Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення
щодо коригування фінансового результату до оподаткування на різниці, що виникають за операціями в іноземній валюті, та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, резидентом Республіки Азербайджан (нерезидент) укладено довгостроковий контракт з резидентом України (замовником) на виконання будівельних робіт.
Зазначені роботи нерезидент виконує на території України через зареєстроване Представництво.
Згідно контракту суми коштів в євро зараховуються на рахунок нерезидента та у подальшому перераховуються на рахунок Представництва.
При цьому, нерезидент після отримання коштів від замовника перераховує не всю суму коштів на рахунки Представництва, а частково залишає для покриття витрат, що несе нерезидент при виконанні контракту.
Враховуючи зазначене, у Представництва виникли наступні питання:
1. У зв’язку з тим, що дата надходження коштів від замовника на рахунки нерезидента та на рахунок Представництва не збігаються, просимо надати роз’яснення за яким курсом обліковувати оплату від замовника? Курсом на дату зарахування коштів на рахунок нерезидента чи на дату зарахування коштів на рахунок Представництва?
2. Враховуючи, що при закритті довгострокового контракту сума доходу перевищить суму отриманих авансів, а отже дохід буде розраховуватись по курсу на дату господарської операції (закриття контракту), просимо надати роз’яснення яку суму вважати попередньою оплатою при закритті довгострокового 1контракту?
3. У зв’язку з тим, що Представництво веде діяльність на території України згідно із законодавством України, просимо надати роз’яснення чи може Представництво отримати довідку про податковий статус нерезидента для пред’явлення на вимогу нерезидентів з метою уникнення подвійного оподаткування?
Щодо питань 1, 2.
Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Положеннями Кодексу не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування на суму курсових різниць, що виникають за операціями в іноземній валюті, у тому числі за договором виконання довгострокових будівельних робіт.
Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування та об’єкту оподаткування податком на прибуток підприємств.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16.07.99 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Таким чином питання відображення у бухгалтерському обліку сум курсових різниць, що виникають за операціями в іноземній валюті, у тому числі за довгостроковим будівельним контрактом, а також формування доходу за таким контрактом, належить до компетенції Міністерства фінансів України.
Щодо питання 3.
Відповідно до п.п. «а» п.п. 14.1.213 п. 14.1 ст. 14 Кодексу резиденти – це юридичні особи та їх відокремлені особи, які утворені та провадять свою діяльність відповідно до законодавства України з місцезнаходженням як на її території, так і за її межами.
Процедуру видачі довідки-підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів (далі - Довідка) платнику податків - особі, яка є резидентом України у розумінні Кодексу та міжнародних договорів України про уникнення подвійного оподаткування, а також підтвердження статусу податкового резидента України на документах за спеціальними формами, затвердженими іноземними компетентними органами, з метою застосування зазначених договорів до доходів, отриманих платниками податків із джерел в іноземній державі, визначено у Порядку підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 19.08.2022 № 248 (далі - Порядок).
Відповідно до п. 2 Порядку надання Довідки або підтвердження статусу податкового резидента України на документах за спеціальними формами, затвердженими іноземними компетентними органами, здійснюється безоплатно на підставі заяви платника податків за формою, наведеною у додатку до цього Порядку (далі - Заява).
Згідно з п. 3 Порядку заява подається платником податків (уповноваженим представником) до контролюючого органу за основним місцем обліку, а у разі подання Заяви на отримання Довідки платниками податків - фізичними особами, які тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання або не мають постійного місця проживання, - до будь-якого контролюючого органу. Заяву за вибором платника податку може бути подано засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.
Відповідно до п. 5 Порядку Довідка або обґрунтована відмова у її видачі видається за підписом керівника контролюючого органу (його заступника або уповноваженої особи) протягом десяти календарних днів з дати отримання Заяви.
Довідка надається за вибором платника у паперовій або електронній формі, про що він зазначає у Заяві. Довідку в електронній формі платник отримує у приватній частині електронного кабінету з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.
Відповідно до п. 6 Порядку у разі подання платником податків документів за спеціальними формами, затвердженими компетентним органом іноземної держави, для виконання відповідного міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування на її території з метою звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерел в іноземній державі або відшкодування уже сплачених податків на території іноземної держави контролюючі органи за основним місцем обліку платника податків зобов'язані підтверджувати статус податкового резидента України на цих формах підписом керівника контролюючого органу (його заступника або уповноваженої особи) та печаткою.
Зазначені документи подаються з перекладом українською мовою.
Отже, для отримання Довідки – підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів Представництво має подати до контролюючого органу за основним місцем обліку Заяву про підтвердження резидентського статусу для уникнення подвійного оподаткування, за формою, встановленою Порядком.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |