X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У СУМСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 14.02.2025 р. № 737/ІПК/18-28-24-01-06

№__________/ІПК/18-28-24-01-06

 

 

Індивідуальна податкова консультація

 

 

Головне управління ДПС у Сумській області, за результатами розгляду звернення фізичної особи – підприємця (далі – ФОП) […] (рнокпп […]) від […][…] (вх. Головного управління ДПС у Сумській області № […] від […]) щодо практичного застосування норм чинного законодавства та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.   

 

Платник податків – фізична особа – підприємець повідомив, що перебуває на спрощеній системі оподаткування третьої групи та надає послуги доступу до мережі Інтернет. Здійснює діяльність, зокрема, за КВЕД 61.90 «Інша діяльність у сфері електрозв'язку». Крім того, платник податків як суб'єкт у сфері електронних комунікацій включений до Реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, де вказано що платник податків надає послугу доступу до мережі Інтернет.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію на питання чи правильно розуміє норми чинного законодавства щодо правомірності застосування підпункту 8 підпункту 291.5.1 пункту 291.5 статті 291  Податкового кодексу України, а саме:

1. що до встановлення нормами Податкового кодексу України  або іншого закону терміну «телекомунікаційна мережа», норми підпункту 8 підпункту 291.5.1 пункту 291.5 статті 291  Податкового кодексу України, що застосовують цей термін, є виключно деклараційними, недіючими  чи «мертвими» нормами?

2. що в зв’язку із набранням чинності 1 січня 2022 року Закону України від 16 грудня 2020 року №1089-ІХ «Про електронні комунікації» (далі – Закон №1089) здійснюючи свою діяльність (як постачальник електронних комунікаційних послуг, що не пов’язанні із «телекомунікаційною мережею», але для цілей статистики ідентифікувались за КВЕД-2010 61.90) мав право застосовувати спрощену систему оподаткування обліку та звітності?

 

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені главою 1 розділу XIV Кодексу.

Згідно з п. 291.3 ст. 291 Кодексу, зокрема, фізична особа – підприємець  може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному главою 1 розділу XIV Кодексу.

Відповідно до пп. 3 п. 291.4 ст. 291 Кодексу до платників єдиного податку, які відносяться до третьої групи, належать, зокрема, фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена, та юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.

Нормами п. 291.5 ст. 291 Кодексу визначено обмеження щодо здійснення видів діяльності для суб'єктів господарювання, зокрема, фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої – третьої груп.

Так, не можуть бути платниками єдиного податку першої – третьої груп фізичні особи – підприємці, які здійснюють діяльність з надання послуг пошти (крім кур'єрської діяльності), діяльність з надання послуг фіксованого телефонного зв'язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв'язку (місцевого, міжміського, міжнародного), діяльність з надання послуг фіксованого телефонного зв'язку з використанням безпроводового доступу до телекомунікаційної мережі з правом технічного обслуговування і надання в користування каналів електрозв'язку (місцевого, міжміського, міжнародного), діяльність з надання послуг рухомого (мобільного) телефонного зв'язку з правом технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв'язку, діяльність з надання послуг з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж, мереж ефірного теле- і радіомовлення, проводового радіомовлення та телемереж (пп. 8 пп. 291.5.1 п. 291.5 ст. 291 Кодексу).

З 01.01.2022 набрав чинності Закон України від 16 грудня 2020 року                    № 1089-IX «Про електронні комунікації» (далі – Закон 1089), яким передбачено, що оператор і є постачальником при постачанні електронних комунікаційних послуг.

Так, згідно з п. 70 ст. 2 Закону № 1089 оператор електронних комунікацій (оператор) – це суб'єкт господарювання, який володіє, здійснює експлуатацію та управління електронними комунікаційними мережами та/або пов'язаними засобами.

У разі постачання електронних комунікаційних мереж оператор вважається також постачальником електронних комунікаційних мереж.

У разі постачання електронних комунікаційних послуг оператор вважається також постачальником електронних комунікаційних послуг.

При цьому п. 87 ст. 2 Закону 1089 визначено, що постачальник електронних комунікаційних послуг – це суб'єкт господарювання, який надає та/або має право надавати електронні комунікаційні послуги на власних мережах та/або на мережах інших постачальників електронних комунікаційних послуг.

Одночасно зауважуємо, що на відміну від попереднього Закону України від 18 листопада 2003 року № 1280-IV «Про телекомунікації» (діяв до 01.01.2022), який розділяв зазначені поняття, але також визначав окремо поняття «провайдер телекомунікацій» (суб'єкт господарювання, який має право на здійснення діяльності у сфері телекомунікацій без права на технічне обслуговування та експлуатацію телекомунікаційних мереж і надання в користування каналів електрозв'язку).

Крім того, для застосування спрощеної системи оподаткування платники податків подають заяву за формою, яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.07.2019 № 308 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 24.09.2019 за № 1054/34025.

Згідно з пп. 5 п. 298.3 ст. 298 Кодексу у заяві про застосування спрощеної системи оподаткування зазначаються обрані суб'єктом господарювання види господарської діяльності згідно із Класифікатором видів економічної діяльності (далі – КВЕД ДК 009:2010), затвердженим наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 № 457.

Наказом Державного комітету статистики України від 23.12.2011 396 затверджено Методологічні основи та пояснення до позицій Класифікації видів економічної діяльності.

Так, згідно з КВЕД ДК 009:2010 діяльність із надання послуг доступу до мережі «Інтернет» не належить до окремого класу або підкласу видів економічної діяльності, а є складовою класу 61.90 «Інша діяльність у сфері електрозв'язку».

Таким чином, платники податків – фізичні особи – підприємці при постачанні електронних комунікаційних послуг за КВЕД класу 61.90 «Інша діяльність у сфері електрозв'язку» не мають права застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку та звітності. Тобто заборона перебування на спрощеній системі оподаткування стосується суб'єктів господарювання – фізичних осіб – підприємців, які в рамках надання послуг у сфері електронних комунікацій здійснюють технічне обслуговування та експлуатацію відповідних мереж, у тому числі надають доступ до таких мереж.

Водночас повідомляємо, що зазначена позиція погоджена з Міністерством фінансів України.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.