Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства на отримання індивідуальної податкової консультації щодо окремих норм законодавства стосовно діяльності з виробництва алкогольних напоїв та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У зверненні Товариство повідомляє, що основним видом його діяльності є дистиляція, ректифікація та змішування спиртових напоїв. В тому числі Товариство є виробником алкогольних напоїв (горілок, настоянок), для виробництва яких використовується спирт етиловий, який придбавається Товариством у спиртових заводів. Товариство зазначає, що у процесі виробництва у нього утворюється невиправний брак (так звані відгони).
Як зазначено у зверненні, під час виробничого процесу у Товариства утворюються відходи (невиправний брак) виробництва, які містять спирт, але не можуть бути використані Товариством в подальшому технологічному процесі. Невиправний брак утворюється з відходів лікеро-горілчаного виробництва на різних стадіях технологічного процесу отримання напівфабрикатів, виробництва горілок, горілок особливих, лікеро-горілчаних напоїв. Невиправний брак в виробничих цехах Товариства збирається в технологічні ємності і збірники, а по мірі накопичення передається в лікеро-горілчаний цех на перегонку для доукріплення на випарному апараті і у вигляді спиртових відгонів направляється на спиртові заводи для переробки.
Товариство зазначає, що невиправний брак є непридатним для повторної переробки на лікеро-горілчаному підприємстві, оскільки за органолептичними та фізико-хімічними показниками не відповідає ні одній із груп напоїв національних стандартів України ДСТУ 4256:2021 «Горілки та горілки особливі. Технічні умови», ДСТУ 4257:2021 «Напої лікеро-горілчані. Технічні умови», а також не відповідає вимогам для спиртних напоїв, встановлених чинним законодавством.
Товариство повідомляє, що зазначені у зверненні відгони не виробляються ні із сільськогосподарської продукції, ні з нехарчових видів сировини за спеціальною технологією, а є лише невиправним браком (відходами) алкогольного виробництва. З метою переробки невиправного браку Товариство укладає договори, відповідно до яких здійснює поставки невиправного браку лікеро-горілчаного виробництва для переробки. Товариством було укладено «Договір поставки невиправного браку лікеро-горілчаного виробництва для переробки» з спиртовим заводом.
Товариство зазначає, що переробка відгонів є окремим технологічним процесом, що використовується тільки окремими, одиничними спиртовими заводами, тому є неможливим постачання відгонів саме тому виробнику спирту етилового, у якого Товариство придбавало спирт етиловий.
Товариство запитує:
Щодо питань 1, 2 та 3
Відповідно до п.п. 7.6 п. 7 «Технологія виробництва лікеро-горілчаних напоїв» ДСТУ 3297 – 95 «Виробництво лікеро-горілчаних напоїв» (далі – ДСТУ 3297 – 95):
виправний брак лікеро-горілчаного виробництва – це брак лікеро-горілчаного напою, придатний для повторного перероблення (п.п. 7.6 п. 7 ДСТУ 3297 – 95);
невиправний брак лікеро-горілчаного виробництва – це брак виробництва лікеро-горілчаного напою, непридатний для повторного перероблення (п.п. 7.7 п. 7 ДСТУ 3297 – 95);
відгін лікеро-горілчаного виробництва – це дистилят, який отримують під час переганяння спирту з відходів лікеро-горілчаного виробництва (п.п. 7.15 п. 7 ДСТУ 3297 – 95).
Отже, відгін лікеро-горілчаного виробництва не є невиправним браком такого виробництва.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, а також посилення боротьби з їх незаконним виробництвом та обігом на території України визначає Закон України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817).
Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 3817 виробництво спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу здійснюється суб'єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію: на право виробництва спирту етилового, на право виробництва спиртових дистилятів, на право виробництва біоетанолу.
Згідно з пунктом 55 частини першої статті 1 Закону № 3817 невиправний брак - рідини, що містять спирт, які утворилися на різних стадіях виробництва алкогольних напоїв і напівфабрикатів та не можуть бути використані в технологічному процесі виробництва алкогольних напоїв і напівфабрикатів, а також алкогольні напої, які не відповідають вимогам нормативної та/або технологічної документації виробника та/або вилучені з обігу та які технічно (технологічно) не можливо та/або економічно не доцільно виправити у виробничих умовах цього виробника.
Відповідно до частини дванадцятої статті 3 Закону № 3817 невиправний брак, який утворився у процесі виробництва алкогольних напоїв, за вибором суб'єкта господарювання направляється на промислову переробку або на видалення як відходи у порядку, визначеному Законом України «Про управління відходами». Промислову переробку невиправного виробничого браку здійснюють виключно суб'єкти господарювання, які мають ліцензію на право виробництва спирту етилового. Виробники спирту етилового та алкогольних напоїв ведуть окремий облік поводження з невиправним браком.
Частиною тринадцятою статті 3 Закону № 3817 встановлено, що невиправний брак, який утворився у процесі виробництва алкогольних напоїв, та рідини, що містять спирт, які утворилися на різних стадіях виробництва спирту етилового, у тому числі біоетанолу, які не відповідають вимогам нормативної та/або технологічної документації виробника, передаються для промислової переробки в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Отже, Законом № 3817 передбачено повернення для промислової переробки виключно невиправного браку, який утворився у процесі виробництва, зокрема, алкогольних напоїв, суб'єктам господарювання, які мають ліцензію на право виробництва спирту етилового. Вимога щодо повернення невиправного браку тільки суб’єктам господарювання, які постачали спирт етиловий, у Законі № 3817 відсутня.
Щодо питань 4, 5 та 6
Відповідно до п. 225.1 ст. 225 Кодексу суб’єкти господарювання до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого, призначеного для переробки на алкогольні напої (крім виноматеріалів та вермутів) зобов’язані сплатити акцизний податок або подати контролюючому органу за своїм місцезнаходженням податковий вексель, який є забезпеченням виконання зобов’язання такого платника у строк до 90 календарних днів, починаючи з дня видачі податкового векселя, сплатити суму податку, розраховану за ставками для цієї продукції.
Під час отримання спирту етилового неденатурованого підприємство –векселедавець за участю представника контролюючого органу на акцизному складі складає акт про фактично отриману кількість спирту та розрахунок акцизного податку виходячи з фактично отриманої кількості спирту. Цей акт
є коригуванням вже сплаченої суми податку або наданого податкового векселя із зазначенням остаточної суми податку, яка підлягає сплаті
(п. 225.2 ст. 225 Кодексу).
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1260
«Про затвердження Порядку проведення розрахунку суми зменшення акцизного податку» (далі – Порядок № 1260) визначено механізм розрахунку суми зменшення акцизного податку з отриманого спирту етилового неденатурованого на суму податку, розраховану виходячи з фактично втраченої кількості спирту етилового неденатурованого під час транспортування та зберігання, у процесі виробництва готової продукції, а також з фактично повернутого невиправного браку відповідно до ст. 225 Кодексу.
Відповідно до п. 2 Порядку № 1260 суб’єкт господарювання, що здійснює виробництво алкогольних напоїв (крім виноматеріалів) (далі - виробник), зобов’язаний до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого сплатити податок або подати органові державної податкової служби за своїм місцезнаходженням податковий вексель, який забезпечує виконання зобов’язання такого платника, сплатити суму податку, розраховану за ставками для готової продукції.
Згідно з пунктом 4 Порядку № 1260 сума податку, на яку погашається вексель, визначається виходячи з фактично отриманої кількості спирту етилового неденатурованого (згідно з актом про фактично отриману кількість спирту та розрахунок акцизного податку) та ставок податку на готову продукцію і зменшується на суму податку, розраховану виходячи з:
фактично втраченої кількості спирту етилового неденатурованого під час транспортування (крім горілки та лікеро-горілчаних виробів) та зберігання, у процесі виробництва готової продукції в межах норм, визначених п. 214.6 ст. 214 Податкового Кодексу України;
фактично повернутого виробником на акцизний склад, на якому виробляється спирт етиловий неденатурований, невиправного браку, що утворився у процесі виробництва готової продукції.
Згідно із п. 5 Порядку № 1260 розрахунок суми зменшення акцизного податку на суму податку проводиться згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Розрахунок суми зменшення акцизного податку, що сплачена до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого, проводиться у тому ж порядку, що і за умови видачі податкового векселя
(п. 6 Порядку № 1260).
Для виробників лікеро-горілчаної продукції відображення суми акцизного податку з урахуванням фактичних втрат спирту під час транспортування передбачено в Акті про фактично отриману кількість спирту та розрахунок акцизного податку (додаток 1 до Порядку № 1260).
Відповідно до п. 7 Порядку № 1260 виробники, які до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого подали органові державної податкової служби за своїм місцезнаходженням податковий вексель, подають розрахунок для зменшення суми податку у векселі, а виробники, які сплатили до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого акцизний податок, подають розрахунок суми зменшення податку разом з декларацією акцизного податку.
Що стосується питань 4 і 5 звернення в частині обліку спирту етилового в розрізі виданих податкових векселів, а також погашення податкових векселів на суму акцизного податку з невиправного браку, якщо його передача на переробку у період дії векселя неможлива, повідомляємо, що Державною податковою службою України направлено відповідний запит Міністерству фінансів України, як центральному органу виконавчої влади, що, зокрема, забезпечує формування та реалізацію єдиної державної податкової політики, з проханням висловити свою позицію з порушених питань.
Щодо питання 7
Наказом Міністерства фінансів України від 18 червня 2024 року № 296 «Про затвердження форми № 1-ВП «Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах», форми № 1-ОП «Звіт про обсяги обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах», порядків їх заповнення та Кодів, одиниць виміру та видів продукції/товару», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 липня 2024 року за № 1011/42356 (далі – Наказ № 296) з 1 жовтня 2024 року запроваджено, зокрема, Звіт № 1-ВП та Звіт № 1-ОП.
Відповідно до п. 1 розділу І «Загальні положення» Порядку заповнення форми № 1-ВП «Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах», затвердженого Наказом № 296 (далі – Порядок), Звіт № 1-ВП подають:
суб'єкти господарювання (у тому числі іноземні суб'єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на виробництво спирту етилового (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
малі виробництва дистилятів, які мають ліцензію на виробництво спиртових дистилятів, ліцензію на виробництво алкогольних напоїв та ліцензію на оптову та роздрібну торгівлю алкогольними напоями;
малі виробництва виноробної продукції, які отримали ліцензії на виробництво та оптову торгівлю алкогольними напоями без додавання спирту (винами виноградними, винами плодово-ягідними, напоями медовими).
Відповідно до пункту 1 розділу І «Загальні положення» Порядку заповнення форми № 1-ОП «Звіт про обсяги обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах», затвердженого Наказом № 296, Звіт № 1-ОП подають суб'єкти господарювання (у тому числі іноземні суб'єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на оптову торгівлю спиртом (у тому числі біоетанолом), спиртовими дистилятами, алкогольними напоями і тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, крім виробників зазначеної продукції/товару.
Отже, ліцензіати, які мають одночасно ліцензії на право виробництва та на право оптової торгівлі, зокрема, алкогольними напоями, починаючи зі звітного періоду вересень 2024 року, подають (з жовтня 2024 року) лише звіт, передбачений для виробників таких товарів (продукції), а саме Звіт № 1-ВП.
Згідно із пунктом 4 розділу І «Загальні положення» Порядку виробники зазначають обсяг готової до споживання продукції/товару окремо: вироблену – у розділі I Звіту № 1-ВП, та придбану/отриману – у розділі II Звіту № 1-ВП.
При заповненні Звіту № 1-ВП виробники продукції, які одночасно займаються оптовою торгівлею товарами (незалежно від видів продукції/товарів, що виготовляються, та видів продукції/товарів, придбаних/отриманих у інших суб’єктів господарювання), зазначають у розділі I – інформацію про обсяги надходження/повернення (в т. ч. у якості сировини), виробництва та обігу виробленої продукції (заповнюється відповідно до розділу II «Порядок заповнення розділу I «Обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та/або експорту) продукції/товарів» Порядку).
Крім цього повідомляємо, що відповідно до пункту 9 розділу II Порядку у графі 19 Звіту № 1-ВП зазначається обсяг продукції/товару, який:
втрачено при виробництві, зберіганні, транспортуванні, втрату якого документально підтверджено;
втрачено через форс-мажорні обставини, втрату якого документально підтверджено;
використані для проведення досліджень чи випробувань;
утворено як відходи, та подальше знищення або утилізація якого документально підтверджено.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |