X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 17.01.2025 р. № 237/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

 

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Платник податку у зверненні повідомив, що є особою, яка провадить незалежну професійну діяльність – адвокат. У зв’язку зі збройною агресією російської федерації разом з неповнолітніми дітьми виїхала за кордон, де було отримано тимчасовий прихисток, статус біженців. До серпня 2023 року отримувала разом з дітьми гуманітарну допомогу від …. Як особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, було подано декларацію про майновий стан і доходи за 2023 рік, в якій поряд із доходами від провадження незалежної професійної діяльності, платником було задекларовано інформацію про отриману суму допомоги (отриману разом з дітьми) від іноземної держави.

На адресу платника надійшов лист від Головного управління ДПС про надання інформації та документального підтвердження щодо отриманого іноземного доходу, довідки про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об’єкт оподаткування від державного органу іноземної держави. 

При цьому, процедура надання грошової допомоги біженцям у … (на федеральному рівні), не передбачала надання офіційних документів, які б містили інформацію про базу оподаткування та перелік податків і зборів, утриманих в ….

Таким чином, платник податку просить надати йому індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи має громадянин України, який внаслідок збройної агресії російської федерації проти України виїхав за кордон, де отримував грошову допомогу від іноземної держави як біженець, доводити перед податковим органом України джерело походження отриманих ним коштів допомоги?

2. Якими нормативними актами України передбачений обов’язок громадянина України доводити джерело походження доходів, визначених пунктом 27 підрозділу І розділу ХХ Кодексу – доходів у вигляді суми коштів чи безоплатно наданих товарів (послуг) (далі – допомога), що надані за рахунок бюджетних коштів іноземних держав та їх державних фондів такому платнику податків та членами його сім’ї першого ступеня споріднення, як особам, які постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, і скористалися своїм правом на тимчасовий захист відповідно до законодавства такої іноземної держави?

3. Яка процедура такого підтвердження, у тому числі, які конкретні документи (назва, яким конкретним органом виданий, зміст та інші індивідуальні ідентифікуючі елементи) мають доводити джерело/базу оподаткування отриманих коштів, визначених пунктом 27 підрозділу І
розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, з урахуванням особливостей адміністративного устрою …?

4. Якими нормативними актами України передбачено обов’язок фізичної особи надати податковому органу України довідку про суму сплаченого податку та збору щодо допомоги, отриманої як біженцем (доходів, отриманих ним у вигляді суми коштів, що надані за рахунок бюджетних коштів іноземних держав та їх державних фондів такому платнику податків та членам його сім’ї першого ступеня споріднення, як особам, які постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, і скористалися правом на тимчасовий захист відповідно до законодавства такої іноземної держави), з урахуванням того, що громадянин не заявляв про реалізацію права на зарахування податків і зборів, сплачених за межами України в порядку пункту 13.5 статті 13 Кодексу, а у свою чергу, з боку податкового законодавства України, такий дохід не оподатковується?

5. Яким чином платник податків, з урахуванням викладених обставин, має виконати приписи чинного законодавства щодо виконання запиту Головного управління ДПС?

Щодо першого – п’ятого питань

Відповідно до частини другої ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків і зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Порядок оподаткування доходів, отриманих фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, встановлено у ст. 178 Кодексу.

Відповідно до п. 178.2 ст. 178 Кодексу доходи громадян, отримані протягом календарного року від провадження незалежної професійної діяльності, оподатковуються за ставкою 18 відс., визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу.

Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи, визначені ст. 163 Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення»
Кодексу).

Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення»
Кодексу, 5 відс. від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 4 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Відповідно до п. 178.4 ст. 178 Кодексу фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а також іноземці та особи без громадянства, які стали на облік у контролюючих органах як самозайняті особи та є резидентами, подають податкову декларацію за результатами звітного року відповідно до розділу IV Кодексу у строки, передбачені для платників податку на доходи фізичних осіб, в якій поряд з доходами від провадження незалежної професійної діяльності мають зазначати інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи.

Остаточний розрахунок податку на доходи фізичних осіб за звітний податковий рік здійснюється платником самостійно згідно з даними, зазначеними в податковій декларації, в якій поряд з доходами від провадження незалежної професійної діяльності повинні зазначатися інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи, а також відомості про суми єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, нарахованого на доходи від провадження незалежної професійної діяльності в розмірах, визначених відповідно до закону (п. 178.7 ст. 178 Кодексу).

Крім того, відповідно до абзацу першого п. 27 підрозділу І розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки, а також за наступні податкові (звітні) роки до 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX», не включаються доходи у вигляді суми коштів чи безоплатно наданих товарів (послуг) (далі – допомога), що надані за рахунок бюджетних коштів іноземних держав та їх державних фондів такому платнику податків та членам його сім’ї першого ступеня споріднення як особам, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України і скористалися правом на тимчасовий захист відповідно до законодавства такої іноземної держави.

Дія абзацу першого п. 27 підрозділу І розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу поширюється на всі форми надання зазначеної допомоги, у тому числі у разі її одержання як додаткове благо, а також від іноземних компаній, організацій, які відповідно до законодавства відповідної іноземної юрисдикції здійснюють благодійну діяльність (абзац другий п. 27 підрозділу І розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).

Якщо платник податку отримував доходи, передбачені п. 27 підрозділу І розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, то його обов’язок щодо подання декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) вважається виконаним і податкова декларація не подається. У разі якщо платник податку зобов’язаний подавати декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію) відповідно до інших положень Кодексу, то в ній поряд з іншими доходами зазначаються доходи, передбачені цим пунктом (абзац третій п. 27 підрозділу І розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).

Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (далі - Декларація) передбачено статею 179 Кодексу.

Форму Декларації та інструкцію щодо її заповнення затверджено наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859, зі змінами.

Одночасно наголошуємо, що п.п. «в» п. 176.1 ст. 176 Кодексу встановлено, що на вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов’язані пред’являти документи і відомості, пов’язані з виникненням доходу або права на отримання податкової знижки, обчисленням і сплатою податку, та підтверджувати необхідними документами достовірність відомостей, зазначених у податковій декларації з цього податку.

Враховуючи викладене, фізична особа – резидент, яка отримала іноземний дохід у вигляді допомоги, яка надана за рахунок бюджетних коштів іноземних держав та їх державних фондів зобов’язана на вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, пред’явити документи і відомості, пов’язані з виникненням доходу та підтвердити необхідними документами достовірність відомостей, зазначених у податковій декларації з податку на доходи фізичних осіб, зокрема, але не виключно такими документами можуть бути довідка з фінансової установи щодо отриманих сум та джерела виплати, або від державного органу, яким була призначена зазначена допомога тощо.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.