Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення платника податків (далі – Товариство) щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм законодавства стосовно виробництва пального та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні Товариство повідомило, що здійснює переробку нафти, яка належить іншому cуб’єкту господарювання – замовнику (далі – Замовник). Частина вироблених нафтопродуктів з даної нафти по заявкам Замовника відвантажуються з нафтопереробного заводу (далі – НПЗ) Товариства на Міністерство оборони України.
Товариство видає податковий вексель на суму акцизного податку, нарахованого на обсяг вироблених в Україні важких дистилятів, на підставі пункту 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу щодо постачання пального Міністерству оборони України та реєструє акцизні накладні на операції з реалізації пального.
Замовник має укладені з підприємством Міністерства оборони України (далі – Підприємство) державні контракти на поставку пального, отримувачами якого є військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, до яких здійснюється постачання товару.
Умовами державних контрактів передбачено, що право власності на пальне переходить від Замовника до отримувачів після підписання актів приймання товару, тобто після прийняття отримувачами пального та підписання всіх документів згідно Договору (після перевірки документів на товар, проведення кількісного та якісного контролю, що займає тривалий час).
До моменту підписання акту приймання товару у військової частини може виникати необхідність в поверненні пального з різних підстав (заміна виду пального, неналежна якість пального, відпала необхідність в даному виду пального), про що остання повідомляє Замовника.
Така ситуація (а саме, необхідність у поверненні частини поставленого пального) виникла після постачання обсягів пального, виходячи з яких Товариством відповідно до пункту 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» видано податковий вексель на суму акцизного податку. Після відвантаження Замовником пального Військовій частині № 1 до моменту підписання акту приймання товару отримувачами виникла необхідність заміни пального.
Військова частина № 1 повернула дизельне пальне шляхом оформлення Акту передачі нафтопродуктів від Військової частини № 1 на Замовника для транспортування на НПЗ Товариства. Повернення Замовником пального на НПЗ Товариства здійснено в зазначених в залізничній накладній (вказано - повернення товару) вагоно-цистернах, інших, ніж ті вагоно-цистерни, які зазначені в акцизній накладній, складеній на операцію з постачання цього пального Військовій частині № 1.
Замовником при здійсненні такого повернення дизельного пального на НПЗ Товариства в інших вагоно-цистернах, ніж ті, в яких було здійснено постачання пального Військовій частині № 1, на обсяги повернутого пального послідовно складено:
розрахунки коригування до акцизних накладних, складених на операції з постачання пального Військовій частині № 1;
акцизні накладні на операції з реалізації пального з акцизного складу пересувного (вагоно-цистерн, в яких таке пальне було поставлено Військовій частині № 1) на інший акцизний склад пересувний (вагоно-цистерни, в яких здійснювалося повернення пального з Військової частини № 1);
акцизні накладні на операції з реалізації пального з пересувних акцизних складів Замовника (в яких поверталось пальне) на акцизний склад НПЗ Товариства.
Надалі Товариство на виконання державного контракту між Замовником та Підприємством відвантажило дизельне пальне на акцизний склад пересувний Замовника для подальшого постачання Військовій частині № 2 під той самий податковий вексель. Відвантаження здійснено залізничним транспортом.
Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних запитань:
1. Чи відповідає нормам Кодексу складання та реєстрація Замовником акцизних накладних при оформленні повернення дизельного пального на Товариство у випадку зміни акцизних складів пересувних?
2. Чи підтверджують зазначені первинні документи Товариства по всьому ланцюгу постачання дизельного пального факт цільового використання дизельного пального, що дає право користуватися податковою пільгою - сплатою акцизного податку за ставкою 0 євро за 1000 літрів на підставі пункту 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу?
3. Чи вважається цільовим використанням отримання військовою частиною Міністерства оборони України дизельного палива, яке в межах 90-денного терміну дії векселю було повернуто для заміни з відповідним оформленням, а в подальшому знову відвантажено під оформлений податковий вексель?
Щодо питання 1
Відповідно до пункту 231.7 статті 231 Кодексу якщо після реалізації пального або спирту етилового відбувається повернення частини чи всього обсягу пального або спирту етилового особі, яка реалізує пальне або спирт етиловий, або виникає потреба у виправленні помилок, допущених при складанні акцизної накладної, показники такої акцизної накладної підлягають коригуванню шляхом складання розрахунку коригування та реєстрації його в Єдиному реєстрі акцизних накладних:
особою, яка реалізує пальне або спирт етиловий, якщо передбачається збільшення обсягів реалізованого пального або спирту етилового або якщо коригування показників у підсумку не змінює обсяг реалізованого пального або спирту етилового;
отримувачем пального або спирту етилового, якщо передбачається зменшення обсягів реалізованого пального або спирту етилового, для чого особа, яка реалізує пальне або спирт етиловий, надсилає складений розрахунок коригування отримувачу пального або спирту етилового. При цьому особа, що реалізує пальне або спирт етиловий, має право зменшити обсяг реалізованого пального або спирту етилового за таким розрахунком коригування після його реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних отримувачем пального або спирту етилового.
Розрахунок коригування, складений платником податку до акцизних накладних з реалізації пального або спирту етилового не платникам акцизного податку, або розрахунок коригування, складений за іншими операціями, ніж реалізація пального або спирту етилового отримувачам пального або спирту етилового, підлягає реєстрації у Єдиному реєстрі акцизних накладних таким платником податку.
Отже, у випадку повернення з будь-яких причин частини або всього обсягу пального Кодексом передбачено складання та реєстрація в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – ЄРАН) розрахунків коригування.
Відповідно при поверненні пального в розрахунку коригування, складеному на таку операцію, необхідно зазначати реквізити акцизної накладної, показники якої коригуються таким розрахунком коригування. Реєстрація в Єдиному реєстрі акцизних накладних зазначених розрахунків коригування збільшує обсяг пального, на який платник може скласти акцизні накладні.
Водночас, якщо пальне, що повертається, при такому поверненні буде транспортуватися іншими транспортними засобами (акцизними складами пересувними), ніж ті, якими таке пальне було відвантажено отримувачу та які зазначено в акцизній накладній на реалізацію пального отримувачу, платник після складання та реєстрації розрахунку коригування та з метою виконання вимог підпункту 230.1.5 пункту 230.1 статті 230 Кодексу може скласти акцизну накладну на операції з реалізації пального з акцизного складу пересувного, який зазначений в акцизній накладній, що скоригована розрахунком коригування, на акцизний склад пересувний, в якому буде здійснюватися транспортування повернутого пального, та зареєструвати в її Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Звертаємо увагу, що відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Щодо питання 3
Відповідно до підпункту 14.1.176 пункту 14.1 статті 14 Кодексу податковий вексель, авальований банком (податкова розписка), - простий вексель, авальований банком, що видається векселедавцем: зокрема, до отримання з нафтопереробного підприємства нафтопродуктів, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, або до ввезення нафтопродуктів, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, на митну територію України і є забезпеченням виконання ним зобов’язання сплатити суму акцизного податку у строк, визначений статтею 229 Кодексу.
Пунктом 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлено можливість реалізації виробником важких дистилятів та біодизелю за ставкою 0 євро за 1000 літрів, якщо замовником такого пального згідно з умовами договору є Міністерство оборони України, з оформленням податкового векселя на суму акцизного податку, нарахованого на такі обсяги.
Реалізація обсягів важких дистилятів та біодизелю суб'єктами господарювання, які отримали акцизні накладні, зареєстровані в Єдиному реєстрі акцизних накладних, із зазначенням в них реквізитів податкового векселя, виданого на суму акцизного податку, нарахованого на такі обсяги, здійснюється без сплати акцизного податку (абзац 4 пункту 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Податковий вексель без сплати коштами зазначеної в ньому суми акцизного податку погашається у разі підтвердження факту цільового використання важких дистилятів та біодизелю протягом строку, на який виданий такий вексель, шляхом реєстрації акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних на операції з реалізації важких дистилятів та біодизелю Міністерству оборони України, складених платником податку, який здійснює таку реалізацію (абзац 11 пункту 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Акцизні накладні на такі операції складаються на підставі первинних документів (абзац 12 пункту 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Податковий вексель без сплати коштами зазначеної в ньому суми акцизного податку за операціями, визначеними цим пунктом, погашається на підставі копій первинних документів та договорів на реалізацію пального, що підтверджують реалізацію пального по всьому ланцюгу реалізації пального від виробника/імпортера до суб'єкта, визначеного цим пунктом, поданих до контролюючого органу, та акцизних накладних, складених на такі операції та зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних (абзац 13 пункту 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Сума акцизного податку, сплачена виробником/імпортером до закінчення строку, на який видано податковий вексель, виходячи з обсягів важких дистилятів та біодизелю, цільове використання яких не підтверджено, враховується векселедержателем при погашенні податкового векселя. Така сума податку обчислюється виходячи з обсягу важких дистилятів та біодизелю, цільове використання якого не підтверджено, та ставки податку, що визначається як різниця між ставкою, встановленою підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу, та ставкою, встановленою абзацом першим цього пункту (абзац 15 пункту 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
У разі якщо передбачений цим пунктом податковий вексель не погашено в установлений строк, векселедержатель протягом п'яти робочих днів, наступних за останнім днем строку, на який видано податковий вексель, здійснює протест такого векселя у неплатежі згідно із законодавством та протягом одного робочого дня з дати вчинення протесту звертається до банку, який здійснив аваль векселя, з опротестованим податковим векселем. Банк-аваліст зобов'язаний не пізніше операційного дня, що настає за датою звернення векселедержателя з опротестованим податковим векселем, переказати суму, зазначену в податковому векселі, векселедержателю (абзац 17 пункту 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
У разі відсутності підтвердження у встановлений строк цільового використання імпортером або виробником, які видали податковий вексель, важких дистилятів та біодизелю з такого імпортера або виробника справляється штраф у розмірі 50 відсотків суми акцизного податку, що обчислюється виходячи з обсягів важких дистилятів та біодизелю, за якими відсутнє підтвердження цільового використання, та ставки акцизного податку, встановленої підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу (абзац 18 пункту 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Отже, погашення податкових векселів, виданих для реалізації важких дистилятів та біодизелю за ставкою 0 євро за 1000 літрів, здійснюється за умови виконання всіх вимог, встановлених пунктом 44 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, та з урахуванням обсягів пального, фактично поставленого за договором з Міністерством оборони України та прийнятого отримувачем за вказаним договором у період дії таких векселів.
Щодо питання 2
Згідно з підпунктом 14.1.1721 пункту 14.1 статті 14 Кодексу індивідуальна податкова консультація - роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.
Перевірка документів, наданих виробником / імпортером для погашення податкового векселя, здійснюється векселедержателем. Рішення про погашення податкового векселя приймається векселедержателем саме за результатами такої перевірки, якщо цільове використання пального підтверджено наданими документами та акцизними накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Отже, розгляд доданих до звернення копій державного контракту на постачання пального, первинних документів по всьому ланцюгу постачання пального від виробника / імпортера до суб’єкта, визначеного пунктом 44 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, та встановлення, чи підтверджують надані документи факт цільового використання пального, є предметом перевірки векселедержателя, яка передує прийняттю рішення про погашення податкового векселя, та не є роз’ясненням окремих норм податкового законодавства, на яке надається індивідуальна податкова консультація.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |