Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення «» (далі – Фонд) щодо оподаткування операцій, пов’язаних з наданням Фондом безповоротної фінансової допомоги суб’єктам господарювання – резидентам Дія Сіті та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У зверненні зазначається, що згідно з положеннями Статуту Фонду, затвердженого відповідним наказом Міністерства цифрової трансформації України, такий Фонд створений з метою розвитку та стимулювання інноваційної діяльності, діяльності із створення технологій, у тому числі технологій подвійного призначення, та/або діяльності, яка належить до креативних індустрій, та/або науково (науково-технічної) діяльності, сприяння створенню та розвитку стартапів та суб’єктів господарювання, що провадять зазначену діяльність, формування та підтримки іміджу України як інноваційної та технологічної держави на національному та міжнародному рівнях.
Згідно п.2.2 Статуту завданнями Фонду є:
надання на конкурсних засадах фінансової підтримки, грантів, іншого виду фінансування, технічної допомоги для реалізації інноваційних проєктів суб’єктам господарювання резидентам України;
надання на конкурсних засадах фінансової підтримки, грантів, іншого виду фінансування, технічної допомоги для реалізації інноваційних проєктів, що реалізуються стартапами та/або суб’єктами господарювання, які провадять інноваційну діяльність та/або діяльність із створення технологій, та/або діяльність, яка належить до креативних індустрій, та/або наукову діяльність, та/або науково-технічну діяльність - резидентами України та спрямовані на розвиток технологій, у тому числі технологій подвійного призначення, наукової та науково-технічної діяльності, розвиток та впровадження інновацій і відповідають критеріям відбору, визначеним Фондом.
Фонд може запроваджувати грантові програми «Brave 1», які передбачають надання на конкурсних засадах грантів на фіксовану суму для фінансування розробок, що можуть використовуватись у сфері оборони, розміром не більше ніж 8999,999 тис. гривень. Такі грантові програми реалізуються відповідно до положення про грантову програму, затверджених Фондом, в яких визначаються, зокрема, види розробок, що можуть бути подані для фінансування, кваліфікаційні вимоги до розробників, а також номінальні суми та у разі потреби кількість грантів, що надаються розробникам, які беруть участь у грантовій програмі.
Такі грантові програми реалізуються відповідно до положення про грантову програму, затверджених Фондом, в яких визначаються, зокрема, види розробок, що можуть бути подані для фінансування, кваліфікаційні вимоги до розробників, а також номінальні суми та у разі потреби кількість грантів, що надаються розробникам, які беруть участь у грантовій програмі (п.п. 2 п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 08 березня 2024 року № 262 «Деякі питання забезпечення інновацій та технологій для потреб оборони» (далі – Постанова № 262).
Протоколом Наглядової ради Фонду затверджено Положення про грантову програму «Brave 1».
Фонд просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінцифри за програмою «Забезпечення функціонування «» (далі - бюджетні кошти) визначає Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті Міністерству цифрової трансформації для забезпечення функціонування «», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2018 № 1110 (далі – Порядок №1110).
Головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінцифри (п. 2 Порядку №1110).
Бюджетні кошти спрямовуються на збільшення статутного капіталу «»
(п. 3 Порядку №1110).
Відповідно до п. 4 Порядку №1110 бюджетні кошти, отримані Фондом відповідно до пункту 3 цього Порядку, використовуються виключно для забезпечення його статутної діяльності, зокрема, для надання фінансової підтримки (грантів) для забезпечення розвитку інновацій та технологій для потреб оборони відповідно до Постанови № 262.
Постановою № 262 затверджений Порядок надання фінансової підтримки для забезпечення розвитку інновацій та технологій для потреб оборони
(далі – Порядок № 262).
Відповідно до п. 2 Порядку № 262 грант – безповоротна фінансова підтримка, що надається розробникам Фондом в порядку та на умовах, визначених цим Порядком та відповідним грантовим договором;
грантовий договір – договір, що укладається між Фондом та розробником і встановлює порядок та умови надання розробнику гранту і порядок здійснення контролю за використанням отриманого гранту;
грантовий конкурс «Brave 1» (далі - конкурс) – захід (хакатон, змагання тощо), який проводиться Фондом та передбачає надання розробникам гранту (грантів) за результатами конкурсного відбору;
розробка – будь-який виріб, система, комплекс, обладнання, програмне забезпечення (комп'ютерна програма, застосунок тощо), комплектувальний виріб чи матеріал, що створюються та можуть бути використані у сфері оборони.
Відповідно до п. 3 Порядку № 262 фінансова підтримка надається розробникам Фондом у формі грантів.
Розмір гранту не може перевищувати 900000 тис. гривень для одного отримувача.
Надання фінансової підтримки згідно з цим Порядком здійснюється за рахунок коштів статутного капіталу Фонду та/або інших коштів, залучених Фондом (п. 4 Порядку № 262).
