X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.02.2025 р. № 1118/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення підприємства «» (далі – Підприємство) від № (вх. ДПС №  від) щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до тексту звернення, Підприємство здійснює діяльність у сфері роздрібної торгівлі.

Враховуючи викладене вище, Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань (в контексті звернення):

1. Чи може Агент приймати грошові кошти від кінцевого споживача в безготівковій формі, як оплату за товар, який купує у Підприємства (продавця) за сприянням Агента?

1.1 Чи зобов’язаний Агент видавати в такому випадку фіскальний чек та/або інший документ?

2. Чи може Кур’єр приймати грошові кошти від кінцевого споживача в готівковій формі як оплату за товар, який споживач купує у Підприємства (продавця) за сприяння Агента?

2.1 Чи зобов’язаний Кур’єр видавати в такому випадку фіскальний чек та/або інший документ за сприймання готівкових коштів?

2.2 Чи можуть такі готівкові кошти перераховуватись Кур’єром на поточний рахунок Агента на підставі Агентського договору між Кур’єром та Агентом? Якщо так, то з яким призначенням платежу?

3. Чи можуть грошові кошти за фактично оплачений споживачем товар, на якій Підприємством (продавцем) видано фіскальний чек, бути отриманні та перераховані від Агента на поточний рахунок Підприємства (продавця) на підставі агентського договору? Якщо так, то з яким призначенням платежу?

4. Чи має Підприємство (продавець) видавати кінцевому споживачу фіскальний чек за придбаний товар, з урахуванням того, що грошові кошти у готівковій та/або безготівковій формі, які мають сплачуватись безпосередньо споживачем, фактично, надходять на поточний рахунок Підприємства (продавця) через (від) Агента на підставі агентського договору?

5. Чи дозволено здійснювати продаж підакцизного товару (зокрема, алкогольної та тютюнової продукції) за сприяння Агента?

5.1 Якщо так, то які документи має видавати Підприємство (продавець), Кур’єр та Агент при здійсненні Споживачем оплати у готівковій/безготівковій формі Кур’єру?

5.2 Якщо так, то які документи має видавати Підприємство (продавець), Кур’єр та Агент при здійсненні Споживачем оплати у безготівковій формі на рахунок Агента?

 

Щодо питання 1,2 та 3.

Пунктом 52.1 статті 52 Кодексу передбачено, що за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу, індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Поряд з цим, у своєму звернені Підприємство просить надати консультацію щодо порядку проведення розрахунків у сфері торгівлі на знеособлені питання, які запитуються в інтересах третіх осіб (Агента, Кур’єра).

Таким чином, Підприємство задає питання в інтересах інших суб’єктів господарювання (далі – СГ), що не відповідає вимогам пункту 52.2 статті 52 Кодексу.

Крім того, звернення Підприємство не відповідає вимогам пункту 52.1
статті 52 Кодексу в частині зазначення, у чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації (наведення фактичних обставин) саме для нього.

Такий підхід Підприємства до оформлення звернення унеможливлює надання індивідуальної податкової консультації, як допомоги з практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, щодо порушених ним питань 1,2 та 3, при цьому, відповідь на такі питання, не може супроводжуватись практичним застосуванням окремих норм податкового та іншого законодавства для автора звернення.

У випадку необхідності отримання індивідуальної податкової консультації Агентом та/або Кур’єром, щодо яких оформлено звернення, пропонуємо їм самостійно та від свого іменні звернутися до ДПС.

Щодо питання 4.

Основні засади державної політики щодо регулювання оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями визначені Законом України
від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»
(далі – Закон № 3817), який є спеціальним.

У зв’язку з тим, що Підприємством не уточнено товар щодо якого сформовано питання, та з метою недопущення неоднозначного трактування спеціальних норм законодавства, надаємо відповідь виходячи із його загальних положень.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України
від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.

Дія Закону № 265 поширюється на усіх СГ, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) СГ, які здійснюють розрахунки у готівковій та/або безготівковій формі у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а порядок проведення таких розрахунків встановлено розділом ІІ Закону № 265.

Обов’язок застосування РРО/ПРРО залежить не від форми розрахунків, а виникає виключно за наявності обставин, що супроводжують господарські операції СГ, які чітко визначенні законодавством, у тому числі нормами його прямої дій, які встановлюють винятки із загальних правил.

Відповідно до підпункту 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 Кодексу продаж (реалізація) товарів – будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами (далі – ЦПД), які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів. Не вважаються продажем товарів операції з надання товарів у межах договорів комісії (консигнації), поруки, схову (відповідального зберігання), доручення, довірчого управління, оперативного лізингу (оренди), інших ЦПД, які не передбачають передачі прав власності на такі товари.

Частиною першою статті 295 Господарського кодексу України визначено, що комерційне посередництво (агентська діяльність) є підприємницькою діяльністю, що полягає в наданні комерційним агентом послуг суб’єктам господарювання при здійсненні ними господарської діяльності шляхом посередництва від імені, в інтересах, під контролем і за рахунок суб’єкта, якого він представляє.

При цьому алгоритм дій продавця товарів та посередника, форма оплати за такі послуги та спосіб, у який продавцю будуть повернуті належні йому матеріальні цінності, мають бути чітко визначені умовами ЦПД та, зокрема, містити інформацію щодо способу, у який він виконується.

Згідно з абзацом третім пункту 11 статті 8 Закону України
від 12 травня 1991 року № 1023-ХІІ «Про захист прав споживачів» розрахунковий документ має бути виданий або створений в електронній формі не пізніше моменту передачі товару (послуги).

Враховуючи викладене вище, та як відповідь на питання 4 повідомляємо, що саме СГ, який приймає оплату за товари під час їх доставки та передає право власності на них покупцю, зобов’язаний при проведенні розрахунків в готівковій та/або безготівковій формі застосовувати РРО/ПРРО та надавати особі, яка отримує товар, в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції.

З метою уникнення негативних наслідків і для визначення чіткого (однозначного) переліку обов’язків СГ повинні ретельніше вивчати вимоги чинного законодавства України, які регламентують їх діяльність, а також умови укладених договорів, що визначають взаємовідносини цих суб’єктів із посередниками (фінансовими установами, сервісами доставки товарів тощо).

Щодо питання 5.

З 27 липня 2024 року набрав чинності Закон № 3817, крім окремих його норм, які набирають чинності та вводяться в дію у терміни, встановлені пунктом 1 розділу XII «Прикінцеві положення», зокрема, розділ VII «Ліцензування» Закону № 3817, крім пунктів 22, 23 і 25 частини другої
статті 46, статті 49 набрав чинності та введений в дію з 1 січня 2025 року.

Частиною першою статті 1 Закону № 3817 визначено, що:

ліцензія – право СГ на провадження відповідного виду (кількох видів) господарської діяльності (пункт 40 частини першої статті 1 Закону № 3817);

місце роздрібної торгівлі – місце реалізації товарів (продукції), у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, в якому проводяться розрахункові операції, або місце реалізації товарів (продукції), з якого здійснюється їх відвантаження для подальшої доставки до кінцевих споживачів. Проведення розрахункових операцій у такому місці роздрібної торгівлі здійснюється через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, ПРРО із створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у передбачених законодавством випадках – із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок, в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, незалежно від того, чи оформлюється через них продаж інших товарів. Торговельна площа місця роздрібної торгівлі алкогольними напоями, крім пива та/або сидру і перрі (без додавання спирту), та/або збродженими напоями, одержаними виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 % об. (без додавання спирту) має становити не менше 20 метрів квадратних (пункт 51 частини першої статті 1 Закону № 3817);

роздрібна торгівля – діяльність з продажу товарів (у тому числі з їх відвантаженням для подальшої доставки) кінцевим споживачам для особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив без фактичного споживання у місці продажу або на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших закладах громадського харчування (пункт 76 частини першої статті 1 Закону № 3817).

Відповідно до частини сьомої статті 16 Закону № 3817 роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин), а для малих виробників виноробної продукції – алкогольними напоями без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових), у тому числі через мережу Інтернет, може здійснюватися СГ, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.

Роздрібну торгівлю тютюновими виробами та/або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюють СГ за наявності у них однієї з таких ліцензій: на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (частина перша статті 23 Закону № 3817).

Отже, з наведених у запиті даних роздрібний продаж алкогольних напоїв чи тютюнової продукції здійснює та особа, яка передає продані товари безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання та здійснює розрахунки з покупцем на свою користь (проводить розрахунки на повну суму покупки), тобто Агент.

При цьому, така діяльність може здійснюватися СГ за наявності місця здійснення роздрібної торгівлі (для алкогольних напоїв приміщення з торгівельною площею не менше 20 кв. метрів), яке обладнане РРО/ПРРО, за наявності відповідної діючої ліцензії на право роздрібної торгівлі та з обов’язковим дотриманням вимог статті 71 Закону № 3817.

Діяльність з передачі Підприємством Агенту алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, які такий Агент передає безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання, та отримання оплати за такі товари не від кінцевого споживача, а від Агента, не є роздрібною торгівлею підакцизних товарів. Підприємство на підставі ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами чи на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах може здійснювати продаж таких товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання та отримувати від них оплату за товари, а не передавати їх Агенту для подальшої передачі кінцевим споживачам та отримувати від Агента оплату за такі товари.

Діяльність з продажу підакцизних товарів Агентом може здійснюватися за наявності у нього відповідної ліцензії.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.