Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Об’єднання співвласників багатоквартирного «_______» (далі – Об’єднання) щодо окремих питань оподаткування об’єднання співвласників багатоквартирного будинку у статусі неприбуткової організації, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно зі зверненням Об’єднанням, яке виступає колективним споживачем, в інтересах співвласників багатоквартирного будинку укладено договір з газопостачальною компанією на постачання природного газу.
Як зазначено, у зв’язку з повномасштабним вторгненням російської федерації в Україну у співвласників багатоквартирного будинку утворилась заборгованість перед газопостачальною компанією, яка надає співвласникам багатоквартирного будинку комунальну колективну послугу з постачання природного газу.
З метою своєчасного погашення такої заборгованості Об’єднанням планується укладення договору з певним товариством з обмеженою відповідальністю про отримання фінансової допомоги від нього, що після надходження такої допомоги на рахунок Об’єднання буде перерахована в повному обсязі на користь газопостачальної компанії в інтересах співвласників багатоквартирного будинку, перед якою в Об’єднання існує заборгованість, з метою безперервного постачання природного газу в багатоквартирний будинок для забезпечення теплопостачання в квартирах співвласників.
Враховуючи викладене вище, Об’єднання просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких запитань:
1. Чи буде вважатись надана Об’єднанню фінансова допомога доходом у тому випадку, якщо вона в повному обсязі буде перерахована на користь газопостачальної компанії в рахунок погашення існуючої заборгованості, яка утворилась з причини несвоєчасної сплати співвласниками багатоквартирного будинку послуг за постачання природного газу?
2. У випадку, якщо така фінансова допомога буде вважатись доходом Об’єднання, чи може Об’єднання втратити свій статус неприбуткової організації у випадку, якщо фінансова допомога в повному обсязі буде перерахована на користь газопостачальної компанії в рахунок погашення існуючої заборгованості?
Щодо запитань 1 – 2
Пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Згідно з п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр).
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
При цьому зауважимо, що на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів (прибутків) для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі та на користь отримувачів, що визначені п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу.
Підпунктом 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі –об’єднання).
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об’єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов’язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначаються Законом України від 29 листопада 2001 року № 2866-ІІІ «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» зі змінами (далі – Закон № 2866).
Згідно з частиною другою ст. 4 Закону № 2866 об’єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об’єднання визначається Законом № 2866 та іншими законами України.
Основна діяльність об’єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов’язань, пов’язаних з діяльністю об’єднання (частина четверта ст. 4 Закону № 2866).
Статут об’єднання, як передбачено частиною першою ст. 7 Закону 2866, складається відповідно до типового статуту, який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства. У статуті має бути визначено, зокрема, джерела фінансування, порядок використання майна та коштів об’єднання.
Управління багатоквартирним будинком, як встановлено ст. 12 Закону № 2866, здійснює об’єднання через свої органи управління.
Об’єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому Законом № 2866 та статутом об’єднання.
Права та обов’язки об’єднання визначаються відповідно статтями 16 – 18 Закону 2866.
Так, згідно зі ст. 16 Закону 2866 об’єднання має право відповідно до законодавства та статуту об’єднання, зокрема, приймати рішення про надходження та витрати коштів об’єднання, укладати договори тощо.
Складові коштів об’єднання встановлено ст. 21 Закону 2866.
Зокрема, до таких складових коштів об’єднання віднесено добровільні майнові, у тому числі грошові, внески фізичних та юридичних осіб.
Відповідно до ст. 22 Закону 2866 для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, отримання послуги з управління побутовими відходами, об'єднання за рішенням загальних зборів має право:
задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення;
визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори;
виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини житлово-комунальних послуг.
Відносини, які виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг, регулює Закон України від 09 листопада 2017 року № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги» зі змінами (далі – Закон № 2189).
Колективний споживач – юридична особа, що об’єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги (п. 9 частини першої ст. 1 Закону № 2189).
Для цілей податкового обліку доходи, одержані неприбутковими організаціями, відображаються у рядках 1.1 – 1.11 частини І Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 № 553 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 № 469) (далі – Звіт), а суми видатків (витрат) – у рядках 2.1 – 2.6 частини І Звіту. Форма Звіту передбачає заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності неприбуткової організації в залежності від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
При цьому формування доходів та видатків, що відображаються у Звіті, здійснюється за правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).
Отже, отримання об’єднанням у статусі неприбуткової організації фінансової допомоги у вигляді добровільного грошового внеску від юридичної особи для цілей погашення таким об’єднанням як колективним споживачем заборгованості цього об’єднання за комунальні послуги з газопостачання не є підставою для виключення такого об’єднання з Реєстру за умови цільового використання такої фінансової допомоги для реалізації напрямів діяльності, визначених статутом об’єднання у порядку, встановленому Законом № 2866, без розподілу отриманих доходів серед своїх засновників, членів такого об’єднання, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.
При цьому питання бухгалтерського обліку операцій з отримання об’єднанням фінансової допомоги належать до компетенції Міністерства фінансів України.
У випадку недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу ХХ Кодексу), така організація підлягає виключенню з Реєстру з визначенням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств згідно з підпунктами 133.4.3 та 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |