X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.03.2025 р. № 1155/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення                             ТОВ «» (далі – ТОВ)  щодо оподаткування податком на прибуток підприємств грантів, отриманих для переробних підприємств, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, ТОВ отримало у грудні 2022 року грант для переробних підприємств згідно постанови Кабінету Міністрів України
від 24.06.2022 № 739 «Деякі питання надання грантів для виробництв переробної промисловості» (зі змінами та доповненнями)  (далі – Постанова
№ 739).  

ТОВ просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного питання:

чи нараховується податок на прибуток за отриманий ТОВ грант?

 

 Бюджетним грантом згідно з п.п. 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визнається цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.

Відповідно для застосування положень Кодексу щодо особливостей оподаткування бюджетних грантів, зокрема, для цілей податку на прибуток підприємств, необхідно дотримання двох умов одночасно:

1) відповідність цільової допомоги у вигляді коштів або майна, наданої платнику податку умовам наведеного вище визначення (п.п. 14.1.2771 п. 14.1
ст. 14 Кодексу), зокрема, цільове спрямування, безоплатність, безповоротність, за рахунок бюджетних коштів або коштів міжнародної технічної допомоги для реалізації чітко визначеної програми або проекту у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах

  та

2) надання такої цільової допомоги особою, включеною до переліку надавачів бюджетних грантів.

Перелік надавачів бюджетних грантів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2021 року № 867 «Про затвердження переліку надавачів бюджетних грантів» (зі змінами та доповненнями).

Абзац другий п. 1 постанови Кабінету Міністрів України  від 24.06.2022
№ 739 «Порядок надання грантів на створення або розвиток виробництв переробної промисловості» (зі змінами та доповненнями) (далі – постанова
№ 739) визначає умови, критерії, механізм надання безповоротної державної допомоги суб'єктам господарювання (далі - отримувачі), які провадять господарську діяльність згідно з видами економічної діяльності Секції C «Переробна промисловість» національного класифікатора України ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності», затвердженого наказом Держспоживстандарту від 11.10. 2010 № 457, у формі грантів на створення або розвиток виробництв переробної промисловості.

Метою надання грантів є сприяння зайнятості населення, створення нових робочих місць, створення нових або розвиток існуючих виробництв переробної промисловості, збільшення надходжень від сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування
(абзац четвертий п. 1 постанови № 739).

Відповідно до абзацу п’ятого, шостого та сьомого п. 1 постанови № 739 джерелами фінансування надання грантів отримувачам є кошти:

державного бюджету, в тому числі ті, що надходять на рахунок «Фонд відновлення та трансформації економіки» Мінекономіки, відкритий у Національному банку, на який зараховуються добровільні внески (благодійні пожертви) від фізичних та юридичних осіб приватного права та/або публічного права для забезпечення заходів з відновлення, підтримки і розвитку України у національній та іноземній валюті (далі - бюджетні кошти);

Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі - Фонд).

Згідно п. 2 постанови № 739 головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінекономіки.

Розпорядником коштів Фонду є Державний центр зайнятості.

Відповідно до п. 3 постанови № 739 для цілей цього Порядку суб'єктом господарювання вважається суб'єкт мікропідприємництва, малого чи середнього підприємництва (фізична особа - підприємець або юридична особа) у значенні, наведеному в Господарському кодексі України, крім суб'єктів господарювання державного та комунального секторів економіки.

Згідно абзаців дванадцятого та тринадцятого п. 4 Постанови № 739 отримувач може отримувати один грант або для створення одного нового переробного підприємства, або для збільшення потужностей існуючого виробництва переробного підприємства.

Грант надається лише одному отримувачу з урахуванням пов'язаних із ним осіб.

Відповідно до абзаців першого, другого та третього п. 5. Постанови № 739 гранти надаються для:

 створення нових виробництв переробної промисловості або збільшення потужностей наявних виробництв переробної промисловості для покриття таких напрямів витрат, як:

придбання основних засобів виробництва (машини та обладнання), яке не підлягає відчуженню до виконання умов договору про надання гранту (крім випадків відчуження внаслідок звернення стягнення на нього уповноваженим банком відповідно до договору застави);

доставка та введення в експлуатацію основних засобів виробництва (верстатів, технологічного обладнання), включаючи програмне забезпечення.

Отже, грантові кошти, які отримують юридичні особи, платники податку на прибуток на розвиток виробництв переробної промисловості не є бюджетним грантом, а належать до безповоротної державної допомоги, яка надається відповідно до постанови № 739.

Відповідно до п.п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Кодексу фінансова допомога – фінансова допомога, надана на безповоротній або поворотній основі.

Безповоротна фінансова допомога – це, зокрема, сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів.

Виходячи з викладеного, зазначені грантові кошти не є бюджетними грантами, для операцій за якими передбачені різниці для коригування фінансового результату до оподаткування відповідно до положень п.п. 140.4.8 п. 140.4 та п.п. 140.5.16 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, а є безповоротною фінансовою допомогою з боку держави, отримання якої не передбачає коригування фінансового результату до оподаткування.

Зазначені операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (зі змінами та доповненнями).

Отже, питання формування доходів та витрат у бухгалтерському обліку за операціями з грантовими коштами, належить до компетенції Міністерства фінансів України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).