Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення ( ) щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, в межах компетенції повідомляє наступне.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що компанія в іноземній юрисдикції, яка належіть платнику податків, відкрита в липні 2022 року. При подані платником податків звітності про контрольовані іноземні компанії (далі – КІК) до 01.05.2024 року за 2022 рік та 2023 рік спирався на роз’яснення, що «Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку КІК звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період КІК, що закінчується протягом календарного року (підпункт 392.5.1 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу). Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Водночас пунктом 54 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу встановлені такі особливості застосування положень про оподаткування прибутку КІК протягом перехідного періоду: першим звітним (податковим) роком для звіту про КІК є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року - звітний період, що розпочинається у 2022 році).»
На момент подання платником податків звітності про КІК в квітні 2024 року була готова фінансова звітність англійської компаній за період з липня 2022 по липень 2023 року включно, опираючись на консультації та «Перехідні положення» Кодексу, що якщо звітний фінансовий період починається в 2022 році, то цей фінансовий звіт потрібно включи до декларації про КІК за 2022 рік, і подати скорочену декларацію про КІК за 2023 рік, так як фінансова звітність компанії за період серпень 2023-липень 2024 року, ще не була готова (не настав строк подання звітності в юрисдикції компанії). І як тільки вона буде подана в юрисдикції компанії подавати повний звіт про КІК за 2023 рік до 31.12.2024 року включаючи в нього фінансову звітність за період з серпня 2023 по липень
2024 року.
КІК підпадає під умови звільнення від оподаткування відповідно до підпункту 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділу І Кодексу, тому скоригованого прибутку не має.
Наразі думка консультантів і експертів з оподаткування інша. Зазначають, що якщо звітний рік КІК розпочинається не стандартно, тобто не з 01 січня по 31 грудня, а як в моєму випадку розпочинається в липні 2022 року та закінчується в липні 2023 року, у такому випадку контролююча особа до 01.05.2024 (одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за 2023 рік) була зобов’язана подати звіт про КІК лише за 2023 рік і не подавати звіт про КІК за 2022 рік.
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Якщо звітний період англійської компанії розпочинається в липні 2022 року по липень 2023 року, то який звітний рік необхідно було поставити у графі 2 Звіту про КІК: звітний податковий період за 2022 рік чи податковий період за 2023 рік?
2. Якщо звітний період англійської компанії розпочинається в серпні
2023 року по липень 2024 року, то який крайній термін подання повного Звіту КІК фізичною особою – контролером 01.05.2025 чи 31.12.2024?
3. Чи виникає при звітному періоді червень 2023 – червень 2024 обов’язок у контролюючої особи подавати до 01.05.2024 звіт про КІК за скороченою формою відповідно до підпункту 392.5.4 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу?
4. Чи потрібно буде подавати уточнюючу звітність про КІК за 2022 рік з нульовими показниками до контролюючого органу (звітність подана до 01.05.2024 згідно законодавства), яка була сформована на основі фінансової звітності англійської компаній з липня 2022 року по липень 2023 року, якщо цей фінансовий період потрібно було включити до звітності про КІК за 2023 рік та за 2022 рік не подавати декларацію про КІК?
5. Яка процедура анулювання декларації про КІК за 2022 рік, якщо її не потрібно було подавати за цей період?
6. Якщо за 2023 рік був подано скорочений звіт про КІК в строки до 01.05.2024, згідно роз’яснень на дату подання, що якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи, то потрібно подати скорочений звіт і на той момент це не була готова фінансова звітність за період серпень 2023 по липень 2024 року. А наразі якщо цей фінансовий період буде включено до декларації КІК за 2024 рік і скорочений звіт не потрібно було подавати, чи потрібно подати письмо до податкової про анулювання цього скороченого звіту?
7. Якщо до 31.12.2024 буде поданий повний звіт про КІК за 2023 рік і в нього буде включена фінансова звітність за період липень 2022 року - липень
2023 року, чи буде це вважатися, що звітність подана після строку подання звітності до 01.05.2024, але згідно внесених змін до Кодексу та інших законів України щодо особливостей у період воєнного стану № 3706-ІХ від 09.05.2024 штрафні санкції не застосовуються чи будуть застосовані після закінчення військового стану?
8. Чи потрібно подавати уточнюючий звіт до декларації про майновий стан та доходи якщо до неї було подано два додатки КІК за 2022 рік та за 2023 рік, а наразі виходить, що за 2022 рік не повинні були подавати? КІК підпадає під умови звільнення від оподаткування відповідно до підпункту 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділу І Кодексу?
9. Якщо в повній податковій декларації про КІК за 2023 рік, в разі нестандартного періоду фінансової звітності будуть відображені дані по фінансової звітності за серпень 2023 року – липень 2024 року чи буде це вважатися недостовірними даними? І яка сума штрафу санкції?
Щодо питань 1-9
Контрольованою іноземною компанією (далі – КІК) визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (підпункт 39².1.1 пункту 39².1 статті 39² розділу І Кодексу).
Для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку КІК звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період КІК, що закінчується протягом календарного року (підпункт 39².5.1 пункту 39².5
статті 39² розділу І Кодексу).
Пунктом 392.2 статті 392 Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК. Так, об'єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею.
Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про КІК. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
До звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Тобто, контролююча особа зобов’язана подати звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи за відповідний календарний рік.
У разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає звіт про КІК за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» – «в» підпункту 392.5.3
пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу.
У випадку подання звіту про КІК за скороченою формою контролююча особа зобов’язана подати повний звіт про КІК до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком.
При цьому, якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств.
Таким чином, для КІК зареєстрованої за законодавством Великобританії першим звітним (податковим) періодом є 2023 рік, який розпочинається у липні 2022 року та закінчується у липні 2023 року. Контролююча особа зобов’язана подати звіт про КІК за 2023 рік та фінансову звітність за той же період разом з декларацію про майновий стан і доходи за 2023 рік до 01.05.2024 включно. У разі якщо до 01.05.2024 було подано скорочений звіт про КІК, то повний звіт потрібно подати до 31.12 2024.
Щодо подання Звіту про КІК за період, який починається у серпні 2023 року та закінчується у липні 2024 році, то такий звіт необхідно подати у відповідності до підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та кваліфікованого електронного підпису до 01.05.2025.
У разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає звіт про КІК за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» – «в» підпункту 392.5.3
пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу.
У випадку подання звіту про КІК за скороченою формою контролююча особа зобов’язана подати повний звіт про КІК до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком.
До Декларації обов’язково додається Додаток КІК, який заповнюється окремо по кожній КІК. У разі звільнення від оподаткування прибутку КІК, Додаток КІК до Декларації підлягає заповненню із зазначенням інформації про нерезидента та фінансових показників у рядках 01 - 06, в яких проставляється нуль.
Неподання Звіту про КІК протягом 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати фінансових санкцій (штрафів), передбачених пунктом 120.7 статті 120 Кодексу, – тягне за собою накладення штрафу в розмірі п'яти розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен календарний день неподання Звіту, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року.
Контролююча особа у якої виник обов'язок щодо подання Звіту про КІК контролюючому органу у період воєнного стану не звільняється від відповідальності, передбаченої пунктом 120.7 статті 120 Кодексу
Законодавством не передбачено процедуру визнання звіту про КІК недійсним. Платник податків має право подати інформаційний лист через електронний кабінет платника податків або безпосередньо у відділенні податкової служби з обґрунтованим поясненням щодо помилкового подання скороченого звіту про КІК.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |