Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення приватного підприємства (далі – Підприємство) щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм законодавства стосовно анулювання акцизного складу та анулювання реєстрації платника акцизного податку з реалізації пального, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Підприємство з 13.10.2021 є платником акцизного податку з реалізації пального, основним видом діяльності є КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.
Підприємство використовує пальне виключно для власного споживання. Обсяг отриманого пального за 2022 рік становив 1056,2 куб. м., за 2023 рік – 999,0 куб. м., за 2024 рік – 960,8 куб. м. Підприємством прогнозований обсяг споживання пального до кінця 2025 року не перевищуватиме 1000 куб. м.
Для зберігання пального Підприємство використовує одну ємність, обсягом 20 куб. м., яка знаходиться на одній території складу паливно-мастильних матеріалів.
Підприємство просить надати роз’яснення з наступних питань:
1.-Чи можна анулювати реєстрацію акцизного складу та анулювати реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального у разі, якщо:
загальна місткість розташованих на такому складі ємностей для зберігання пального складає 20 куб. м.;
надходження пального протягом двох попередніх та наступного календарних років не перевищує 1000 куб. м.;
пальне використовується виключно для потреб власного споживання;
на дату планового анулювання акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – СЕА РПСЕ) значення показників обсягів залишків пального, що обліковуються за таким акцизним складом за всіма кодами товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД дорівнюють нулю;
2. Який перелік документів, в якій послідовності та в який термін Підприємству потрібно подати у разі:
анулювання реєстрації акцизного складу; анулювання реєстрації платника акцизного податку з реалізації пального?
3. Чи потрібно Підприємству, у разі анулювання реєстрації акцизного складу та анулювання реєстрації платника акцизного податку з реалізації пального, продовжувати подавати декларацію з акцизного податку? Якщо так, то протягом якого терміну?
4. Чи можна в подальшому використовувати приміщення або територію, що була зареєстрована як акцизний склад, для отримання пального та його використання для потреб власного споживання після анулювання реєстрації акцизного складу та анулювання платника акцизного податку з реалізації пального у межах параметрів, визначених п.п. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу?
Щодо питань 1, 2
Підпунктом 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу визначено, що платником акцизного податку, зокрема, є особа, яка реалізує пальне.
Відповідно до п.п. б п. 230.1.1 ст. 230 Кодексу платники податку – розпорядники акцизних складів зобов’язані зареєструвати усі акцизні склади – у СЕА РПСЕ.
Порядок реєстрації платників акцизного податку – розпорядників акцизних складів / акцизних складів пересувних, акцизних складів / акцизних складів пересувних у СЕА РПСЕ регулюється Порядком електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 року № 408 «Деякі питання електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового» (далі – Порядок № 408).
Пунктом 12 Порядку № 408 встановлено, що виключення платника акцизного податку з реєстру платників здійснюється:
в разі, коли відповідна особа подає заяву про анулювання реєстрації у зв’язку з припиненням діяльності з реалізації пального або спирту етилового. Заява надсилається у порядку, встановленому для реєстрації, та розглядається контролюючим органом протягом трьох робочих днів після її надходження. У такому разі датою анулювання реєстрації платника акцизного податку є дата виключення його з реєстру платників;
за самостійним рішенням контролюючого органу за основним місцем обліку особи, стосовно якої до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – Єдиний державний реєстр) внесено запис про припинення юридичної особи чи припинення підприємницької діяльності фізичною особою – підприємцем. Зазначене рішення контролюючий орган приймає протягом трьох робочих днів після надходження відомостей з Єдиного державного реєстру. У такому разі датою анулювання реєстрації платника акцизного податку є дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про його припинення.
Анулювання реєстрації платника акцизного податку проводиться за умови, що в СЕА РПСЕ дорівнюють нулю значення показників обсягів залишків пального / спирту етилового, що обліковуються за таким платником, всіма його акцизними складами / акцизними складами пересувними та кодами товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД.
Анулювання реєстрації акцизного складу здійснюється в разі виведення акцизного складу з експлуатації та подання заяви з відміткою про анулювання реєстрації акцизного складу в СЕА РПСЕ. У разі подання зазначеної заяви платником акцизного податку надсилається повідомлення про закриття та припинення експлуатації такого об’єкта оподаткування відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Кодексу.
Анулювання реєстрації акцизного складу проводиться у разі:
коли в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового дорівнюють нулю значення показників обсягів залишків пального / спирту етилового, що обліковуються за таким акцизним складом за всіма кодами товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД;
отримання з Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі інформації щодо вилучення рівнеміра-лічильника з резервуара та/або виведення з експлуатації витратоміра-лічильника (у разі, коли платником акцизного податку подано заяву про анулювання реєстрації акцизного складу), з Єдиного державного реєстру витратомірів - лічильників обсягу виробленого спирту етилового - щодо виведення з експлуатації витратоміра-лічильника та/або масового витратоміра (у разі, коли платником акцизного податку подано заяву про анулювання реєстрації акцизного складу).
Форма довідки про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри (далі - Довідка 1), затверджена наказом Міністерства фінансів України від 27 листопада 2018 року № 944, зі змінами та доповненнями, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02 січня 2019 року за № 4/32975.
Для здійснення анулювання реєстрації витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників у зв’язку з анулюванням реєстрації акцизного складу розпорядником акцизного складу подається коригуюча Довідка 1, у якій обов’язково заповнюється Таблиця 1 «Інформація щодо розташованих на акцизному складі пального стаціонарних резервуарів та установлених на них рівнемірів» (далі - Таблиця 1) та/або Таблиця 2 «Інформація щодо витратомірів, установлених на акцизному складі пального на місцях відпуску пального наливом з акцизного складу» (далі - Таблиця 2). При цьому у колонці 08.11 «Тип події» Таблиці 1 зазначається «вилучення з резервуара рівноміра», у колонці 09.6 «Тип події» Таблиці 2 зазначається «виведення з експлуатації витратоміра».
Після отримання з Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі інформації щодо вилучення рівнеміра-лічильника з резервуара та/або виведення з експлуатації витратоміра-лічильника, для анулювання акцизних складів Підприємству необхідно:
подати до контролюючого органу заяву про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового та/або акцизних складів за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 27 листопада 2020 року № 729 (далі – Заява) та надіслати повідомлення про закриття та припинення експлуатації такого об’єкта оподаткування відповідно до вимог пункту 63.3 статті 63 Кодексу;
при заповненні розділу 2 Заяви «Дія та вид діяльності» проставити позначки «Анулювання реєстрації акцизного(их) складу(ів) та відповідний вид діяльності (у даному випадку «Реалізація пального»);
у розділі 5 Заяви «Відомості про акцизні склади» зазначити дані про акцизний(і) склад(и), реєстрацію яких потрібно анулювати, включаючи уніфікований номер, присвоєний СЕА РПСЕ;
перед поданням Заяви необхідно забезпечити, щоб у СЕА РПСЕ значення показників обсягів залишків пального, що обліковуються за таким платником, всіма його акцизними складами / акцизними складами пересувними та кодами товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД дорівнювали нулю.
Для анулювання реєстрації платника акцизного податку з реалізації пального використовується та ж сама форма заяви, що і для анулювання акцизного складу.
Для цього Підприємству необхідно у поданій Заяві:
у розділі 2 Заяви «Дія та вид діяльності» проставити позначки «Анулювання реєстрації платника податку» та відповідний вид діяльності (у даному випадку «Реалізація пального»).
Датою анулювання реєстрації платника акцизного податку з реалізації пального є дата виключення його з реєстру таких платників.
Щодо питання 3
Відповідно до п. 49.1 ст. 49 Кодексу податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Згідно із п. 49.2 ст. 49 Кодексу платник податків зобов’язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об’єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.
Згідно із п. 49.2 1 ст. 49 Кодексу платники, визначені п.п. 212.1.15 п. 212.1 ст. 212 Кодексу, а також інші платники акцизного податку, які мають діючі ліцензії на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством, зобов’язані за кожний встановлений цим Кодексом звітний період подавати податкові декларації незалежно від того, чи провадили такі платники господарську діяльність у звітному періоді.
Отже, у разі анулювання реєстрації платника акцизного податку з реалізації пального, Підприємству необхідно подати декларацію з акцизного податку за останній звітний період, в якому Підприємство було зареєстроване платником акцизного податку з реалізації пального.
Відповідно до п. 2 розділу ІІІ Порядку заповнення декларації з акцизного податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів від 23 січня 2015 року № 14, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30 січня 2015 року за № 105/26550 (із змінами і доповненнями), декларація за звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, подається платником щомісяця протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, до контролюючого органу за місцем обліку такого платника.
Щодо питання 4
Після анулювання реєстрації акцизного складу та анулювання реєстрації платника акцизного податку з реалізації пального, Підприємство може використовувати для зберігання пального ємність, що розташована в приміщенні або на території, у разі, якщо Підприємство використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам, а таке приміщення або територія відповідає визначеним п.п. 14.1.6 п. 14.1 ст.14 Кодексу критеріям щодо не віднесення до акцизного складу.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, тютюновою сировиною, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, а також посилення боротьби з їх незаконним виробництвом та обігом на території України визначає Закон України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817).
Частиною першою ст. 28 Закону № 3817 встановлено, що зберігання пального здійснюється суб’єктами господарювання за наявності ліцензії на право зберігання пального або на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки.
Суб’єкти господарювання отримують ліцензію на право зберігання пального, на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки на кожне місце зберігання пального (частина друга ст. 28 Закону № 3817).
Згідно із частиною третьою ст. 28 Закону № 3817 суб’єкт господарювання має право зберігати власне пальне та пальне, що належить іншому суб’єкту господарювання, без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідну ліцензію.
Частиною четвертою ст. 28 Закону № 3817 передбачено, що ліцензія на право зберігання пального, на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки не отримується на місця зберігання пального, що використовуються:
1) підприємствами, установами та організаціями, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджету;
2) підприємствами, установами та організаціями системи державного резерву;
3) суб’єктами господарювання для зберігання пального для власних виробничо-технологічних потреб, яке використовується виключно на нафто - та
газовидобувних майданчиках, бурових платформах і не реалізується в місцях оптової або роздрібної торгівлі.
Відповідно до частини п’ятої ст. 28 Закону № 3817 суб’єкти господарювання здійснюють зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки у споживчій тарі кожна об’ємом до 60 літрів включно без отримання ліцензії на право зберігання пального, на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки.
Отже, зберігання пального здійснюється на підставі ліцензії на право зберігання пального, на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки на кожне місце зберігання пального, крім випадків, передбачених ст. 28 Закону № 3817, коли така ліцензія не отримується.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |