Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, платник податку є контролюючою особою контрольованої іноземної компанії, що зареєстрована та є податковим резидентом Британських Віргінських Островів (далі – нерезидент-1). При цьому нерезидент-1 володіє часткою в іншій іноземній компанії, яка не є контрольованою іноземною компанією платника податків (далі – нерезидент-2). Нерезидент-2 є одним із засновників юридичної особи, що зареєстрована в Україні та є податковим резидентом України (далі – Українська компанія).
Українська компанія планує здійснити нарахування та виплату дивідендів на користь нерезидента-2, при цьому утримуватиме податок на доходи нерезидента з джерелом їх походження з України.
Нерезидент-2 планує здійснити виплату таких дивідендів на користь нерезидента-1.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Чи вважаються дивіденди, опосередковано отримані нерезидентом-1 від Української компанії через нерезидента-2 дивідендами, отриманими від Української компанії безпосередньо платником податку в розумінні
п.п. 170.13.3 п. 170.13 ст. 170 Кодексу?
2. Чи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку відповідно до п.п. 1 п. 170.131 ст. 170 Кодексу дивіденди, опосередковано отримані протягом звітного періоду нерезидентом-1 від Української компанії через нерезидента-2, якщо такі дивіденди були оподатковані Українською компанією податком на доходи нерезидента з джерелом їх походження з України, відповідно до п. 141.4 ст. 141 Кодексу?
Законом України від 10 жовтня 2024 року № 4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період воєнного стану», який
набрав чинності з 01.12.2024, внесено зміни до розділу IV Кодексу та п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (далі – Закон № 4015).
Щодо першого та другого питань
Відповідно до п.п. 14.1.49 п. 14.1 ст. 14 Кодексу дивіденди – це платіж, що здійснюється юридичною особою, в тому числі емітентом корпоративних прав, інвестиційних сертифікатів чи інших цінних паперів, на користь власника таких корпоративних прав, інвестиційних сертифікатів та інших цінних паперів, що засвідчують право власності інвестора на частку (пай) у майні (активах) емітента, у зв’язку з розподілом частини його прибутку, розрахованого за правилами бухгалтерського обліку.
Для цілей оподаткування до дивідендів прирівнюються також, зокрема, платіж у грошовій чи негрошовій формі, що здійснюється юридичною особою на користь її засновника та/або учасника (учасників) у зв’язку з розподілом чистого прибутку (його частини).
Податок на доходи нерезидента з джерел їх походження з України, сплачується українською компанією при виплати дивідендів на користь засновника-нерезидента відповідно до п. 141.4 ст. 141 Кодексу.
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом IV Кодексу, згідно з п.п. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платником податку є фізична особа – резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.
Підпунктом 163.1.3 п. 163.1 ст. 163 Кодексу передбачено, що об’єктом оподаткування резидента є іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
Дохід, отриманий з джерел за межами України, – це будь-який дохід, отриманий резидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності за межами митної території України (п.п. 14.1.55 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Також вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, становить 5 відсотків об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу.
Відповідно до п.п. 170.11.1 п. 170.11 ст. 170 Кодексу у разі, якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника
податку – отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою 18 відс., визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім:
а) доходів, визначених п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою 9 відс., визначеною п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу;
б) прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.2 ст. 170 Кодексу;
в) прибутку КІК, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.13
ст. 170 Кодексу;
г) виплат у грошовій чи негрошовій формі у зв’язку з розподілом прибутку, або його частини, джерелом яких є утворення без статусу юридичної особи, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 170.11 1 ст. 170 Кодексу.
При цьому порядок оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній визначено п. 170.13 ст. 170 Кодексу.
Відповідно до п.п. 170.13.2 п. 170.3 ст. 170 Кодексу у разі, якщо контрольована іноземна компанія розподіляє прибуток або його частину на користь контролюючої особи, і така особа фактично отримує розподілені кошти (як безпосередньо, так і через ланцюг опосередкованого володіння), застосовуються такі правила:
у разі розподілу контролюючою особою прибутку контрольованої іноземної компанії (його частини) до моменту подання звіту про контрольовані іноземні компанії та включення зазначеної частини прибутку контрольованої іноземної компанії до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, до такого фактично отриманого (розподіленого) доходу застосовується ставка податку, визначена п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу (п.п. 170.13.2.1 п.п. 170.13.2 п. 170.3
ст. 170 Кодексу);
у разі розподілу контролюючою особою прибутку контрольованої іноземної компанії (його частини) після подання звіту про контрольовані іноземні компанії та включення зазначеної частини прибутку контрольованої іноземної компанії до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, але до закінчення другого календарного року, наступного за звітним, здійснюється перерахунок податку із прибутку контрольованої іноземної компанії, відображеного в податковій декларації, із застосуванням ставки податку визначеної п.п. 167.5.4 п. 167.5
ст. 167 Кодексу. Контролююча особа – резидент України має право подати уточнюючу річну податкову декларацію, що відображає результати такого перерахунку. При цьому отримана частина прибутку контрольованої іноземної компанії не підлягає повторному включенню до загального оподатковуваного доходу в календарному році, в якому вона фактично отримана (розподілена) (п.п. 170.13.2.2 п.п. 170.13.2 п. 170.3 ст. 170 Кодексу);
у разі розподілу контролюючою особою прибутку контролюючої іноземної компанії (його частини) після моменту подання звіту про контрольовані іноземні компанії та включення зазначеної частини прибутку контрольованої іноземної компанії до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, після закінчення календарного другого року, наступного за звітним, перерахунок податку не здійснюється. При цьому отримана частина прибутку контрольованої іноземної компанії не підлягає повторному включенню до загального оподатковуваного доходу в календарному році, в якому вона фактично отримана (розподілена) (п.п. 170.13.2.3 п.п. 170.13.2 п. 170.3 ст. 170 Кодексу).
Відповідно до п.п. 170.13.3 п. 170.13 ст. 170 Кодексу у разі коли сума прибутку контрольованої іноземної компанії, отримана у вигляді дивідендів від юридичних осіб України (як безпосередньо, так і опосередковано через ланцюг підконтрольних юридичних осіб) відповідно до п.п. 392.3.2.7 п.п. 392.3.2 п. 392.3 ст. 392 Кодексу вважається сумою дивідендів, отриманих від українських юридичних осіб безпосередньо контролюючою особою.
Така сума включається до складу загального оподатковуваного доходу контролюючої особи звітного періоду, протягом якого контрольованою іноземною компанією отримано дивіденди, і підлягає оподаткуванню:
отримана від юридичних осіб України – платників податку на прибуток (крім інститутів спільного інвестування) за ставкою, визначеною п. 167.2
ст. 167 Кодексу;
отримана від інститутів спільного інвестування, суб’єктів господарювання, які не є платниками податку на прибуток, за ставкою, визначеною п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу.
Відповідно до п. 170.131 ст. 170 Кодексу дивіденди, отримані платником податку в порядку, визначеному п.п. 170.13.3 п. 170.13 ст. 170 Кодексу, не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу контролюючої особи, у разі якщо такі дивіденди були оподатковані на рівні української компанії за ставками, визначеними п. 167.2 або п.п. 167.5.4 п. 167.5 ст.167 Кодексу.
Податок на доходи фізичних осіб та військовий збір сплачується контролюючою особою відповідно до п. 170.13 ст. 170 Кодексу та п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Отже, податок на доходи нерезидента з джерел їх походження з України, відповідно до п. 141.4 ст. 141 Кодексу сплачується українською компанією при виплаті дивідендів на користь засновника-нерезидента, а податок на доходи фізичних осіб та військовий збір сплачується контролюючою особою відповідно до п. 170.13 ст. 170 Кодексу та п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Слід зазначити, у разі якщо нарахування дивідендів здійснювалося юридичною особою України до набрання чинності Закону № 4015, то такий дохід оподатковується військовим збором за ставкою 1,5 відсотка, після набрання чинності – 5 відсотків.
Разом з цим наголошуємо, оскільки звернення не містить достатньої інформації для надання більш конкретної відповіді, будь-які висновки щодо оподаткування доходів фізичних осіб, які контролюючими особами контрольованих іноземних компаній, можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались, зокрема, але не виключно, інформації щодо володіння частками нерезидента-1 в нерезиденті-2, статусу контролюючої особи по відношенню до нерезидента-2 з підтверджуючими документами.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |