X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.02.2025 р. № 1014/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо формування податкового кредиту, а також аналогічне за змістом звернення, яке надійшло до ДПС як додаток до депутатського звернення народного депутата України Данила Гетманцева, і, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненнях, 12.04.2024 Товариством було здійснено попередні оплати за товар, постачальником на вказану дату було складено відповідні податкові накладні, які 01.05.2024 та 02.05.2024 були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН).

Надалі відбулася поставка зазначеного товару постачальником Товариству та  подальша реалізація Товариством такого товару відповідно до зовнішньоекономічного контракту, що підтверджується митними деклараціями від 29.04.2024 та 03.05.2024.

27.05.2024 комісією контролюючого органу з питань зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН (далі – комісія) було прийнято рішення про відповідність постачальника пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку. На час звернення зазначене рішення є чинним.

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо:

1) права на включення до податкового кредиту сум ПДВ на підставі податкових накладних, складених постачальником на Товариство, в описаній у зверненні ситуації;

2) підстав для прийняття комісією рішення щодо відповідності Товариства критеріям ризиковості у разі включення ним до податкового кредиту сум ПДВ, зазначених у таких податкових накладних.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 ПКУ).

Пунктом 44.1 статті 44 ПКУ передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 ПКУ.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Правила формування податкового кредиту з ПДВ встановлено статтею 198 ПКУ.

Відповідно до підпункту «а» пункту 198.1 статті 198 ПКУ до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів та послуг.

Пунктом 198.3 статті 198 ПКУ передбачено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 ПКУ, протягом такого звітного періоду, зокрема, у зв'язку з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідно до пункту 198.6 статті 198 ПКУ не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 ПКУ.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому пункту 198.6 статті 198 ПКУ документами, платник податку несе відповідальність відповідно до ПКУ.

Податкові накладні, отримані з ЄРПН, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної / розрахунку коригування.

Суми податку, сплачені (нараховані) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних / розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні / розрахунки коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН» (зі змінами), затверджено, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН
(далі – Порядок № 1165).

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 питання відповідності/ невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4 до Порядку № 1165).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 до Порядку № 1165 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД / Державним класифікатором / умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 до Порядку № 1165 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних / розрахунках коригування, поданих для реєстрації в ЄРПН, у тому числі податкових накладних / розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 до Порядку № 1165 операція, відображена у податковій накладній / розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого в ЄРПН припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку № 1165 визначено критерії ризиковості платника податку на додану вартість.

Відповідно до абзацу другого пункту 8 додатку 1 до Порядку № 1165 довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом ДПС від 11.01.2023 № 17 «Про затвердження довідника кодів податкової інформації» затверджено Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з пунктом 26 Порядку № 1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженим Міністерством фінансів України.

Пунктом 27 Порядку № 1165 визначено, що комісія в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, ПКУ та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також Порядком № 1165.

Відповідно до пункту 37 Порядку № 1165 члени комісії мають, зокрема, право переглядати всю інформацію про платників податку, наявну в ДПС.

Пунктом 40 Порядку № 1165 визначено, зокрема, що рішення комісії приймається шляхом відкритого голосування більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

ПКУ не передбачено залежність формування покупцем податкового кредиту за операцією з постачання йому товарів/послуг, за якою постачальником складено та зареєстровано в ЄРПН податкову накладну, від того, які події відбуваються з таким постачальником надалі (після здійснення такої операції та складання і реєстрації в ЄРПН податкової накладної за такою операцією).

Також нормами ПКУ не визначено заборону щодо формування податкового кредиту на підставі того, що стосовно платника податку, який здійснив операцію з постачання товарів/послуг, контролюючим органом надалі прийнято рішення про відповідність такого платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Отже, прийняття комісією рішення про відповідність платника податку – постачальника критеріям ризиковості платника податку не може бути єдиною підставою для невизнання податкового кредиту, сформованого покупцем до прийняття такого рішення на підставі податкової накладної, складеної постачальником за операцією з постачання товарів/послуг та зареєстрованої в ЄРПН.

Щодо питання 2

Підстави для включення платника податку до переліку платників,
які відповідають критеріям ризиковості платника податку, визначені
Порядком № 1165  та зазначаються у рішенні комісії разом з інформацією, за якою встановлено таку відповідність.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 ПКУ).