X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.02.2018 р. № 556/6/99-99-08-02-01-15/ІПК

Про облік в контролюючих органах та сплати податків особою, яка отримала свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю

Державна фіскальна служба України розглянула звернення на отримання індивідуальної податкової консультації щодо обліку в контролюючих органах та сплати податків особою, яка отримала свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.

Питання обліку платників податків регулюється статтями 63 — 70 Кодексу. Всі платники податків, зокрема фізичні особи - підприємці та особи, які мають намір провадити незалежну професійну діяльність, підлягають взяттю на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Кодексом.

Підпунктом 14.1.226 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що самозайнята особа - це платник податку, який є фізичною особою - підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність, за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності.

Зокрема, до незалежної професійної діяльності віднесено діяльність адвоката за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою— підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб. Відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокат може здійснювати адвокатську діяльність індивідуально або в організаційно - правових формах адвокатського бюро чи адвокатського об’єднання.

Фізичні особи - підприємці підлягають взяттю на облік в контролюючих органах за місцем їх державної реєстрації на підставі відомостей з Єдиного державного .реєстру юридичних осіб, фізичних, осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР).

Взяття на облік фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність, здійснюється контролюючими органами за місцем постійного проживання таких осіб, після державної реєстрації такої діяльності у відповідному уповноваженому органі та отримання свідоцтва про реєстрацію чи іншого документа, що підтверджує їх право на ведення діяльності. Підставою для взяття на облік в контролюючих органах таких осіб є отримання від платників податків заяв та копій документів, що підтверджують право фізичної особи на ведення незалежної професійної діяльності.

Необхідно зазначити, що відповідно до підпункту 4 пункту 6.7 розділу VI Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України-від 29т12.201-1 за № 1-562/20300 (зі змінами) (далі - Порядок) якщо фізична особа зареєстрована як підприємець та при цьому така особа провадить незалежну професійну діяльність, така фізична особа обліковується у контролюючих органах як фізична особа —підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності.

У такому разі, фізична особа зобов’язана подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) або через уповноважену особу до контролюючого органу за місцем свого постійного проживання заяву за формою № 5-ОПП з позначкою «Зміни» та копію документа, що підтверджує право фізичної особи на провадження незалежної професійної діяльності. Взяття на облік здійснюється у день отримання контролюючим органом заяви за формою № 5-ОіШ, про що фізичній особі надсилається (видається) довідка про взяття на облік за формою № 34-ОПП.

Відповідно до п. 291.3 ст. 291 Кодексу спрощена система оподаткування, обліку та звітності застосовується виключно юридичними особами або фізичними особами -підприємцями, застосування спрощеної системи оподаткування фізичними особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність, Кодексом не передбачено.

Фізична особа - підприємець не може здійснювати адвокатську діяльність, а до доходів, отриманих від провадження адвокатської діяльності, не може бути застосовано спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.

Таким чином, фізична особа, яка здійснює підприємницьку діяльність та одночасно провадить незалежну адвокатську діяльність, веде окремий облік доходів/витрат, отриманих/понесених від провадження незалежної професійної діяльності і підприємницької діяльності, та здійснює окремо розрахунки з бюджетом.

Порядок оподаткування доходів, отриманих фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, встановлено у ст. 178 Кодексу. Оподаткування доходів фізичних осіб - підприємців - платників єдиного податку визначено главою 1 розділу XIV Кодексу.

Також зазначаємо, що підстави та порядок зняття з обліку фізичних осіб -підприємців та осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність у контролюючих органах визначено пунктом 65.10 статті 65 Кодексу та пунктом 11.18 розділу IX Порядку.

Зокрема, відповідно до підпункту 1 пункту 11.18 розділу XI Порядку підставою для зняття фізичної особи - підприємця з обліку у відповідному контролюючому органі є відомості про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця за її рішенням, або за судовим рішенням, або у разі її смерті, або оголошення її померлою, або визнання її безвісно відсутньою, а також відомості відповідної реєстраційної картки.

Водночас державна реєстрація припинення підприємницької чи незалежної професійної діяльності фізичної особи або внесення до ЄДР запису про припинення такої діяльності фізичною особою не припиняє її зобов’язань, що виникли під час провадження підприємницької чи незалежної професійної діяльності, та не змінює строків, порядків виконання таких зобов’язань та застосування санкцій за їх невиконання.

У разі коли після внесення до ЄДР запису про припинення підприємницької чи незалежної професійної діяльності фізична особа продовжує провадити таку діяльність, вважається, що вона розпочала таку діяльність без взяття її на облік як самозайнятої особи.