Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення про надання індивідуальної податкової консультації з питань складання та подання Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт), та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов’язана із дотриманням вимог підпункту 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 Кодексу щодо складання та подання Звіту, у зв’язку з чим просить надати відповіді на наступні питання:
Щодо питання 1
Відповідно до підпункту 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України відповідно до правил, визначених Кодексом.
Підпунктом 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу визначено, що з урахуванням положень цієї статті контролюючою особою є фізична особа або юридична особа - резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК.
Пунктом 392.5 статті 392 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
До Звіту в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.
Згідно з підпунктом 392.5.4 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає Звіт за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» - «в» підпункту 392.5.3 цього пункту.
Контролююча особа зобов’язана подати повний Звіт до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи або податкову декларацію з податку на прибуток підприємств. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скорочену форму Звіту про контрольовані іноземні компанії та Порядок заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу.
Згідно з підпунктом 392.2.2 пункту 392.2 статті 392 розділу I Кодексу об’єктом оподаткування для податку на прибуток підприємств контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така юридична особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених цією статтею. Зазначена частина прибутку КІК за результатами звітного податкового року збільшує об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи в порядку, визначеному розділом III Кодексу.
Підпунктом 134.1.7 пункту 134.1 статті 134 розділу III Кодексу встановлено, що об’єктом оподаткування є скоригований прибуток КІК, визначений відповідно до статті 392 розділу I Кодексу.
Такий об’єкт оподаткування визначається окремо від об’єктів оподаткування, визначених підпунктами 134.1.1 - 134.1.6 цього пункту.
У разі наявності декількох КІК об’єкт оподаткування визначається окремо по кожній такій компанії.
Враховуючи викладене, у разі відчуження КІК або частки в іноземній юридичній особі, у середині 2024 року, платник податків – контролююча особа, зобов’язаний подати до контролюючого органу Звіти за 2024 рік по кожній КІК та копії фінансової звітності таких КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК у звітному 2024 році одночасно з поданням річної податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2024 рік. Якщо платник податків – контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання податкової декларації з податку на прибуток підприємств, він зобов’язаний подати до контролюючого органу скорочений Звіт одночасно з поданням річної декларації з податку на прибуток підприємств за 2024 рік та копіями фінансової звітності такої КІК, яка складені на дату відчуження платником податків – контролюючою особою частки володіння у КІК (припинення здійснення фактичного контролю над КІК). Після подання скороченого Звіту платник податків – контролююча особа зобов’язаний подати повний Звіт.
У разі якщо відповідно до такого Звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків – контролюючої особи збільшується, він зобов’язаний до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, тобто до кінця 2025 року, подати уточнюючу податкову декларацію з податку на прибуток підприємств.
Щодо питань 2 - 4
Норми пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток КІК не включається до бази оподаткування контролюючої особи.
Підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу визначено, що у разі, якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до положень підпункту 39 2.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу.
Разом з тим, при звільненні від оподаткування прибутку КІК в обов’язковому порядку подається Звіт з відображенням умов такого звільнення.
Підпунктом 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу І Кодексу визначений перелік показників (інформації), що мають бути зазначені у Звіті.
У Звіті і в Порядку заповнення Звіту чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Отже, графи Звіту, в яких є показники для декларування підлягають заповненню.
Пунктом 25 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту визначено, що у графах 25.1 – 25.3 відображається розрахунок скоригованого прибутку КІК, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпунктом 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу І Кодексу.
Розрахунок скоригованого прибутку КІК здійснюється окремо по кожній КІК.
У графі 25.1 зазначається фінансовий результат до оподаткування КІК відповідно до даних її неконсолідованої фінансової звітності, складеної за звітний календарний рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – за періоди, що закінчуються у відповідному календарному році) відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються КІК, та строків для підготовки такої звітності у відповідній іноземній юрисдикції.
У разі якщо згідно із законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства КІК не передбачено обов’язку складання фінансової звітності, контролююча особа повинна забезпечити складання фінансової звітності КІК відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності.
Графа 25.1 є обов’язковою до заповнення, містить числове поле та заповнюється в гривнях без копійок, може бути як додатним так і від’ємним значенням або дорівнювати «нулю».
У графі 25.2 К зазначається сума коригування фінансового результату до оподаткування КІК, що дорівнює показнику рядка 03 додатка К до Звіту. Містить числове поле та заповнюється в гривнях без копійок, може бути як додатним так і від’ємним значенням або дорівнювати «нулю».
У графі 25.3 зазначається скоригований прибуток КІК, що є підсумком граф 25.1 та 25.2 К Звіту. Містить числове поле та заповнюється в гривнях без копійок, може бути як додатним так і від’ємним значенням або дорівнювати «нулю».
У графі 25 у разі, якщо у графі 27 проставлено значення більше нуля, то у графах 25.1 – 25.3 може зазначатися значення «нуль».
Відповідно до пункту 27 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту у графі 27 зазначається прибуток КІК, звільнений від оподаткування. Зазначається в гривнях без копійок.
Пунктом 28 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту передбачено, що у графі 28 зазначаються умови звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до таких умов:
у графі 28.1 – якщо між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) КІК є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та виконується будь-яка з умов, зазначена у графах 28.1.1, 28.1.2 (зазначається одна або декілька підстав);
у графі 28.2 – якщо частка пасивних доходів КІК становить більше 50 відсотків загальної суми доходів КІК із всіх джерел, але такі доходи визнаються активними, за умови, що КІК виконує умови, зазначені у графах 28.2.1, 28.2.2 (зазначається одна або декілька підстав);
у графі 28.3 – якщо скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи, незалежно від виконання умов, передбачених підпунктом 392.4.1 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу, якщо виконується будь-яка з умов, визначена у графах 28.3.1, 28.3.2, 28.3.3 (зазначається одна або декілька підстав).
Таким чином, якщо у графі 27 Звіту проставлено значення більше «нуля», то у графах 28.1.1 – 28.3.3 Звіту обов’язково має бути зазначена одна або декілька відміток із переліку умов щодо звільнення від оподаткування прибутку КІК, а у графах 25.1.-25.3, 26 Звіту проставлено значення «нуль».
Відповідно до пунктів 31-33 розділу ІІ Порядку заповнення Звіту у графах 31-33 відображаються операції КІК з нерезидентами, із зазначенням: переліку операцій, повного найменування нерезидента, назви держави (території), коду країни, коду платника податку, зокрема:
у графі 31 зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), що включені до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку).
Інформація зазначається по кожній операції окремо.
Перелік держав (територій) затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045 «Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 977», із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2024 року № 1505;
у графі 32 зазначається перелік операцій КІК із нерезидентами – пов’язаними особами, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменування нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку).
Інформація зазначається по кожній операції окремо;
у графі 33 зазначається перелік операцій КІК з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу І Кодексу, з повним переліком операцій, проведених з такими нерезидентами (зазначається повне найменуванням нерезидента, назва держави (території), код країни та код платника податку).
Інформація зазначається по кожній операції окремо.
Перелік організаційно-правових форм затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04 липня 2017 року № 480 «Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи», із змінами внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року № 1307.
Разом з тим, підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу визначено, що у разі якщо прибуток КІК звільняється від оподаткування відповідно до положень цього пункту, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК відповідно до положень підпункту 39 2.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I Кодексу.
Таким чином, у разі, якщо КІК здійснювала господарські операції з нерезидентами, що зареєстровані у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 розділу І Кодексу або з нерезидентами, організаційно-правова форма яких включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу І Кодексу, то такі операції підлягають відображенню у графах 31, 33 Звіту.
У графі 32 Звіту необхідно зазначити всі без виключення операції КІК, проведені із нерезидентами – пов’язаними особами відносно такої КІК. Така інформація відображається по кожній операції окремо без її деталізації.
За наявності підстав для звільнення від оподаткування прибутку КІК, встановлених пунктом 392.4 статті 392 розділу I Кодексу та відповідно у разі звільнення прибутку КІК від оподаткування згідно з підпунктом 392.4.3 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу, у платника податків відсутні підстави для коригування, які відображаються у Додатку ТЦ до Звіту, Додатку ЦП до Звіту та Додатку К до Звіту, тому наведені додатки до Звіту не підлягають заповненню і, як наслідок, їх не потрібно подавати.
Звертаємо увагу, що підпунктом 392.4.4 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу передбачено, що контролююча особа має право добровільно відмовитися від звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до положень підпункту 392.4.1 або 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу та прийняти рішення про оподаткування прибутку КІК шляхом подання відповідної заяви у довільній формі одночасно з поданням Звіту.
Щодо питання 5
Форма Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, а також форма Додатку КІК до рядка 06.1 КІК податкової декларації з податку на прибуток підприємств «Розрахунок прибутку КІК» (далі – Додаток КІК) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897 в редакції наказу Міністерства фінансів України від 20.02.2023 № 101.
Форма податкової декларації з податку на прибуток підприємств передбачає показник «Податок на прибуток контрольованої іноземної компанії» (код рядка 06.1 КІК). Значення рядка 06 Додатка КІК переноситься до рядка 06.1 КІК податкової декларації з податку на прибуток підприємств.
У разі звільнення від оподаткування прибутку КІК відповідно до вимог, визначених пунктом 392.4 статті 392 розділу I Кодексу, контролююча особа звільняється від обов’язку розраховувати скоригований прибуток КІК. При цьому Додаток КІК підлягає заповненню із зазначенням інформації про нерезидента, а у рядках 01 – 06 проставляється «нуль».
Додаток КІК заповнюється окремо по кожній КІК.
Водночас, сума отриманої пільги (прибуток КІК, звільнений від оподаткування) повинна бути відображена у додатку ПП до податкової декларації з податку на прибуток підприємств «Інформація про суми податкових пільг».
Щодо питання 6
З урахуванням критеріїв, визначених у підпунктах 392.1.1 - 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу, резидент російської федерації є КІК, а платник податків – контролюючою особою.
Враховуючи вимоги пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу, платник податків зобов’язаний подати Звіт до контролюючого органу одночасно з поданням податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік. У разі якщо платник податків не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання податкової декларації з податку на прибуток підприємств, він може подати Звіт за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» - «в» підпункту 392.5.3 цього пункту.
Платник податків зобов’язаний подати повний Звіт до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі якщо відповідно до такого звіту об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків збільшується, він до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, зобов’язаний подати уточнюючу податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік.
Водночас пунктом 54 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлені такі особливості застосування положень про оподаткування прибутку КІК протягом перехідного періоду: першим звітним (податковим) роком для Звіту є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, що розпочинається у 2022 році). Контролюючі особи мають право подати Звіт за 2022 рік до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2023 рік із включенням зазначеного у такому звіті скоригованого прибутку КІК, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідних декларацій за 2023 рік. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.
Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |