Індивідуальна податкова консультація
Головне управління ДПС у Харківській області (далі – ГУ ДПС) за результатами розгляду звернення на отримання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування норм податкового законодавства, яке надійшло в електронній формі через електронний кабінет, та керуючись статтею 52 Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами (далі – ПКУ), з урахуванням фактично викладених обставин, в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомив, що є фізичною особою - підприємцем - платником єдиного податку другої групи, зареєстрований у ( ) до 2022 року, яке з ( ) року відноситься до території можливих бойових дій відповідно до Переліку.
Таким чином, платник податку просить надати йому індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються ПКУ (пункт 1.1 статті 1 ПКУ).
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1
розділу XIV ПКУ, статтею 295 ПКУ якої врегульовані порядок нарахування та строки сплати єдиного податку.
Згідно з пунктом 295.1 статті 295 ПКУ платники єдиного податку першої і другої груп сплачують єдиний податок шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця.
Такі платники єдиного податку можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за весь податковий (звітний) період (квартал, рік), але не більш як до кінця поточного звітного року.
Водночас, Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IХ встановлено, що тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, згідно з абзацом першим підпункту 9.1 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої групи мають право не сплачувати єдиний податок.
Таким чином, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України фізичні особи –
підприємці – платники єдиного податку першої та другої груп мали право самостійно приймати рішення щодо сплати/несплати єдиного податку.
Разом з тим, Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» внесено зміни з 01.08.2023, зокрема, положення підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ доповнено пунктами 11 та 12.
Відповідно до пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Законом України від 10 жовтня 2024 року № 4015-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» та Законом України від 04 грудня 2024 року № 4113-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» внесено зміни до пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Відповідно до підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ платниками військового збору є фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої, другої та четвертої груп (підпункт 2 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Військовий збір для платників збору, зазначених у підпунктах 2 та 3 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, встановлюється з 01 січня 2025 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України від 24 лютого 2024 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні» (абзац п’ятий підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у підпункті 2 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, є щомісячна сума, що дорівнює розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (підпункт 2 підпункт 1.2 пункт 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Ставка військового збору для платників, зазначених у підпункті 2 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, становить – 10 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, з розрахунку на календарний місяць (підпункт 2 підпункт 1.3 пункт 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Абзацом першим підпункту 1.11 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ встановлено, що платники військового збору, зазначені у підпункті 2 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, сплачують військовий збір шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця. Такі платники можуть здійснити сплату військового збору авансовим внеском за весь податковий (звітний) період (квартал, рік), але не більш як до кінця поточного звітного року. Нарахування авансових внесків для платників військового збору, зазначених у підпункті 2 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, здійснюється контролюючими органами.
Платники військового збору, зазначені, зокрема, у підпункті 2 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, відображають нараховані суми військового збору (в тому числі щомісячні авансові внески військового збору) у складі податкової декларації платника єдиного податку (абзац третій підпункту 1.11 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Податкові зобов'язання із сплати єдиного податку та військового збору нараховуються таким платникам єдиного податку і військового збору за періоди, за які були сплачені єдиний податок і військовий збір, що відображені в декларації платника єдиного податку (пункт 11 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ та підпункт 1.12 пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ).
Відповідно до пункту 11 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ установлено, що з 01 серпня 2023 року фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої групи, та відповідно до підпункту 1.12 пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ з 01 січня 2025 року платники військового збору - фізичні особи - підприємці - платники єдиного податку першої та другої груп, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації, мають право не сплачувати єдиний податок та військовий збір за період з першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація такої території, до останнього числа місяця, в якому було завершено такі активні бойові дії, припинено можливість бойових дій або завершено тимчасову окупацію.
При цьому, якщо фізичні особи - підприємці - платники єдиного податку першої та другої груп не сплачують єдиний податок та військовий збір, такі особи не заповнюють декларацію платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця за період, в якому відповідно до абзацу першого пункту 11 підрозділу 8 та абзацу першого підпункту 1.12 пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ єдиний податок та військовий збір не сплачувався.
Для таких платників єдиного податку та військового збору, які скористалися правом не сплачувати єдиний податок та військовий збір, контролюючий орган не проводить нарахування авансових внесків з єдиного податку, визначене пунктом 295.2 статті 295 ПКУ, та військового збору, визначене абзацом першим підпункту 1.11 пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Податкові зобов'язання із сплати єдиного податку та військового збору нараховуються таким платникам єдиного податку та військового збору за періоди, за які були сплачені єдиний податок та військовий збір, що відображені в декларації платника єдиного податку.
Дати початку та завершення активних бойових дій, виникнення та припинення можливості бойових дій або початку та завершення тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (далі – Перелік).
Перелік територій визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Так, Перелік затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309, зі змінами та доповненнями, відповідно до якого територія ( ) територіальної громади визначена як територія можливих бойових дій з ( ) року.
Зауважуємо, що норми пункту 11 підрозділу 8 та підпункту 1.12 пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ не застосовуються з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому було проведено державну реєстрацію зміни місцезнаходження фізичної особи – підприємця на іншу, ніж зазначена в абзаці першому пункті 11 підрозділу 8 та в абзаці першому підпункту 1.12 пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, територію України.
Згідно з наявною в ІКС ДПС інформацією фізична особа – підприємець зареєстрована платником єдиного податку другої групи з ( ) року на території ( ) територіальної громади, тобто до визначених Переліком дат виникнення можливості бойових дій / початку бойових / тимчасової окупації.
Враховуючи викладене, фізична особа - підприємець - платник єдиного податку другої групи, податкова адреса якої знаходиться на території можливих бойових дій станом на дату виникнення можливості бойових дій має право не сплачувати протягом 2025 року єдиний податок та військовий збір незалежно від здійснення діяльності та отримання доходу, але за можливості, платник може сплатити єдиний податок та військовий збір у відповідних періодах та відобразити таку сплату у податковій декларації.
Отже, у податковій декларації платника єдиного податку відображається увесь обсяг доходу, отриманого від здійснення господарської діяльності протягом звітного податкового календарного року та сума сплачених щомісячних авансових внесків з єдиного податку та військового збору.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
______________________________________________________________________________________________Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |