Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення АТ «» (далі – Товариство) щодо визнання фінансування у розмірі 20 відсотків чистого прибутку компенсацією за перевезення бетонних, залізобетонних конструкцій та фортифікаційних споруд, та компенсацією доходів, недоотриманих Товариством внаслідок надання знижки у розмірі 30 відсотків до встановлених тарифів на перевезення сільськогосподарської продукції, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні Товариства, абзацом другим п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 09 лютого 2024 року № 129 «Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2023 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави» (далі – Постанова № 129) затверджено базовий норматив відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2023 році Товариства у розмірі 30 відсотків за умов спрямування:
30 відсотків чистого прибутку на фінансування капітальних інвестицій, затверджених у консолідованому фінансовому плані на 2024 рік, реконструкцію критичної залізничної інфраструктури та оновлення рухомого складу,
20 відсотків чистого прибутку на фінансування відповідно до укладених договорів та в межах суми, зазначеної в абзаці четвертому п. 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 квітня 2024 року № 380-р «Деякі питання річних загальних зборів акціонерного товариства «»» (далі – Розпорядження № 380-р).
У свою чергу, абзацом четвертим п. 2 Розпорядження № 380-р передбачено розподіл чистого прибутку Товариства за 2023 рік, у розмірі 20 відсотків чистого прибутку на перевезення бетонних та залізобетонних конструкцій для будівництва військових інженерно-технічних та фортифікаційних споруд, а також перевезення для потреб Державної прикордонної служби відходів виробництва (шлаків доменних) та компенсації доходів, недоотриманих Товариством внаслідок надання знижки у розмірі
30 відсотків до встановлених тарифів на перевезення, під час здійснення експортних перевезень сільськогосподарської продукції, що відвантажується із станцій, розташованих на територіях можливих бойових дій (для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій), територіях активних бойових дій (для яких не визначена дата завершення бойових дій) або на територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси (для яких не визначена дата завершення бойових дій), включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Мінреінтеграції.
Фінансування, передбачене абзацом четвертим п. 2 Розпорядження
№ 380-р Товариство визнає відповідно до вимог міжнародного стандарту фінансової звітності 15 «Дохід від договорів з клієнтами», оскільки за своєю сутністю є компенсацією за послуги перевезення та додаткові послуги, які надаватимуться у майбутньому відповідним клієнтам у межах затверджених сум.
При цьому, зазначене перевезення Товариство визнає в міру надання послуги як дохід від реалізації з подальшим взаємозаліком торгової дебіторської заборгованості з авансами одержаними, оскільки за своєю сутністю це фінансування є компенсацією за послуги з перевезення та додаткові супутні послуги, які надаватимуться у майбутньому відповідним клієнтам у межах затвердженої суми, а також нарахувало податкові зобов’язання з ПДВ на всю суму отриманого фінансування.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з такого питання:
чи вірно Товариство розуміє, що сума, визначена у постанові № 129 та Розпорядженні № 380-р у розмірі 20 відсотків чистого прибутку є компенсацією за перевезення бетонних та залізобетонних конструкцій для будівництва військових інженерно-технічних та фортифікаційних споруд, а також перевезення для потреб Держприкордонслужби відходів виробництва (шлаків доменних) та компенсацією доходів, недоотриманих Товариством внаслідок надання знижки у розмірі 30 відсотків до встановлених тарифів на перевезення сільськогосподарської продукції, що відвантажується зі станцій, розташованих на територіях можливих або на територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Мінреінтеграції у формі зменшення заборгованості Товариства за його зобов’язаннями перед бюджетом в частині дивідендів для цілей оподаткування зазначених сум податком на прибуток та ПДВ?
Щодо податкових наслідків з податку на прибуток підприємств
Відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Водночас абзацом п’ятим частини п’ятої ст. 11 Закону України
від 21 вересня 2006 року № 185-V «Про управління об’єктами державної власності» (далі – Закон № 185) передбачено, що господарські товариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, які зобов’язані складати та подавати консолідовану фінансову звітність відповідно до закону, за рішенням загальних зборів, що ухвалюється не пізніше 30 квітня року, що настає за звітним, здійснюють розподіл консолідованого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності, відображеними у консолідованій річній фінансовій звітності, підтвердженій незалежним аудитором.
Також п. 8 Державної дивідендної політики, затвердженої постановою Кабінетом Міністрів України від 29 листопада 2024 року № 1369 «Деякі питання Політики державної власності» виплата дивідендів товариством з контрольною часткою держави здійснюється щороку з чистого прибутку за звітний рік та/або нерозподіленого прибутку, та/або резервного капіталу.
Отже, податок на прибуток підприємств та дивіденди на державну частку розраховуються на підставі показників фінансової звітності Товариства.
Водночас повідомляємо, що відповідно до п. 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, Мінфін відповідно до покладених на нього завдань здійснює нормативно-правове регулювання у фінансовій, бюджетній, податковій сферах, а також державне регулювання бухгалтерського обліку, фінансової, бюджетної звітності в Україні, визначає єдині методологічні засади бухгалтерського обліку та складення фінансової і бюджетної звітності, обов’язкові для всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування (крім банків).
Відповідно до частини першої ст. 52 Закону № 185 Міністерство економіки України відповідно до покладених на нього завдань у сфері управління об’єктами державної власності разом з Міністерством фінансів України забезпечує формування та реалізацію державної дивідендної політики в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Отже, з метою правильного обчислення дивідендів на державну частку, а також з питання відображення та визнання у бухгалтерському обліку спрямування 20 відсотків чистого прибутку на фінансування відповідно до укладених договорів та в межах суми, зазначеної в абзаці другому п. 1 Постанови № 129 та абзаці четвертому п. 2 Розпорядження № 380-р у вигляді компенсації за перевезення бетонних та залізобетонних конструкцій для будівництва військових інженерно-технічних та фортифікаційних споруд, а також перевезення для потреб Держприкордонслужби відходів виробництва (шлаків доменних) та компенсацією доходів, недоотриманих товариством внаслідок надання знижки у розмірі 30 відсотків до встановлених тарифів на перевезення сільськогосподарської продукції, що відвантажується зі станцій, розташованих на територіях можливих або активних бойових дій доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.
Щодо податкових наслідків з податку на додану вартість
Згідно з п.п. «а» і «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу розташоване на митній території України.
Відповідно до п. 188.1 ст. 188 Кодексу база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 п. 213.1 ст. 213 Кодексу, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ та складання податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено статями 187, 198 та 201 Кодексу.
Відповідно до п. 187.7 ст. 187 Кодексу датою виникнення податкових зобов'язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм Кодексу і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС інформує, що податковий облік ґрунтується на даних бухгалтерського обліку, а тому при визначенні порядку оподаткування ПДВ операцій з постачання тих, чи інших товарів/послуг необхідно встановити фактичну сутність таких операцій і місце їх постачання, а також враховувати те, яким чином у бухгалтерському обліку відображається факт здійснення таких операцій.
Питання класифікації того, чи іншого фінансування не належить до компетенції ДПС. З такого питання доцільно звернутися до Міністерства фінансів України.
Водночас ДПС інформує, що у разі, якщо за своєю фактичною сутністю отримане Товариством фінансування має статус бюджетного фінансування (бюджетних коштів) та є компенсацією (оплатою) вартості товарів/послуг (що будуть поставлені Товариством у майбутньому покупцям), операції з постачання яких є об’єктом оподаткування ПДВ та підлягають оподаткуванню ПДВ, то Товариство зобов’язане визначити податкові зобов’язання з ПДВ на дату, визначену відповідно до п. 187.7 ст. 187 Кодексу.
Достовірність нарахування податкових зобов’язань з ПДВ може бути встановлена виключно за результатами проведення відповідних перевірок, передбачених Кодексом.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |