X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.02.2025 р. № 1105/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

 

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «­­­­­­­­­­­­­­­­______» (далі – Товариство) щодо окремих питань оподаткування операцій, пов’язаних із використанням орендованого майна, керуючись ст. 52 та п.п. «в» п.п. 69.41.3 п.п. 69.41 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство, що є орендарем, на підставі договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого) майна, що належить до комунальної власності міської територіальної громади, орендує індивідуально визначене (нерухоме) майно.

Орендоване приміщення знаходиться на балансі комунального закладу охорони здоров’я. Оскільки об’єкт знаходиться у незадовільному технічному стані, для використання приміщення за цільовим призначенням було вирішено провести реконструкцію об’єкта із дотриманням умов договору оренди щодо отримання згоди орендодавця.

Однак, з’ясувалося, що право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами не дає права орендарю на проведення реконструкції об’єкта.

У зв’язку з цим замовником проєктно-кошторисної документації та будівельних робіт з реконструкції орендованого майна виступив балансоутримувач – комунальне некомерційне медичне підприємство, яке є закладом охорони здоров’я комунальної власності та неприбутковою організацією, внесеною до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Фінансування робіт здійснювалося шляхом укладення тристоронніх договорів з підрядниками (виконавцями) робіт, за якими заклад охорони здоров’я комунальної власності виступав замовником робіт (послуг), а Товариство – платником. Грошові кошти за виконання робіт (надання послуг) перераховувалися безпосередньо підряднику (виконавцю).

Враховуючи викладене вище, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких запитань:

1. Чи можливо орендарю капіталізувати фінансові витрати на поліпшення (реконструкцію) об’єкта оренди з подальшим створенням окремого об’єкта основних засобів «поліпшення (реконструкція) орендованого майна» та до якої групи основних засобів віднести такі витрати?

2. Чи можливо кваліфікувати витрати на поліпшення (реконструкцію) об’єкта оренди як благодійну допомогу, якщо платник податку на прибуток підприємств під час дії воєнного стану на території України здійснює добровільне перерахування сум грошових коштів за тристороннім договором у вигляді оплати робіт (послуг) на користь кінцевого отримувача – закладу охорони здоров’я комунальної власності, який є неприбутковою організацією?

 

Щодо запитань 1 та 2

Насамперед зазначимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1             ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання вчинення та оформлення правочинів суб’єктів господарювання, у тому числі у сфері благодійної діяльності,                          не належать до компетенції ДПС та регулюються нормами цивільного законодавства, Закону України від 5 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (зі змінами), інших нормативно-правових актів.

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Відповідно до вимог абзацу першого п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується платником податку на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення п.п. 140.5.14 п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.

Так, відповідно до п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу коригування, встановлені п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв'язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров'я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на відкриті Національним банком України рахунки державних органів, призначені для фінансового забезпечення заходів з відсічі збройної агресії проти України та ліквідації її наслідків, національної безпеки і оборони, відновлення, підтримки і розвитку України, надання гуманітарної допомоги, а також для залучення коштів на підтримку Збройних Сил України.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 Кодексу. 

 Отже, якщо платник податку на прибуток підприємств (Товариство) під час дії воєнного стану на території України здійснює добровільне перерахування сум грошових коштів за тристороннім договором у вигляді оплати робіт (послуг) підряднику, наданих закладу охорони здоров’я комунальної власності, різниця щодо сум таких коштів, встановлена п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу,                       не виникає, і такі операції при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Водночас зазначені операції повинні бути підтверджені належним чином оформленими первинними документами.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України                   від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами).

Тож питання бухгалтерського обліку підприємством операцій з добровільного перерахування сум грошових коштів за тристороннім договором у вигляді оплати робіт (послуг) на користь кінцевого отримувача – закладу охорони здоров’я комунальної власності належать до компетенції Міністерства фінансів України.

Виходячи з того, що Товариство безпосередньо не виступає замовником будівельних робіт з реконструкції орендованого майна (приміщення), а у добровільному порядку здійснює оплату проведених робіт з поліпшення такого майна, замовником яких є комунальний заклад охорони здоров’я (балансоутримувач майна), у Товариства відсутні підстави для капіталізації профінансованих витрат та відповідного створення окремого об’єкта основних засобів для цілей податкової амортизації. 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).