Отримувачами гранту можуть бути розробники, встановлені п. 5 Порядку № 262.
Щодо оподаткування податком на прибуток підприємств отримувачів (суб’єктів господарювання – резидентів Дія Сіті) безповоротної фінансової допомоги у формі грантів (відповідь на питання 1 та 3)
Згідно з п.п. 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Кодексу бюджетний грант – цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.
Відповідно для застосування положень Кодексу щодо особливостей оподаткування бюджетних грантів, зокрема, для цілей податку на прибуток підприємств, необхідно дотримання двох умов одночасно:
1) відповідність цільової допомоги у вигляді коштів або майна, наданої платнику податку умовам наведеного вище визначення (п.п. 14.1.2771 п. 14.1
ст. 14 Кодексу), зокрема, цільове спрямування, безоплатність, безповоротність, за рахунок бюджетних коштів або коштів міжнародної технічної допомоги для реалізації чітко визначеної програми або проекту у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах
та
2) надання такої цільової допомоги особою, включеною до переліку надавачів бюджетних грантів.
Перелік надавачів бюджетних грантів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2021 року № 867 «Про затвердження переліку надавачів бюджетних грантів» (зі змінами).
Фонд не включено до переліку надавачів бюджетних грантів та не є надавачем бюджетних грантів.
Отже, грантові кошти, які отримують юридичні особи, платники податку на прибуток в рамках грантової програми «Brave 1» не є бюджетним грантом.
Слід зазначити, що відповідно до п.п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Кодексу фінансова допомога – це фінансова допомога, надана на безповоротній або поворотній основі.
Безповоротна фінансова допомога – це:
сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів;
сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості;
сума заборгованості одного платника податків перед іншим платником податків, що не стягнута після закінчення строку позовної давності;
основна сума кредиту або депозиту, що надані платнику податків без встановлення строків повернення такої основної суми, за винятком кредитів, наданих під безстрокові облігації, та депозитів до запитання у банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку основну суму, але не сплачених (списаних).
Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Згідно з п.п. 14.1.2821 п. 14.1 ст. 14 Кодексу резидент Дія Сіті – платник податку, що сплачує податок на прибуток підприємств на особливих умовах (далі - резидент Дія Сіті - платник податку на особливих умовах), - резидент Дія Сіті, який у порядку, передбаченому п. 141.10 статті 141 цього Кодексу, обрав або перейшов на відповідний режим оподаткування. Резиденти Дія Сіті, які не обрали (не перейшли) на відповідний режим оподаткування, сплачують податок на прибуток підприємств на загальних підставах та вважаються резидентами Дія Сіті, що не є платниками податку на особливих умовах.
Особливості обчислення та сплати податку на прибуток підприємств резидентами Дія Сіті - платниками податку на особливих умовах визначені
п. 137.10 ст. 137 Кодексу.
Відповідно до п.п. 137.10.1 п. 137.10 ст. 137 Кодексу резиденти Дія Сіті - платники податку на особливих умовах самостійно визначають суму податку, що підлягає сплаті до бюджету. Податок, що підлягає сплаті до бюджету резидентами Дія Сіті - платниками податку на особливих умовах, визначається з урахуванням положень, передбачених п. 135.2 ст. 135, цим пунктом та п. 141.91 ст. 141 цього Кодексу. Резиденти Дія Сіті - платники податку на особливих умовах не визначають окремо об'єкт оподаткування, передбачений п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 цього Кодексу.
Згідно з п. 135.2 ст. 135 Кодексу базою оподаткування операцій резидента Дія Сіті - платника податку на особливих умовах є грошове вираження об'єкта оподаткування, розрахованого за правилами, визначеними цим пунктом та підпунктом 141.91.3 пункту 141.9 1 статті 141 цього Кодексу. У разі здійснення операцій, які є об'єктом оподаткування, у формі, відмінній від грошової, базою оподаткування є вартість такої операції, визначена на рівні не нижче звичайної ціни.
Отже, положеннями Кодексу не передбачено включення до бази оподаткування з податку на прибуток, отриманої резидентом Дія Сіті -платником податку на прибуток підприємств на особливих умовах безповоротної фінансової допомоги, наданої Фондом.
У разі отримання юридичною особою - платником податку на прибуток підприємств, у т.ч. резидентом Дія Сіті - платником податку на прибуток на загальних підставах, коштів у вигляді безповоротної фінансової допомоги у формі грантів, що надійшли від Фонду, та її повернення Фонду у разі порушення умов договору або їх неповного використання, Кодексом не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування за такими операціями.
Такі операції відображаються при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац першої частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами та доповненнями).
Отже, питання порядку бухгалтерського обліку операцій з отримання, використання та повернення безповоротної фінансової допомоги у формі грантів належать до компетенції Міністерства фінансів України.
Щодо оподаткування податком на додану вартість (відповідь на питання 1)
Згідно з інформаційними базами даних ДПС станом на поточну дату Фонд не зареєстрований як платник ПДВ.
Відповідно до підпунктів «а» і «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу розташоване на митній території України.
Постачання товарів – це будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (п.п. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Постачання послуг – це будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (п.п. 14.1.185 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Враховуючи викладене, операція з надання/отримання поворотної/безповоротної фінансової допомоги не підпадає під визначення операцій з постачання товарів/послуг і, відповідно, не є об’єктом оподаткування ПДВ, незалежно від того, яким суб’єктам господарювання надається така допомога (фізичним або юридичним особам).
Таким чином при перерахуванні Фондом, який не зареєстрований як платник ПДВ, коштів як безповоротна фінансова допомога (у вигляді грантів) суб’єктам господарювання податкових наслідків з ПДВ у Фонду не виникає.
Щодо оподаткування податком на прибуток підприємств (відповідь на запитання 2 та 3)
За даними інформаційних систем ДПС Фонд внесений до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр) з присвоєнням коду ознаки неприбутковості (0048) – інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 Кодексу, утворені та зареєстровані в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Так, згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру.
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
При цьому, пункт 133.4 ст. 133 Кодексу на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовується з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Відповідно до п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам пункту 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
Тож в загальному порядку обов’язковими умовами перебування організації у статусі неприбуткової організації є, зокрема, заборона розподілу доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої неприбуткової організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб, як це передбачено абзацом третім п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу, та використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Водночас, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі та на користь отримувачів, що визначені п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Для цілей податкового обліку доходи, одержані неприбутковими організаціями, відображаються у рядках 1.1 – 1.11 частини І Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 553 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 № 469) (далі – Звіт), а суми видатків (витрат) – у рядках 2.1 – 2.6 частини І Звіту.
Форма Звіту передбачає заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності неприбуткової організації в залежності від закону, що регулює діяльність такої неприбуткової організації.
При цьому формування доходів та видатків, що відображаються у Звіті, здійснюється згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Отже, операції Фонду з надання безповоротної фінансової допомоги у формі грантів та повернення таких грантів отримувачами відображаються у Звіті згідно з правилами бухгалтерського обліку.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така неприбуткова організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Щодо питань 2,4
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1 розділу XIV Кодексу.
Відповідно до п. 292.1 ст. 292 Кодексу доходом фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку – є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3
ст. 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.
Крім того, до складу доходу фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку також не включаються суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм (п.п. 4 п. 292.11 ст. 292 Кодексу).
Оподаткування доходів, отриманих фізичною особою – підприємцем від провадження господарської діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, визначено ст. 177 Кодексу.
Об’єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи – підприємця (п. 177.2 ст. 172 Кодексу).
Відповідно до п.п. 177.3.2 п. 177.3 ст. 177 Кодексу не включаються до доходу фізичної особи – підприємця суми доходу у вигляді бюджетного гранту.
Таким чином, у разі якщо умовами договору про надання гранту, укладеного між фізичною особою – підприємцем та Фондом, не передбачається виробництво (виготовлення) та/або реалізація товарів, виконання робіт, надання послуг таким підприємцем на користь зазначеного Фонду, а лише надання фінансової підтримки суб’єктам інноваційної діяльності, тобто дохід у вигляді гранту не пов’язаний з результатом від здійснення господарської діяльності фізичної особи – підприємця, то такий дохід не включається до доходу фізичної особи – підприємця, але оподатковується за загальними правилами, встановленими Кодексом для платників податку – фізичних осіб.
Оподаткування доходів фізичних осіб регулюються розділом IV Кодексу, відповідно до п. 162.1 ст. 162 якого платниками податку на доходи фізичних осіб є фізична особа – резидент, яка отримує доходи з джерел їх походження в Україні.
Об’єктом оподаткування фізичної особи – резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід (п.п. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу).
Статтею 165 Кодексу визначено перелік доходів, які не включаються до загального (місячного) річного оподатковуваного доходу платника податків.
Відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у
п.п. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165, пп. 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Крім того, Законом України від 30 листопада 2021 року № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (далі – Закон № 1914) внесені зміни до п. 18 підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, які застосовуються до податкових (звітних) періодів, починаючи з 1 січня 2021 року.
Так, відповідно до п. 18 підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку на доходи фізичних осіб не включаються суми доходів, отриманих платником податку у вигляді часткової або повної компенсації відсоткових (процентних) ставок, яка виплачується в рамках бюджетної програми «Забезпечення функціонування «Фонду розвитку підприємництва» та державної програми впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян житлом на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України, а також суми коштів, отриманих платником податку на безповоротній основі від Фонду.
Водночас до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема:
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" Приєднуйтесь до нас у соцмережах:
на сайті або по телефону (044) 495-20-60