X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.02.2025 р. № 705/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

 

Індивідуальна податкова консультація

        

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо деяких питань оподаткування операцій резидентів Дія Сіті – платників податку на особливих умовах та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Виходячи з інформації, наданої в листі, платник податку зареєстрований резидентом Дія Сіті – платником податку на прибуток на особливих умовах. Між товариством та компанією – резидентом Республіки Колумбія було укладено рамковий договір про надання послуг розробки програмного забезпечення та консультування з питань інформатизації.

У період з серпня 2023 року по червень 2024 року за договором товариство надало відповідні послуги нерезиденту, що підтверджується актами наданих послуг.

За умовами договору нерезидент, керуючись положеннями законодавства Республіки Колумбія, має право вирахувати та утримати із суми, що підлягає сплаті, податок. У звʼязку з цим, при перерахуванні коштів за надані товариством послуги нерезидент самостійно утримав такий податок.

Як наслідок, у товариства виникла дебіторська заборгованість, яка на кінець звітного року залишається непогашеною більше ніж 365 днів. Товариство розглядає можливість прийняти рішення про прощення цього боргу (припинення зобовʼязань/списання заборгованості) в наступному році.

Враховуючи викладене вище, товариство запитує:

1. Який порядок оподаткування та відображення у декларації з податку на прибуток операцій товариства (резидента Дія Сіті – платника податку на прибуток підприємств на особливих умовах), повʼязаних з дебіторською заборгованістю, яка виникла за операціями з надання послуг нерезиденту щодо якої сплив 365-денний строк з дати оформлення документа, що засвідчує факт надання послуг (акту надання послуг)?

2. Який порядок оподаткування та відображення у декларації з податку на прибуток у наступних звітних періодах операцій товариства (резидента Дія Сіті – платника податку на прибуток підприємств на особливих умовах), повʼязаних із списанням/прощенням дебіторської заборгованості, яка виникла за операціями з надання послуг нерезиденту?

3. Який порядок визначення бази оподаткування у випадку, якщо дебіторська заборгованість визначена в іноземній валюті, зокрема обмінний курс на яку дату має використовуватись для визначення бази оподаткування?

Щодо питань 1-3

Відповідно до п.п. 14.1.2821 п. 14.1 ст. 14 Кодексу резидент Дія Сіті – платник податку, що сплачує податок на прибуток підприємств на особливих умовах (далі – резидент Дія Сіті – платник податку на особливих умовах), – резидент Дія Сіті, який у порядку, передбаченому п. 141.10 ст. 141 Кодексу, обрав або перейшов на відповідний режим оподаткування. Резиденти Дія Сіті, які не обрали (не перейшли) на відповідний режим оподаткування, сплачують податок на прибуток підприємств на загальних підставах та вважаються резидентами Дія Сіті, що не є платниками податку на особливих умовах.

Під час провадження діяльності резидентами Дія Сіті – платниками податку на особливих умовах відповідно до Закону України від 15 липня 2021 року № 1667-IX «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» ставка податку встановлюється у розмірі 9 відс. бази оподаткування, визначеної відповідно до положень п. 135.2 ст. 135, п. 137.10 ст. 137 та п. 141.9 1 (крім підпунктів 141.9 1.3 і 141.91.4) ст. 141 Кодексу (п. 136.8 ст. 136 Кодексу).

Резиденти Дія Сіті – платники податку на особливих умовах самостійно визначають суму податку, що підлягає сплаті до бюджету. Податок, що підлягає сплаті до бюджету резидентами Дія Сіті – платниками податку на особливих умовах, визначається з урахуванням положень, передбачених п. 135.2 ст. 135 Кодексу, п. 137.10 ст. 137 Кодексу та п. 141.9 1 ст. 141 Кодексу. Резиденти Дія Сіті – платники податку на особливих умовах не визначають окремо об’єкт оподаткування, передбачений п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу (п.п. 137.10.1 п. 137.10 ст. 137 Кодексу).

Згідно з п. 135.2 ст. 135 Кодексу базою оподаткування операцій резидента Дія Сіті – платника податку на особливих умовах є грошове вираження об’єкта оподаткування, розрахованого за правилами, визначеними п. 135.2 ст. 135 Кодексу та п.п. 141.91.3 п. 141.91 ст. 141 Кодексу. У разі здійснення операцій, які є об’єктом оподаткування, у формі, відмінній від грошової, базою оподаткування є вартість такої операції, визначена на рівні не нижче звичайної ціни.

При цьому положеннями Кодексу не передбачено збільшення бази оподаткування резидента Дія Сіті – платника податку на прибуток на особливих умовах на суму недоотриманих доходів за договором від нерезидента за рахунок сплати (утримання) таким нерезидентом податку згідно із законодавством своєї держави з доходів, що виплачуються на користь резидента Дія Сіті – платника податку на особливих умовах.

Одночасно, відповідно до положень ст. 13 Кодексу суми податків та зборів, сплачені за межами України, зараховуються під час розрахунку податків та зборів в Україні за правилами, встановленими цим Кодексом (п. 13.4 ст. 13 Кодексу).

Згідно із п. 13.5 ст. 13 Кодексу для отримання права на зарахування податків та зборів, сплачених за межами України, платник зобов'язаний отримати від державного органу країни, де отримується такий дохід (прибуток), уповноваженого справляти такий податок, довідку про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об'єкт оподаткування. Зазначена довідка підлягає легалізації у відповідній країні, відповідній закордонній дипломатичній установі України, якщо інше не передбачено чинними міжнародними договорами України.

При цьому, резидент Дія Сіті – платник податку на особливих умовах у разі здійснення операцій з нерезидентом, за якими згідно з чинними угодами податок з доходів за такими операціями сплачується (утримується) в державі резиденції такого нерезидента, повинен дотримуватися правил бухгалтерського обліку щодо правильності відображення таких операцій.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Відповідно до Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, державну політику зокрема у сфері бухгалтерського обліку та забезпечує формування і реалізацію єдиної державної податкової та митної політики.

Отже, з питання порядку відображення в бухгалтерському обліку операцій із нерезидентами, за якими згідно з чинними угодами податок з доходів за такими операціями сплачується (утримується) в державі резиденції таких нерезидентів, необхідно звернутися до Міністерства фінансів України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).