Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення
Товариства щодо застосування норм пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України (далі – ПКУ) до операцій з постачання товарів, зазначених у зверненні, та керуючись пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ, повідомляє.
Як зазначено у зверненнях, між Товариством та військовою частиною Національної гвардії України укладено Державний контракт на виготовлення та поставку товарів оборонного призначення (далі – Контракт). Предметом Контракту є товар оборонного призначення «» (далі – Товар).
На дату укладання Контракту, а саме 01.11.2024, Товариство самостійно визначило код Товару за УКТ ЗЕД, а саме 9025 19 00 90, керуючись Експертним висновком Київської Торгово-промислової палати, отриманим іншим підприємством для ввезення в митному режимі імпорту тієї ж продукції. 09.12.2024 Товариством було отримано власний Експертний висновок Київської Торгово-промислової палати з визначенням того ж коду Товару згідно з УКТ ЗЕД – 9025 19 00 90.
Крім цього, Товариством отримано від Київської митниці Рішення щодо зобов’язуючої інформації щодо класифікації товарів, де Товар згідно з УКТ ЗЕД було класифіковано за кодом 8525 89 00 10.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) який документ у випадку, описаному у зверненні, є визначальним для класифікації Товару за кодом згідно з УКТ ЗЕД для застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ за Контрактом, якщо продукція за Контрактом не ввозиться в митному режимі імпорту, а виготовляється на митній території України?
2) чи може закупівля товару за укладеним Контрактом здійснюватися (продовжуватися) на тих нормативних умовах (без ПДВ на основі Експертного висновку ТПП), що діяли під час його укладення, беручи до уваги, що жодна ставка оподаткування не змінилась та враховуючи те, що Контракт був укладений 01.11.2024, а дата набрання чинності Рішення щодо зобов’язуючої інформації з питань класифікації товару Київської митниці – 28.01.2025?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а» – «н» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.
У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування ПДВ, зокрема відповідно до підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються щодо таких операцій (останній абзац пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ).
Таким чином режим звільнення від оподаткування податком на додану вартість, визначений підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, застосовується в залежності від того, за яким кодом згідно з УКТ ЗЕД класифікується товар.
Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі» (далі – Закон № 808).
Для цілей митного оформлення класифікація товарів, наданих до митного оформлення, здійснюється згідно з вимогами УКТ ЗЕД – товарної номенклатури Митного тарифу України, затвердженої Законом України від 19 вересня 2013 року №584-VII «Про Митний тариф України».
Класифікація товарів здійснюється відповідно до Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД з урахуванням характеристик товару, що є визначальними для їх класифікації згідно з УКТ ЗЕД.
Відповідно до частини першої статті 69 глави 11 розділу IV Митного кодексу України (далі – МКУ) товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.
Частиною другою статті 69 глави 11 розділу IV МКУ визначено, що митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.
У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари (частина четверта статті 69 глави 11 розділу IV МКУ).
Відповідно до Наказу Міністерства фінансів України 30 травня 2012 року
№ 650 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 23 грудня 2022 року № 455), митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, приймають рішення щодо класифікації товарів, здійснюють митні процедури, пов’язані з контролем правильності класифікації товарів при митному контролі та митному оформленні товарів, що переміщуються через митний кордон України.
При цьому згідно з частиною першою статті 11 Закону України від 02 грудня 1999 року № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» (далі – Закон № 671) торгово-промислові палати мають право, зокрема:
проводити на замовлення українських та іноземних підприємців експертизу, контроль якості, кількості, комплектності товарів (у тому числі експортних та імпортних) і визначати їх вартість;
засвідчувати і видавати сертифікати про походження товарів, сертифікати визначення продукції власного виробництва підприємств з іноземними інвестиціями та інші документи, пов’язані із здійсненням зовнішньоекономічної діяльності.
Методичні та експертні документи, видані торгово-промисловими палатами в межах їх повноважень, є обов’язковими для застосування на всій території України (частина друга статті 11 Закону № 671) і є достатньою підставою для зазначення коду згідно з УКТ ЗЕД в первинних документах та при складанні податкових накладних.
Підприємство не має права самостійно змінювати коди УКТ ЗЕД встановлені торгово-промисловими палатами та зобов’язане зазначати при складанні податкових накладних код згідно з УКТ ЗЕД визначений торгово-промисловою палатою.
Враховуючи викладене, виходячи з аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
Торгово-промислові палати мають право визначати коди згідно з УКТ ЗЕД товарів, що виробляються на митній території України, а митні органи здійснюють контроль за правильністю класифікації товарів при митному контролі та митному оформленні товарів, що переміщуються через митний кордон України.
Питання щодо того, який саме документ в описаній у зверненні ситуації є визначальним для класифікації товару згідно з УКТ ЗЕД не належить до компетенції ДПС.
Щодо питання 2
Якщо Товариство є виконавцем або співвиконавцем державного контракту у розумінні норм Закону № 808, а Товар класифікується за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в підпунктах «а» – «н» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, зокрема, відповідає коду УКТ ЗЕД 9025 19 00 90 та назві, зазначеній у підпункті «і» такого підпункту, і належить до категорії товарів оборонного призначення, визначених пунктом 29 статті 1 Закону № 808, то операції Товариства з постачання Товару державним замовникам у межах державного контракту підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ.
Крім цього, відповідно до підпункту «й» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, операції з постачання товарів оборонного призначення, зокрема таких, що класифікуються у товарній підкатегорії 8525 89 00 10 згідно з УКТ ЗЕД підлягають звільненню від оподаткування ПДВ, при умові дотримання вимог визначених вказаним вище підпунктом.
У разі недотримання зазначених вище умов вказані операції підлягатимуть оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |