X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.03.2025 р. № 1153/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю «» (далі – Товариство)
від  № (вх. ДПС №  від)
щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань (в контексті звернення):

1. Якщо платіжний термінал не з’єднаний чи не поєднаний з РРО/ПРРО, заповнення рядків 12-17 фіскального чеку не вимагається?

2. Якщо фізичний термінал як такий відсутній (замість нього використовується відповідний застосунок у мобільному телефоні), заповнення рядків 12-17 фіскального чеку не вимагається?

3. Якщо фіскальний чек не буде містити інформацію про використання електронного платіжного засобу (рядки 12-17 фіскального чеку), але така інформація буде міститись у надрукованому сліпі (квитанції) безпосередньо друкованим пристроєм POS-термінала, це не буде призводити до порушення вимог щодо форми та змісту фіскального чеку?

 

Правові засади реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО/ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України
від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) та нормативно-правові акти, прийняті на його виконання.

Дія Закону № 265 поширюється на усіх суб’єктів господарювання (далі – СГ), їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) СГ, які здійснюють розрахунки у готівковій та/або безготівковій формі у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а порядок проведення таких розрахунків встановлено розділом ІІ Закону № 265.

Форми та зміст розрахункових документів встановлені Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, яке затверджено наказом Міністерства фінансів України
від 21.01.2016 № 13 (із змінами) (далі – Положення № 13), у вигляді уніфікованих таблиць, що містять окремі визначені поля, а зміст розрахункового документа передає інформацію, що повинна зазначатись платниками податків у встановленому формою вигляді, у встановленому формою полі – та є реквізитами розрахункових документів.

У відповідності до визначень, наведених у Положенні № 13:

платіжний термінал, з’єднаний з РРО/ПРРО, – це сукупність платіжного терміналу та з’єднаного з ним РРО/ПРРО за допомогою будь-яких проводових або безпроводових засобів зв’язку, які у процесі обробки інформації фактично взаємодіють шляхом обміну командами, повідомленнями, пакетами даних;

платіжний термінал, поєднаний з РРО/ПРРО, – це сукупність платіжного терміналу та поєднаного з ним в одному корпусі або в одному застосунку РРО/ПРРО, які у процесі обробки інформації фактично взаємодіють шляхом обміну командами, повідомленнями, пакетами даних;

Обов’язкові реквізити, що має містити фіскальний касовий чек на товари (послуги) за формою № ФКЧ-1, визначені пунктом 2 розділу II
Положення № 13.

Відповідно до пункту 4 розділу II Положення № 13 рядки 12 – 17 фіскального чека заповнюються у разі застосування під час проведення розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу, з’єднаного або поєднаного з РРО/ПРРО.

Оскільки, сформульовані Товариством у зверненні питання 1 та 3
є взаємопов’язаними і регулюються одними і тими ж нормами законодавства,
тому відповідь надається щодо них одночасно.

Законодавством не встановлено обов’язку з’єднувати або поєднувати платіжний термінал (POS-термінал) з РРО/ПРРО під час його застосування, при проведені розрахунків з використанням електронних платіжних засобів (платіжних карток), а визначається лише обов’язковість надання торгівцями можливості споживачу здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги), включаючи товари (послуги), реалізація (надання) яких здійснюється дистанційно.

Звертаємо увагу, що Товариство зобов’язане забезпечити споживача можливостю здійснення безготівкових розрахунків за продані ним товари (надані послуги), незалежно від чисельності населення у населеному пункту, де проводиться його господарська діяльність.

При цьому, якщо розрахунковий документ не буде містити інформацію про використання електронного платіжного засобу, а така інформація буде міститись у надрукованому сліпі (квитанції) безпосередньо друкованим пристроєм POS-терміналу, не буде призводити до порушення вимог щодо форми та змісту розрахункового документу.

Таким чином, якщо платіжний термінал не з’єднаний або не поєднаний з РРО/ПРРО, заповнення рядків 12 – 17 фіскального чека не є обов’язковим.

Щодо питання 2.

Звертаємо увагу, що в зверненні уточнено, що технологія приймання безготівкових платежів реалізована та використовується Товариством в мобільному телефоні замість «фізичного» терміналу.

Також згідно баз даних ДПС у Товариства на дату надходження звернення до ДПС відсутні зареєстровані ПРРО.

Оскільки, відповідно до статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація за своєю правовою природою є фактично відповіддю контролюючого органу платнику податків на його питання, яка повинна містити конкретні роз’яснення такому платнику щодо практичної форми та/або моделі його поведінки у визначеному колі податкових правовідносин, при цьому, Товариством використовуються виключно РРО, відповідь надається щодо фактичних обставин, що супроводжують ведення господарської діяльності Товариством (платником податків).

У відповідності до визначень, наведених у статті 1 Закону України
від 30.06.2021 № 1591 «Про платіжні послуги», платіжний пристрій – це технічний пристрій (банківський автомат, платіжний термінал, програмно-технічний комплекс самообслуговування, програмно-апаратне середовище мобільного телефону, інший пристрій), що дає змогу користувачу ініціювати платіжну операцію, а також виконати інші операції згідно з функціональними можливостями цього пристрою.

У відповідності до загальнодоступної інформації розміщеної на вебсайтах надавачів платіжних послуг, процес приймання оплати за допомогою встановленого на мобільному телефоні додатку відбувається так само, як під час роботи зі звичайним POS-терміналом.

Як вбачається із наведеного, з технічної точки зору, процес проведення розрахунків за продані товари (наданні послуги) з використанням наведеного додатку є аналогічний здійсненому з використанням POS-терміналу. Однак, використання Товариством виключно безконтактної технології безготівкових розрахунків та вимога споживача прийняти платіжну карту лише з магнітною стрічкою призведе до порушення Товариством вимог пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 29 липня 2022 року № 894 «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)».

Просимо врахувати, що пристрої можуть бути з’єднанні між собою внаслідок технічних особливостей за допомогою, як дротових, так і бездротових засобів зв’язку, а тому, обов’язок Товариства щодо відображення в фіскальних касових чеках рядків 12-17 на пряму залежіть від технічних особливостей організації роботи пристроїв для фіскалізації розрахунків та приймання безготівкових оплат самим Товариством.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.