Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що … (далі – «Компанія») є резидентом Республіки Кіпр та є учасником … (далі – «Товариство»), яке є податковим резидентом України. Засновниками Компанії є фізичні особи – резиденти України.
За результатами господарської діяльності Товариства за 2020, 2021
та 2022 роки та згідно з прийнятим Товариством рішенням від 30 липня
2024 року Компанія має право на отримання дивідендів на свою користь. Водночас Компанія 1 листопада 2024 року прийняла рішення про нарахування своїм учасникам, які є фізичними особами – резидентами України, дивідендів за 2021 рік. З метою спрощення розрахунків Компанія 15 листопада 2024 року надала Товариству розпорядження щодо здійснення виплати дивідендів, що належні Компанії, на користь фізичних осіб – резидентів України в якості дивідендів від Компанії. При цьому Компанією щодо виплачених дивідендів фізичним особам було сплачено до державного бюджету з рахунку в українському банку податок на доходи фізичних осіб та військовий збір.
Оскільки Законом України від 10 жовтня 2024 року № 4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період воєнного стану» (далі – Закон № 4015), який набрав чинності з 01.12.2024, внесено, зокрема, зміни до розділу IV Кодексу та пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання визначення розміру ставки військового збору, яка має застосовуватись до доходів фізичної особи, що були нараховані до набрання чинності Законом № 4015 та виплачені після такого набрання.
Відповідно до пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Платниками військового збору є, зокрема, особи, визначені пунктом 162.1 статті 162 Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи, визначені статтею 163 Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Підпунктом 163.1.3 пункту 163.1 статті 163 Кодексу передбачено, що об’єктом оподаткування резидента є іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України.
Дохід, отриманий з джерел за межами України, – це будь-який дохід, отриманий резидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності за межами митної території України, або територій, непідконтрольних контролюючим органам (підпункт 14.1.55 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).
Оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 статті 170 Кодексу, згідно з підпунктом 170.11.1 якого у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку – отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи, та оподатковується за ставкою 18 відс., визначеною пункту 167.1
статті 167 Кодексу, крім:
а) доходів, визначених підпунктом 167.5.4 пункту 167.5 статті 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою 9 відс., визначеною підпунктом 167.5.4
пункту 167.5 статті 167 Кодексу;
б) прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному пунктом 170.2 статті 170 Кодексу;
в) прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному пунктом 170.13 статті 170 Кодексу;
г) виплат у грошовій чи негрошовій формі у зв’язку з розподілом прибутку, або його частини, джерелом яких є утворення без статусу юридичної особи, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, що оподатковуються в порядку, визначеному пунктом 170.111 статті 170 Кодексу.
Під час отримання доходів у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент отримання таких доходів
(пункт 164.4 статті 164 Кодексу).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, – 5 відсотків від об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1 підпункту 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною підпунктом 4 підпункту 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.3 пункту 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору з доходів платників військового збору, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, здійснюються в порядку, встановленому розділом IV Кодексу, з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, за ставками, визначеними підпунктом 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 1.4 пункту 161
підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Так, згідно з підпунктом 168.2.1 пункту 168.2 статті 168 Кодексу платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.
Особою, яка не є податковим агентом, вважається нерезидент або фізична особа, яка не має статусу суб’єкта підприємницької діяльності або не є особою, яка перебуває на обліку у контролюючих органах як особа, що провадить незалежну професійну діяльність (підпункт 168.2.2 пункту 168.2 статті 168 Кодексу).
Крім того, відповідно до підпункту 1.5 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) військового збору до бюджету з доходів платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є особи, визначені у статті 171 Кодексу
Так, підпунктом «б» пункту 171.2 статті 171 Кодексу передбачено, що особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету військового збору з інших доходів, є платник податку – для іноземних доходів та доходів, джерело виплати яких належить особам, звільненим від обов’язків нарахування, утримання або сплати (перерахування) податку до бюджету.
Водночас слід зазначити, що відповідно до підпункту 1.16 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу річне податкове зобов’язання з військового збору з доходів платників, визначених пунктом 162.1 статті 162 Кодексу, що включаються до складу загального річного оподатковуваного доходу за 2024 звітний (податковий) рік та остаточний розрахунок податкових зобов’язань щодо яких проводиться в поданій річній податковій декларації про майновий стан і доходи, у тому числі з іноземних доходів, визначається за ставкою військового збору у розмірі 1,5 відсотка (крім випадків, передбачених абзацом третім цього підпункту).
Ставка військового збору у розмірі 5 відсотків застосовується до доходів, що включаються до складу загального річного оподатковуваного доходу та остаточний розрахунок податкових зобов’язань щодо яких проводиться в поданій річній податковій декларації про майновий стан і доходи, нараховані (виплачені) платникам податків починаючи з 1 січня 2025 року.
Порядок подання декларації про майновий стан і доходи визначено
статтею 179 Кодексу, згідно з пунктом 179.1 якої платник податку зобов’язаний подавати декларацію відповідно до Кодексу.
Враховуючи викладене, дохід у вигляді дивідендів, отриманий фізичною особою – резидентом від юридичної особи – нерезидента включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податків як іноземний дохід, перерахований у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент нарахування (отримання) таких доходів, та оподатковується військовим збором на загальних підставах.
При цьому фізична особа зобов’язана подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, в якій відобразити суму коштів, яка була нею отримана як іноземний дохід від юридичної особи – нерезидента, та сплатити, зокрема, військовий збір за ставкою 1,5 відсотків.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |