5. Що саме слід вказувати у графах 31-33 Звіту в «переліку операцій» як операцію: перелік контрактів з відповідним нерезидентом, чи перелік інвойсів з відповідним нерезидентом, чи перелік всіх специфікацій з відповідним нерезидентом, чи необхідно перераховувати абсолютно всі операції, зокрема: закупівля канцелярський товарів, господарчих товарів, розрахунки з банком за платежі, фінансові допомоги, відсотки банку тощо?

 

Щодо питання 1

Пунктом 392.5 статті 392 розділу І Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту.

Згідно із підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 (далі – Наказ № 254) затверджено форму Звіту, скорочену форму Звіту та Порядок заповнення Звіту, скороченої форми Звіту і подання до контролюючого органу.

Форма Звіту та Порядок заповнення Звіту визначають назви граф та порядок їх заповнення. Графи Звіту, що містять показники для декларування підлягають заповненню.

Підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу визначено, що у разі, якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до положень підпункту 39 2.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу.

Підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392 розділу І Кодексу передбачені умови звільнення від оподаткування КІК, зокрема частка пасивних доходів контрольованої іноземної компанії становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів контрольованої іноземної компанії із всіх джерел.

Однак при звільненні від оподаткування прибутку КІК в обов’язковому порядку подається Звіт з відображенням умов такого звільнення.

Відповідно до пункту 24 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту, у графі 24 зазначається прибуток до оподаткування КІК відповідно до даних фінансової звітності. У разі, якщо фінансовий результат до оподаткування за даними фінансової звітності збиток, то у графі 24 Звіту зазначається сума таких збитків, тобто проставляється від’ємне число.

Пунктом 25 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту визначено, що у графах 25.1 – 25.3 відображається розрахунок скоригованого прибутку КІК, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу.

Розрахунок скоригованого прибутку КІК здійснюється окремо по кожній КІК.

У графі 25.1 зазначається фінансовий результат до оподаткування КІК відповідно до даних її неконсолідованої фінансової звітності, складеної за звітний календарний рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року –  за періоди, що закінчуються у відповідному календарному році) відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються КІК, та строків для підготовки такої звітності у відповідній іноземній юрисдикції.

У разі якщо згідно із законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства КІК не передбачено обов'язку складання фінансової звітності, контролююча особа повинна забезпечити складання фінансової звітності КІК відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності.

Графа 25.1 є обов’язковою до заповнення, містить числове поле, додатне або від’ємне значення або «нуль».

У графі 25.2 К зазначається сума коригування фінансового результату до оподаткування КІК, що дорівнює показнику рядка 03 додатка К до Звіту (далі – додаток К). Містить числове поле, додатне або від’ємне значення або «нуль».

При складанні Додатка К також використовуються показники додатка ТЦ до Звіту (далі – Додаток ТЦ) та додатка ЦП до Звіту (далі – Додатку ЦП).

Додаток ЦП складається по КІК, які здійснювали операції з цінними паперами.

Показник рядка 1.2 К Додатка ЦП переноситься в рядок 1.2 ЦП Додатка К у разі від’ємного значення.

Показник рядка 1.3 К Додатка ЦП переноситься в рядок 1.3 ЦП Додатка К у разі позитивного значення.

Додаток ТЦ складається по КІК, які здійснювали контрольовані операції, у разі самостійного коригування ціни контрольованої операції у звітному періоді.

Сумарне значення коригування щодо товарів (робіт, послуг), крім цінних паперів при продажу товарів (робіт, послуг) графи 13 Додатка ТЦ, відображається у рядку 1.10 ТЦ Додатка К.

Сумарне значення коригування щодо товарів (робіт, послуг), крім цінних паперів при придбанні товарів (робіт, послуг) графи 15 Додатка ТЦ, відображається у рядку 1.11 ТЦ Додатка К.

Сумарне значення коригування по цінних паперах при продажу товарів (робіт, послуг) графи 13 Додатка ТЦ відображається у рядку 01.12 ТЦ Додатка ЦП.

Сумарне значення коригування по цінних паперах при придбанні товарів (робіт, послуг) графи 15 Додатка ТЦ відображається у рядку 02.12 ТЦ Додатка ЦП.

У графі 25.3 зазначається скоригований прибуток КІК, що є підсумком граф 25.1 та 25.2 К Звіту. Містить числове поле, додатне або від’ємне значення або «нуль».

У графі 25 у разі, якщо у графі 27 проставлено значення більше нуля, то у графах 25.1 – 25.3 може зазначатися значення «нуль».

Відповідно до пункту 27 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту у графі 27 зазначається прибуток КІК, звільнений від оподаткування.

Пунктом 28 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту передбачено, що у графі 28 зазначаються умови звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до таких умов:

у графі 28.1 – якщо між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) КІК є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та виконується будь-яка з умов, зазначена у графах 28.1.1, 28.1.2 (зазначається одна або декілька підстав);

у графі 28.2 – якщо частка пасивних доходів КІК становить більше 50 відсотків загальної суми доходів КІК із всіх джерел, але такі доходи визнаються активними, за умови, що КІК виконує умови, зазначені у графах 28.2.1, 28.2.2 (зазначається одна або декілька підстав);

у графі 28.3 – якщо скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи, незалежно від виконання умов, передбачених підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу, якщо виконується будь-яка з умов, визначена у графах 28.3.1, 28.3.2, 28.3.3 (зазначається одна або декілька підстав).

Таким чином, якщо графа 27 не містить показників для заповнення, то відповідно Перелік умов звільнення від оподаткування прибутку КІК, визначений у графі 28 не заповнюється. У разі, якщо у графі 27 проставлено значення більше «нуля», то у графах 25.1 – 25.3 зазначається «нуль», а у графах 28.1.1 – 28.3.3 обов’язково має бути зазначена одна або декілька відміток із переліку умов щодо звільнення від оподаткування прибутку КІК. Заповнення граф 24 та 25 є обов’язковим, з відображенням додатного або від’ємного значення або «нуля».

При цьому, у разі звільнення прибутку КІК від оподаткування додатки К, ЦП та ТЦ до Звіту не підлягають заповненню і, як наслідок, їх не потрібно подавати.

Складати та зберігати документацію з трансфертного ціноутворення за кожний звітний період повинні платники податків, що здійснюють контрольовані операції (підпункт 39.4.3 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу). Перелік інформації, що повинна містити документація з трансфертного ціноутворення (сукупність документів або єдиний документ, складений у довільній формі) визначений підпунктом 39.4.6 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу.

Відповідно до підпункту 392.3.2.4 підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу контролюючий орган може зобов'язати контролюючу особу надати документацію з трансфертного ціноутворення, складену відповідно до вимог статті 39 Кодексу, щодо операцій КІК із будь-якою особою, зазначеною в цьому підпункті, у разі, якщо загальний обсяг операцій КІК з такою особою перевищує 10 мільйонів гривень за календарний рік, а загальний дохід такої КІК перевищує 150 мільйонів гривень за календарний рік. Зазначена документація має бути подана протягом 60 календарних днів з дня отримання такої вимоги.

У разі якщо контролююча особа не подає документацію з трансфертного ціноутворення, контролюючий орган збільшує розмір прибутку КІК до оподаткування на 30 відсотків вартості доходів або витрат, щодо яких не було подано документацію з трансфертного ціноутворення.

У разі якщо контролюючий орган встановлює невідповідність поданої документації з трансфертного ціноутворення вимогам статті 39 Кодексу, контролюючий орган має право самостійно визначити розмір доходів та витрат КІК за такими операціями відповідно до вимог статті 39 Кодексу та відповідним чином збільшити розмір прибутку КІК до оподаткування.

 

Щодо питання 2

Відповідно до підпункту 392.3.3 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу скоригований прибуток кожної КІК визначається окремо. Якщо скоригований прибуток КІК звітного року має від’ємне значення, такий збиток не зменшує прибуток до оподаткування інших КІК звітного року, однак може бути врахований у зменшення прибутку до оподаткування цієї самої КІК в майбутніх звітних роках.

Першим звітним (податковим) роком для Звіту є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, що розпочинається у 2022 році) (пункт 54 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Контролююча особа визначає частину скоригованого прибутку КІК за даними фінансової звітності відповідно до пункту 392.2 статті 392 розділу I Кодексу.

Таким чином, враховуючи, що першим звітним періодом для Звіту є 2022 рік (звітний період, що розпочинається у 2022 році), у разі якщо скоригований прибуток КІК має від’ємне значення, що виникло у період до 01.01.2022,  такий збиток не може бути врахований у зменшення прибутку до оподаткування цієї самої КІК у звітному 2024 році.

Якщо ж скоригований прибуток КІК має від’ємне значення, що виникло у період після 01.01.2022, такий збиток може бути врахований у зменшення прибутку до оподаткування цієї самої КІК у звітному 2024 році.

 

Щодо питань 3 – 5

Підпунктом 39.2.1.1. підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу визначено, що контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті – платників податку на особливих умовах – на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), а саме, зокрема:

в) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 цього підпункту, або які є резидентами цих держав;

г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.

У разі внесення змін до переліку організаційно-правових форм нерезидентів у розрізі держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до цього підпункту, вони набирають чинності з 1 січня звітного року, що настає за календарним роком, у якому внесено такі зміни.

Критерії визначення переліку держав (територій) для цілей підпункту «в» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1. пункту 39.2 статті розділу І Кодексу визначені підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1. пункту 39.2 статті розділу І Кодексу, а саме:

держави (території), у яких ставка податку на прибуток підприємств (корпоративний податок) на 5 і більше відсоткових пунктів нижча, ніж в Україні, або які надають суб’єктам господарювання пільгові режими оподаткування, або в яких особливості розрахунку бази оподаткування фактично дозволяють суб’єктам господарювання не сплачувати податок на прибуток підприємств (корпоративний податок) або сплачувати його за ставкою, на 5 і більше відсоткових пунктів нижчою, ніж в Україні;

держави, з якими Україною не укладені міжнародні договори з положеннями про обмін інформацією;

держави, компетентні органи яких не забезпечують своєчасний та повний обмін податковою та фінансовою інформацією на запити центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Операції з контрагентом, зареєстрованим у державі (на території), включеній до зазначеного переліку, визнаються контрольованими з 1 січня звітного року, наступного за календарним роком, у якому держави (території) було включено до такого переліку.

Відповідно до пункту 31 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту у графі 31 зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку).

Інформація зазначається по кожній операції окремо.

Перелік держав (територій) затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 977» (далі – Перелік № 1045).

Таким чином, КІК, що здійснює господарську діяльність з компанією, яка як і КІК зареєстрована у державі (території), яка включена до Переліку № 1045, у графі 31 Звіту зазначає повний перелік операцій, проведених з таким нерезидентом, що зареєстрований у державі (території), що включена до Переліку № 1045 із зазначенням повного найменування нерезидента, назви держави (території), коду країни та коду платника податку.

Відповідно до пункту 32 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту у графі 32 зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку).

Інформація зазначається по кожній операції окремо.

Таким чином, у разі здійснення КІК господарської діяльності з нерезидентами – пов’язаними особами у графі 32 Звіту зазначається повний перелік операцій, проведених з такими нерезидентами із зазначенням повного найменування нерезидента, назви держави (території), коду країни та коду платника податку.

Відповідно до пункту 33 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту у графі 33 у графі 33 зазначається перелік операцій КІК з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу І Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменуванням нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку). Інформація зазначається по кожній операції окремо.

Перелік організаційно-правових форм затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04 липня 2017 року № 480 «Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи».

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).