Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що підприємство, згідно з протоколом засновників нарахувало в серпні 2024 року дивіденди за 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 та 1 півріччя 2024 року. Термін виплати дивідендів, згідно з протоколом – 6 місяців.
В серпні 2024 року були виплачені дивіденди одному засновнику товариства. Іншим засновникам планується виплачувати дивіденди у січні
2025 року.
Оскільки Законом України від 10 жовтня 2024 року № 4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період воєнного стану» (далі – Закон № 4015), який набрав чинності з 01.12.2024, внесено, зокрема, зміни до розділу IV Кодексу та пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Яку ставку військового збору повинно було застосувати підприємство при нарахуванні дивідендів за 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 та 1 півріччя 2024 року (отже це період, який передував набранню чинності Закону № 4015)?
2. Чи необхідно підприємству здійснювати перерахування ставки військового збору з 1,5 відсотка до 5 відсотків і, якщо так, то на якій підставі?
3. Якщо треба здійснювати перерахування військового збору, то в які терміни і за чий рахунок підприємство має зробити перерахунок та в які терміни перерахувати різницю до бюджету?
Щодо першого – третього питань
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до підпункту 163.1.1 пункту 163.1 статті 163 якого об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Доходи, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено пунктом 164.2 статті 164 розділу IV Кодексу, зокрема:
пасивні доходи (крім зазначених у підпунктах 165.1.2 та 165.1.41
пункту 165.1 статті 165 Кодексу) (підпункт 164.2.8 пункту 164.2 статті 164 Кодексу).
Підпунктом 14.1.268 пункту 14.1 статті 14 Кодексу встановлено, що термін «пасивні доходи» для цілей розділу IV Кодексу означає, зокрема, доходи, отримані у вигляді дивідендів.
Відповідно до пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Платниками військового збору є, зокрема, особи, визначені пунктом 162.1 статті 162 Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи, визначені статтею 163 Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, – 5 відсотків від об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1 підпункту 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною підпунктом 4 підпункту 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору з доходів платників військового збору, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, здійснюються в порядку, встановленому розділом IV Кодексу, з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, за ставками, визначеними підпунктом 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 1.4
пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
При цьому відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) військового збору до бюджету з доходів платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є особи, визначені у статті 171 Кодексу (підпункт 1.5 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Так, відповідно до підпункту «а» пункту 171.2 статті 171 Кодексу особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету військового збору з інших доходів, є податковий агент – для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні.
Будь-який резидент, який нараховує дивіденди, включаючи того, який сплачує податок на прибуток підприємств у спосіб, відмінний від загального (є суб’єктом спрощеної системи оподаткування), або звільнений від сплати такого податку з будь-яких підстав, є податковим агентом під час нарахування дивідендів (підпункт 170.5.2 пункту 170.5 статті 170 Кодексу).
Відповідно до підпункту 170.5.4 пункту 170.5 статті 170 Кодексу доходи, зазначені в пункті 170.5 статті 170 Кодексу, остаточно оподатковуються податковим агентом під час їх нарахування платнику податку.
Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в підпункті 1 підпункту 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 Кодексу).
Крім того, відповідно до підпункту 168.1.5 пункту 168.1 статті 168 Кодексу якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок (військовий збір), який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені Кодексом для місячного податкового періоду.
Враховуючи викладене, до доходів, які включаються до складу загального місячного оподатковуваного доходу платника податків, в тому числі у вигляді дивідендів, які нараховані (виплачені, надані) податковим агентом платникам податку після 01 грудня 2024 року застосовується ставка військового збору у розмірі 5 відсотків не залежно від того, що такі доходи нараховуються за податкові періоди до 01 грудня 2024 року, оскільки відповідно до Кодексу такі доходи є доходом звітного періоду в якому вони безпосередньо були нараховані (надані, виплачені), а не періодів за які вони були нараховані.
Тобто дивіденди, що були нараховані в серпні 2024 року за 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 роки та 1 півріччя 2024 року (до набрання чинності
Закону № 4015), оподатковуються військовим збором за ставкою 1,5 відсотка, а отже обов’язку щодо проведення перерахунку раніше сплаченого військового збору у юридичної особи не виникає.
Разом з цим наголошуємо, що будь-які висновки щодо оподаткування конкретних операцій платників податків можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжуються.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |