X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 03.03.2025 р. № 1148/ІПК/99-00-21-02-03 ІПК

 

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення   платника податків про надання індивідуальної податкової консультації з питань щодо  періоду та умов визнання контрольованими господарських операцій платника податків за 2024 рік, якщо країна, в якій зареєстрований нерезидент, протягом податкового (звітного) року була виключена з переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Податкового кодексу України (далі – Кодекс) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу, в межах компетенції повідомляє.   

У зверненні платник податків повідомив, що протягом 2024 року мав взаємовідносини по імпортних та експортних операціях з контрагентами – резидентами Республіки Сінгапур. Сума доходу платника податків за 2024 рік перевищує 150 млн. гривень.

Практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації виникла у зв’язку із набранням чинності з 05.06.2024 постанови Кабінету Міністрів України від 04 червня 2024 року № 636 «Про внесення зміни в додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1045», згідно з якою Республіку Сінгапур виключено з переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу.

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Для цілей звітування за 2024 рік операції з контрагентами Республіки Сінгапур будуть визнаватися контрольованими для цілей підпункту «в» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу, тільки у випадках, якщо за період з 01.01.2024 по 04.06.2024 включно обсяг операцій перевищує 10 млн. гривень?

2. Операції, здійснені з резидентами Республіки Сінгапур, за період з 05.06.2024 по 31.12.2024, незалежно від їх обсягу, не визнаються контрольованими відповідно до підпункту «в» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу та до них не застосовуються вимоги абзацу третього підпункту 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу?

3. Вимоги абзацу третього підпункту 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу (збільшення фінансового результату на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг (крім операцій, зазначених у пункті 140.2 та підпункті 140.5.6 цього пункту, та операцій, визнаних контрольованими відповідно до статті 39 цього Кодексу), придбаних, зокрема, у нерезидентів (у тому числі пов’язаних осіб нерезидентів), зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу) можуть застосовуватися тільки для операцій з контрагентом за період з 01.01.2024 по 04.06.2024, за умови, що обсяг операцій за цей період не перевищує 10 млн. гривень?

4. Якщо загальний обсяг господарських операцій платника податків, здійснених протягом 2024 звітного року з нерезидентом, перевищує 10 млн. грн, але у періоді з 01.01.2024 по 04.06.2024 обсяг операцій з контрагентом з  Республіки Сінгапур не перевищує 10 млн. грн, то такі операції не визнаються контрольованими відповідно до підпункту «в» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу і до таких операцій застосовуються вимоги  абзацу 3 підпункту 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу?   

Щодо питань 1 – 4

Підпунктом 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу (в редакції, що діяла до 01.01.2025) визначено, що контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті – платників податку на особливих умовах на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), а саме:

а) господарські операції, що здійснюються з пов’язаними особами нерезидентами, в тому числі у випадках, визначених підпунктом 39.2.1.5 цього підпункту;

б) зовнішньоекономічні господарські операції з продажу та/або придбання товарів та/або послуг через комісіонерів нерезидентів;

в) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 цього підпункту, або які є резидентами цих держав;

г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.

ґ) господарські операції (у тому числі внутрішньогосподарські розрахунки), що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні.

Згідно з підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39
розділу I Кодексу (в редакції, що діяла до 01.01.2025) п
ід час визначення переліку держав (територій) для цілей підпункту «в» підпункту 39.2.1.1 цього підпункту Кабінет Міністрів України враховує такі критерії:

держави (території), у яких ставка податку на прибуток підприємств (корпоративний податок) на 5 і більше відсоткових пунктів нижча, ніж в Україні, або які надають суб’єктам господарювання пільгові режими оподаткування, або в яких особливості розрахунку бази оподаткування фактично дозволяють суб’єктам господарювання не сплачувати податок на прибуток підприємств (корпоративний податок) або сплачувати його за ставкою, на 5 і більше відсоткових пунктів нижчою, ніж в Україні;

держави, з якими Україною не укладені міжнародні договори з положеннями про обмін інформацією;

держави, компетентні органи яких не забезпечують своєчасний та повний обмін податковою та фінансовою інформацією на запити центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Операції з контрагентом, зареєстрованим у державі (на території), включеній до зазначеного переліку, визнаються контрольованими з 1 січня звітного року, наступного за календарним роком, у якому держави (території) було включено до такого переліку.

Відповідно до підпункту 39.2.1.4 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39  розділу I Кодексу господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених або непідтверджених, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті платників податку на особливих умовах на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), зокрема, але не виключно:

а) операції з товарами, такими як сировина, готова продукція тощо;

б) операції з придбання (продажу) послуг;

в) операції з нематеріальними активами, такими як роялті, ліцензії, плата за використання патентів, товарних знаків, ноу-хау тощо, а також з будь-якими іншими об’єктами інтелектуальної власності;

г) фінансові операції, включаючи лізинг, участь в інвестиціях, кредитах, комісії за гарантію тощо;

ґ) операції з купівлі чи продажу корпоративних прав, акцій або інших інвестицій, купівлі чи продажу довгострокових матеріальних і нематеріальних активів;

д) операції (у тому числі внутрішньогосподарські розрахунки), що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні;

е) операції, у результаті яких обсяг доходу та/або фінансовий результат платника податку зменшується внаслідок повної або часткової, безповоротної або тимчасової передачі функцій разом з матеріальними та/або нематеріальними активами (або без них), вигодами, ризиками та можливостями іншому платнику податку (іншій особі) в тих випадках, коли у взаємовідносинах між непов’язаними особами така передача не здійснювалася б без компенсації, незалежно від того, чи відображені такі операції у бухгалтерському обліку.

Згідно з підпунктом 39.2.1.6 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39
розділу I Кодексу н
еконтрольовані операції будь-які господарські операції, не передбачені підпунктами 39.2.1.1 і 39.2.1.5 підпункту 39.2.1 цього пункту, що здійснюються між неповязаними особами.

Підпунктом 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу визначено, що господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує
10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Господарські операції, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні, визнаються контрольованими, якщо обсяг таких господарських операцій, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Підпунктом 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу встановлено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів (крім активів з права користування за договорами оренди), робіт та послуг (крім операцій, зазначених у пункті 140.2 та підпункті 140.5.6 цього пункту, та операцій, визнаних контрольованими відповідно до статті 39 цього Кодексу), придбаних, зокрема, у нерезидентів (у тому числі пов’язаних осіб нерезидентів), зареєстрованих у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 цього Кодексу.

Перелік держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 року № 1045
«Про затвердження переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим
підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р.  № 977» зі змінами та доповненнями (далі – Перелік № 1045).

Постановою Кабінету Міністрів України від 04 червня 2024 року № 636 «Про внесення зміни в додаток до постанови Кабінету Міністрів України від
27 грудня 2017 р. № 1045», яка набрала чинності 05.06.2024, Республіку Сінгапур виключено з переліку держав (територій), які відповідають критеріям, установленим
підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Кодексу (далі – Постанова № 636).

Таким чином, зважаючи на зазначене вище, для цілей звітування за 2024 рік:

господарські операції платника податків з нерезидентами, зареєстрованими в Республіці Сінгапур, що включена до Переліку № 1045, здійснені у період
з
01.01.2024 по 04.06.2024, визнаватимуться контрольованими для цілей підпункту «в» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу (в редакції, що діяла до 01.01.2025) за умови дотримання вартісного критерію, встановленого підпунктом 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2
статті 39
розділу I Кодексу;

господарські операції платника податків з нерезидентами, зареєстрованими в Республіці Сінгапур, здійснені у період з 05.06.2024 по 31.12.2024, незалежно від їх обсягу, за відсутності інших критеріїв, визначених у підпунктах «а», «б», «г», «ґ» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу (в редакції, що діяла до 01.01.2025), не визнаватимуться контрольованими та до них не застосовуватимуться вимоги абзацу третього підпункту 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу, оскільки зазначена країна виключена з Переліку № 1045 згідно з Постановою № 636;

господарські операції платника податків з нерезидентами, зареєстрованими в Республіці Сінгапур, здійснені у період з 01.01.2024 по 04.06.2024, за умови, якщо обсяг таких операцій не перевищує 10 млн. грн, не визнаватимуться контрольованими та до них застосовуватимуться вимоги абзацу третього підпункту 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу;

господарські операції платника податків з нерезидентами, зареєстрованими в Республіці Сінгапур, за умови, якщо обсяг таких операцій протягом 2024 року перевищує 10 млн. грн, а у період з 01.01.2024 по 04.06.2024 не перевищує
10 млн. грн, за відсутності інших критеріїв, визначених у підпунктах «а», «б», «г», «
ґ» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу (в редакції, що діяла до 01.01.2025), не визнаватимуться контрольованими та до них застосовуватимуться вимоги абзацу третього підпункту 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).