X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 05.04.2025 р. № 1164/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення
Товариства щодо порядку оподаткування ПДВ операцій з продажу продукції (послуг), виробленої суб’єктами літакобудування, що підпадають під дію норм статті 2 Закону України від 12 липня 2001 року
№ 2660-III «Про розвиток літакобудівної промисловості» (далі – Закон
№ 2660), та, керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як викладено у зверненні, Товариство відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 червня 2010 року № 405 «Про затвердження переліку суб’єктів літакобудування, щодо яких запроваджуються тимчасові заходи державної підтримки» було включено до переліку суб’єктів літакобудування щодо яких запроваджено тимчасові заходи державної підтримки. Наразі Товариство продовжує виконувати зобов’язання за державними контрактами, які були укладені протягом 2021-2024 років з Міністерством оборони України та з іншими структурними підрозділами Збройних Сил України, що фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету.

З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо оформлення первинних документів (видаткової накладної, акта виконаних робіт/послуг, акта прийому передачі) та оподаткування ПДВ операцій за державним контрактом в описаних у зверненні ситуаціях, а саме:

Ситуація 1

Товариство здійснює відвантаження продукції/послуг після 01.01.2025 року. Розрахунки не проведені на момент відвантаження, фактичне отримання коштів відбудеться після підписання калькуляції та акту прийому передачі продукції/послуг.

Чи повинно Товариство складати калькуляцію, акт прийому передачі продукції / акт наданих послуг / рахунок – фактуру на оплату з включенням до вартості податку на додану вартість за ставкою 20 відсотків, тим самим збільшувати вартість контракту на суму податку на додану вартість в розмірі 20 відсотків, а Державний замовник сплатити вартість такої продукції/послуг, збільшеної на суму податку на додану вартість?

Ситуація 2

Товариство отримало передоплату за державним контрактом до 01.01.2025. При отриманні коштів Товариство склало та зареєструвало податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН). Відвантаження продукції/послуг здійснюється після 01.01.2025 року.

Чи повинно Товариство складати калькуляцію, акт прийому передачі продукції / акт наданих послуг / рахунок-фактуру на оплату з включенням до вартості податку на додану вартість за ставкою 20 відсотків, тим самим збільшувати вартість контракту на суму податку на додану вартість в розмірі 20 відсотків, а Державний замовник повинен сплатити повну вартість такої продукції/послуг збільшеної на суму податку на додану вартість або сплатити залишок неоплаченої вартості такої продукції/послуг?

Ситуація 3

Товариство отримало передоплату за державним контрактом до 01.01.2025. При отриманні коштів Товариство склало та зареєструвало податкову накладну в ЄРПН. Відвантаження продукції/послуг здійснюється після 01.01.2025 року.

Чи повинно Товариство складати калькуляцію, акт прийому передачі продукції / акт наданих послуг / рахунок-фактуру на оплату з включенням до вартості податку на додану вартість за ставкою 20 відсотків, тим самим збільшувати вартість контракту на суму податку на додану вартість в розмірі 20 відсотків, з одночасним оформленням розрахунку коригування до раніше складеної податкової накладної із застосуванням податку на додану вартість в розмірі 20 відсотків?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Відповідно до підпункту 194.1.1 пункту 194.1 статті 194 розділу V ПКУ податок на додану вартість становить 20 відсотків, 7 і 14 відсотків бази оподаткування та додається до ціни товарів/послуг.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ). При цьому продаж (реалізація) товарів – будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів (підпункт 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Пунктом 187.7 статті 187 розділу V ПКУ визначено, що датою виникнення податкових зобов’язань у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов’язаннями перед бюджетом.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 розділу V ПКУ на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України
від 5 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

Відповідно до пункту 41 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово, до 1 січня 2025 року, суб’єкти літакобудування, що підпадають під дію норм статті 2 Закону № 2660, звільнялися від оподаткування ПДВ за операціями з:

ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту товарів (крім підакцизних), що використовуються для потреб літакобудівної промисловості, якщо такі товари є звільненими від оподаткування ввізним митом згідно із підпунктом 13 пункту 4 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України;

постачання на митній території України результатів науково-дослідних і дослідницько-конструкторських робіт, які виконуються для потреб літакобудівної промисловості.

У встановлений період операції з продажу продукції (послуг), виробленої зазначеними підприємствами за рахунок коштів Державного бюджету України, оподатковувалися ПДВ за нульовою ставкою.

У разі порушення вимог, встановлених пунктом 41 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, до платників податку – суб’єктів літакобудування застосовувалися норми розділу II ПКУ.

Враховуючи викладене та з урахуванням опису питань, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Якщо оплата товарів здійснюється за рахунок бюджетних коштів, то датою визначення податкових зобов’язань за операціями з постачання таких товарів є дата зарахування таких коштів на рахунок платника податку – постачальника.

Щодо ситуації 1

Відвантаження і оплата після 01.01.2025.

Якщо оплата та постачання продукції/послуг, визначеної/них абзацом четвертим пункту 41 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, відбувається після 01.01.2025 (дата закінчення дії пільги), то на дату зарахування бюджетних коштів на рахунок платника податку Товариство зобов’язане нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ за відповідною ставкою 20 відсотків, та скласти і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну з нарахуванням ПДВ.

Щодо ситуації 2

Часткова оплата до 01.01.2025, відвантаження після 01.01.2025.

У разі якщо оплата за постачання у майбутньому продукції/послуг, що визначені абзацом четвертим пункту 41 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, відбувалася частково до 01.01.2025, а частково після вказаної дати, то нульова ставка ПДВ застосовується до операції з постачання лише частини такої/их продукції/послуг, оплату за яку/і здійснено до 01.01.2025. На дату відвантаження/надання продукції/послуг на залишок неоплаченої вартості такої/их продукції/послуг понад обсяг отриманої часткової попередньої оплати на неоплачену частину відвантаженої/наданих продукції/послуг постачальник має скласти та зареєструвати в ЄРПН податкову накладну з нарахуванням ПДВ за ставкою 20 відсотків.

Щодо ситуації 3

Часткова оплата до 01.01.2025, відвантаження після 01.01.2025.

У разі якщо оплата за постачання у майбутньому продукції/послуг, що визначені абзацом четвертим пункту 41 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, відбувалася частково до 01.01.2025, а частково після вказаної дати, то нульова ставка ПДВ застосовується до операції з постачання лише частини такої/их продукції/послуг, оплату за яку/і здійснено до 01.01.2025. На дату відвантаження/надання продукції/послуг на залишок неоплаченої вартості такої/их продукції/послуг понад обсяг отриманої часткової попередньої оплати на неоплачену частину відвантаженої/наданих продукції/послуг постачальник має скласти та зареєструвати в ЄРПН податкову накладну з нарахуванням ПДВ за ставкою 20 відсотків.

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

Отже, підстави для складання та реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної, складеної до 01.01.2025 року із застосуванням податку на додану вартість в розмірі 0 відсотків, відсутні.

Щодо оформлення первинних документів

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку визначені Законом України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон
№ 996).

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга статті 6 Закону № 996).

Отже, з питання оформлення первинних документів (видаткової накладної, акта виконаних робіт/послуг, акта прийому передачі) ДПС рекомендує звернутися до Міністерства фінансів України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).