Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення Державного науково-виробничого підприємства (далі – Підприємство) щодо звітування та напрямку спрямування залишку невикористаної суми частини чистого прибутку (доходу) та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах своїх повноважень повідомляє.
Як зазначено у зверненнях станом на 01.01.2025 Підприємство має на залишку невикористану суму коштів частини чистого прибутку (доходу), на яку поширюється дія пункту 47 розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України. Водночас відповідно до постанови Президії НАН України Підприємство перебуває у стані ліквідації, тому вже не веде власної ініціативної наукової та науково-технічної діяльності та не потребує розширення власної матеріально-технічної бази.
Підприємство просить надати роз’яснення з питання звітування про цю частину чистого прибутку (доходу) і напрямку спрямування невикористаного залишку коштів.
Слід відмітити, що Підприємство не зазначило у зверненнях більш детальної інформації щодо звітного (податкового) періоду, за який виникли залишки невикористаних коштів, що не дає можливості надати вичерпну відповідь з порушених питань.
Правові основи управління об’єктами державної власності визначає
Закон України від 21 вересня 2006 року № 185 «Про управління об’єктами державної власності» (далі – Закон № 185).
Відповідно до частини першої статті 111 Закону № 185 державні унітарні підприємства (крім, зокрема, державних некомерційних підприємств, державних комерційних підприємств та казенних підприємств, які відповідно до статті 1 Закону України від 26 листопада 2015 року № 848 «Про наукову і науково-технічну діяльність» (далі – Закон № 848) належать до наукових установ, а також науково-технологічних комплексів, заснованих на державній власності) та їх об’єднання зобов’язані спрямувати частину чистого прибутку (доходу) до Державного бюджету України у розмірі не менше 30 відсотків у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
При цьому, відповідно до абзацу п’ятого частини другої статті 111 Закону № 185 державні комерційні підприємства та казенні підприємства, які відповідно до статті 1 Закону № 848 належать до наукових установ, а також науково-технологічні комплекси, засновані на державній власності, державне підприємство «Український державний центр радіочастот» зобов’язані не менш як 50 відсотків чистого прибутку від своєї діяльності спрямовувати на провадження ініціативної наукової та науково-технічної діяльності, фінансування інновацій та розширення власної матеріально-технічної бази.
Водночас частиною другою статті 8 Закону № 848 встановлено, що державні комерційні підприємства та казенні підприємства, які відповідно до статті 1 Закону № 848 належать до наукових установ, звільняються від сплати до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) за результатами своєї фінансово-господарської діяльності та зобов’язані не менш як 50 відсотків чистого прибутку від своєї діяльності спрямовувати на провадження ініціативної наукової і науково-технічної діяльності, фінансування інновацій та розширення власної матеріально-технічної бази.
Крім того, пунктом 47 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі – БКУ) установлено, що до 2023 року (включно) частина чистого прибутку, що відповідно до пункту 17 частини другої статті 29 БКУ та статті 111 Закону № 185 підлягає спрямуванню до Державного бюджету України державними унітарними підприємствами, що перебувають у віданні Національної академії наук України, залишається у розпорядженні таких державних унітарних підприємств, що перебувають у віданні Національної академії наук України, та спрямовується ними виключно на проведення своєї ініціативної наукової та науково-технічної діяльності, фінансове забезпечення інновацій та розширення власної матеріально-технічної бази.
Для надання державної підтримки науковим установам незалежно від форми власності, діяльність яких має важливе значення для науки, економіки та виробництва, створюється Державний реєстр наукових установ, яким надається підтримка держави (далі – Реєстр) (абзац перший частини першої статті 12 Закону № 848).
Пунктом 1 частини другої статті 12 Закону № 848 зазначено, що наукові установи, включені до Реєстру, користуються податковими пільгами відповідно до законодавства України.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державний реєстр наукових установ, яким надається підтримка держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2001 року № 380 (далі – Положення), Реєстр – це перелік науково-дослідних, науково-технічних, науково-технологічних, науково-практичних установ усіх форм власності (далі – наукові установи) та закладів вищої освіти усіх форм власності, діяльність яких має важливе значення для розвитку науки, економіки і виробництва.
Наукові установи, заклади вищої освіти включаються до Реєстру наказом МОН строком до п’яти років у межах строку, визначеного за результатами державної атестації, про що видається свідоцтво встановленого зразка (пункти 3, 4 Положення).
Отже, державне підприємство, яке відповідно до статті 1 Закону № 848 належить до наукових установ, закладів вищої освіти пройшло державну атестацію та включено до Реєстру, не сплачує частину чистого прибутку (доходу) до бюджету у межах строку, визначеного за результатами державної атестації, починаючи зі звітного періоду, в якому така установа (заклад) включена до Реєстру та за умови, що за результатами фінансово-господарської діяльності за цей період не менш як 50 відсотків чистого прибутку від своєї діяльності буде спрямовано на провадження ініціативної наукової і науково-технічної діяльності, фінансування інновацій та розширення власної матеріально-технічної бази.
У разі не виконання зазначених вище умов, підприємство сплачує частину чистого прибутку до державного бюджету на загальних умовах.
Так, порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 року № 138 (далі – Порядок).
Пунктом 1 Порядку передбачено, що частина чистого прибутку (доходу), що відраховується державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями до державного бюджету за відповідний період, визначається виходячи з обсягу чистого прибутку (доходу), розрахованого згідно з положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку як підсумок суми чистого фінансового результату (прибутку) та суми капіталу в дооцінках, яка підлягає перенесенню до нерозподіленого прибутку, з урахуванням того, що до такого підсумку також може бути включена частка нерозподіленого прибутку або невикористаних фондів, утворених внаслідок розподілу прибутку в обсязі, визначеному рішенням органу управління, за наявності фінансових ресурсів у підприємства, за результатами фінансово-господарської діяльності у розмірі 80 відсотків.
Враховуючи, наведене у разі, якщо Підприємство не спрямувало
50 відсотків чистого прибутку від своєї діяльності на провадження ініціативної наукової і науково-технічної діяльності, фінансування інновацій та розширення власної матеріально-технічної бази, воно сплачує частину чистого прибутку (доходу) до бюджету у розмірі 80 відсотків.
Щодо питання звітування
Абзацом восьмим пункту 46.2 статті 46 Кодексу встановлено, що платники частини чистого прибутку (доходу) та/або дивідендів на державну частку, визначені Законом № 185, подають Розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, а також фінансову звітність.
Згідно з абзацом другим пункту 49.19 статті 49 Кодексу для платників частини чистого прибутку (доходу) податковими (звітними) періодами є календарні: квартал, півріччя, три квартали, рік. При цьому Розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку складається наростаючим підсумком та подається до контролюючих органів разом з фінансовою звітністю у строки, передбачені пунктом 49.18.2 статті 49 Кодексу.
Форма Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку затверджена наказом Міністерства фінансів України
від 12.01.2021 № 4 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02 березня 2021 року за № 264/35886 (у редакції наказу Міністерства фінансів України
від 04.07.2023 № 366) зі змінами (далі – Розрахунок).
Державне підприємство, яке відповідно до статті 1 Закону № 848 належить до наукових установ, закладів вищої освіти, пройшло державну атестацію, включено до Реєстру, спрямувало 50 відсотків чистого прибутку від своєї діяльності на встановлені законодавством напрямки та не сплачує частину чистого прибутку (доходу) до бюджету заповнює у формі Розрахунку:
відмітку «Державне комерційне підприємство або казенне підприємство, яке відповідно до статті 1 Закону № 848 належать до наукових установ, науково-технічних комплексів, заснований на державній власності» у полі 9 «Відмітка платника, на якого поширюється стаття 111 Закону України
від 21 вересня 2006 року № 185-V «Про управління об’єктами державної власності»,
відмітку «Платник, що подає Розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку за останній податковий (звітний) рік у періоді, на який припадає дата його ліквідації» (заповнюється у разі якщо Розрахунок подається за останній податковий (звітний) рік),
у рядках 1 – 3, 6 відображає відповідні показники,
у рядку 10 «Норматив відрахування частини чистого прибутку (доходу)/дивідендів на державну частку (%)» зазначає 0 та з урахуванням цього показника заповнює рядки 11 – 13.
Водночас, такий платник повинен заповнити у формі Розрахунку:
рядок 22 «Сума чистого прибутку (доходу) / дивідендів на державну частку, не сплачена до бюджету (сума вивільнених коштів) за звітний (податковий) період, або рядок 21 таблиці 4 додатка ВП до рядків 17 – 20, 22 – 22.1 Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку:»,
рядок 22.1 «у тому числі сума, використана за цільовим призначенням у звітному (податковому) періоді, або рядок 21.1 таблиці 4 додатка ВП до рядків 17 – 20, 22 – 22.1 Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку» у таблиці «Інформація щодо використання вивільнених коштів11»,
таблицю «Інформація щодо напрямів використання вивільнених коштів11»,
таблицю «Інформація щодо законодавчих підстав для застосування зниженого / збільшеного нормативу відрахування (звільнення від сплати, зменшення / збільшення бази відрахування), розстрочення платежу» (зазначає назву, дату прийняття на номер Закону № 848.
У разі, якщо Підприємство, не виконало вимогу щодо спрямування
50 відсотків чистого прибутку (спрямувало менше 50 відсотків) від своєї діяльності на встановлені законодавством напрямки, має невикористаний залишок коштів і сплачує частину чистого прибутку (доходу) на загальних підставах, заповнює у формі Розрахунку:
зазначені вище відмітки, рядки 1 – 3, 6,
у рядку 10 зазначає норматив відрахування у розмірі 80 відсотків та з урахуванням цього показника заповнює рядки 11 – 13,
рядки 22, 22.1 та таблиця «Інформація щодо напрямів використання вивільнених коштів11» заповнюються у разі спрямування у звітному (податковому) періоді частини чистого прибутку (доходу) від своєї діяльності на провадження ініціативної наукової і науково-технічної діяльності, фінансування інновацій та розширення власної матеріально-технічної бази.
Разом з тим до Розрахунку необхідно подати доповнення та пояснення, складені у довільній формі щодо причин не спрямування 50 відсотків чистого прибутку від своєї діяльності на провадження ініціативної наукової і науково-технічної діяльності, фінансування інновацій та розширення власної матеріально-технічної бази. Про що зазначається у полі «Наявність доповнення» Розрахунку.
При цьому відповідно до пункту 46.4 статті 46 Кодексу платник податків, який подає звітність в електронній формі, подає таке доповнення в електронній формі.
Щодо напрямку спрямування невикористаного залишку частини чистого прибутку
Відповідно до пункту 17 частини другої статті 29 БКУ до доходів загального фонду Державного бюджету України (з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини другої статті 671 БКУ) належать, зокрема, частина чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об’єднань, що вилучається до державного бюджету відповідно до закону, та дивіденди (дохід), нараховані на акції (частки) господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність (крім надходжень, віднесених до підгрупи 4 другої групи власних надходжень бюджетних установ);
Згідно з Класифікацією доходів бюджету, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію», платіж за кодом бюджетної класифікації (далі – КБК) 21010100 «Частина чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств та їх об’єднань), що вилучається до державного бюджету відповідно до закону» належить до коду КБК 21000000 «Доходи від власності та підприємницької діяльності» у складі коду КБК 20000000 «Неподаткові надходження».
Отже, на думку ДПС Підприємство зараховує залишок невикористаної суми частини чистого прибутку на КБК 21010100 та подає у порядку, передбаченому статтею 50 Кодексу, уточнюючий Розрахунок за звітний (податковий) період, у якому виникла та була невикористана сума такого залишку, із коригуванням нарахованої суми частини чистого прибутку (доходу), як зазначалось вище або із заповненням показників у рядках 14, 15, 18 Розрахунку, якщо збільшений норматив відрахування застосовується за окремі звітні (податкові) періоди звітного (податкового) року.
Водночас відповідно до частини першої статті 52 Закону № 185 формування та реалізацію державної дивідендної політики в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечує Міністерство економіки України відповідно до покладених на нього завдань у сфері управління об’єктами державної власності разом з Міністерством фінансів України.
Згідно з пунктом 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, Міністерство фінансів України, зокрема, здійснює нормативно-правове регулювання у фінансовій, бюджетній, податковій сферах, а також визначає єдині методологічні засади бухгалтерського обліку та складення фінансової і бюджетної звітності, обов’язкові для всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування (крім банків).
Отже, з питання перерахування залишку невикористаної суми частини чистого прибутку доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
_____________________________________________________
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |