X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 12.03.2025 р. № 1308/ІПК/99-00-21-02-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення
щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань подання звіту
в розрізі країн міжнародної групи компаній (Country-by-Country report) (далі – Звіт CbC) та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що є учасником міжнародної групи компаній (далі – МГК), сукупний консолідований дохід якої за фінансовий рік, що передує звітному відповідає показникам мінімального розміру сукупного консолідованого доходу МГК, визначений підпунктом 39.4.102 Кодексу для цілей подання Звіту CbC.

Материнська компанія подає Звіт CbC від імені групи компаній в країні своєї реєстрації – США.

Платник податків потребує роз’яснення про наявність та статус чинності Угоди QCAA між Державною податковою службою України та Податковою службою США (IRS) станом на 31.12.2024, та своїх обов’язків відповідно до підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу, оскільки, на думку платника податків, фраза абзацу шостого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу «не набрала чинності відповідна угода QCAA станом на дату закінчення фінансового року» містить неоднозначне (множинне) трактування.

З метою правильного застосування норм податкового законодавства України, платник податків просить надати роз’яснення щодо порядку практичного застосування окремих норм Кодексу з наступних питань:

1. Чи існує укладена Угода QCAA між компетентними органами України та США станом на 31.12.2024 та чи набула вона чинності станом на 31.12.2024?

2. Якщо Угода QCAA між компетентними органами України та США не укладена та/або не набула чинності станом на 31.12.2024, то чи повинен платник податків подавати Звіт CbC щодо міжнародної групи компаній на підставі абзацу шостого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу починаючи із фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня 2024?

3. Якщо платник податків повинен подавати Звіт CbC щодо МГК, то яким є граничний строк подачі звіту за фінансовий 2025 рік, за умови, що фінансовий рік, встановлений материнською компанією МГК, почався 01 вересня 2024 року та закінчився 31 серпня 2025 року?

4. Якщо більше ніж один учасник МГК є платником податків – резидентом України та наявні одна або декілька обставин, визначених абзацами п’ятим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, то яким чином МГК може призначити одного з таких учасників уповноважених на подання Звіт CbC? 

 

Щодо питань 1, 2, 4

Відповідно до підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, платник податків – резидент України, що належить до МГК, у випадках, визначених цим підпунктом, зобов’язаний подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, Звіт CbC в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

Звіт CbC подається у разі, якщо сукупний консолідований дохід МГК, до якої входить платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному, розрахований згідно із стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК (за відсутності інформації – відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку), дорівнює або перевищує відповідний показник мінімального розміру сукупного консолідованого доходу, визначений підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, та за наявності однієї з таких обставин:

платник податків є материнською компанією МГК;

материнська компанія МГК уповноважує платника податків – резидента України на подання Звіту CbC до контролюючого органу;

відповідно до вимог законодавства юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК подання Звіту CbC від такої МГК не вимагається;

між Україною та відповідною іноземною юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, але не набрала чинності відповідна угода QCAA станом на дату закінчення фінансового року, за який згідно з підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу має бути поданий Звіт CbC щодо такої МГК;

між Україною та відповідною іноземною юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, але наявні факти системного невиконання відповідної угоди QCAA. Про наявність таких фактів (у тому числі виявлених на підставі повідомлення іноземної юрисдикції податкового резидентства уповноваженого учасника МГК про системне невиконання відповідної угоди QCAA, наданого компетентному органу України) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомляє платника податків – резидента України, який належить до МГК, материнська компанія якої є податковим резидентом такої іноземної юрисдикції. Зазначене повідомлення надсилається протягом 10 робочих днів з дня встановлення передбачених цим абзацом фактів у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу. Якщо більше ніж один учасник такої МГК є платником податків – резидентом України, зазначене повідомлення надсилається одному з них за вибором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Згідно з підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, для цілей подання Звіту CbC застосовуються такі показники мінімального розміру сукупного консолідованого доходу МГК, до якої входить платник податків:

еквівалент 750 мільйонів євро – для обставин, визначених абзацом третім підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу;

еквівалент 750 мільйонів євро – для обставин, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, але якщо законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК або уповноваженого учасника материнської компанії (у разі його призначення материнською компанією) визначено інший розмір сукупного консолідованого доходу МГК, деномінований не в євро, який згідно із законодавством такої іноземної юрисдикції застосовується для цілей подання Звіту CbC (за наявності такого законодавства), граничним розміром для обставин подання Звіту CbC, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, вважається такий інший розмір.

Пунктом 53 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, встановлено, зокрема що норми абзаців четвертого – сьомого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу щодо подання платниками податків Звіту CbC – вперше застосовуються щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня року, в якому Багатостороння угода CbC набрала чинності щонайменше з однією іноземною юрисдикцією – стороною Багатосторонньої угоди CbC, яка є партнером України щодо автоматичного обміну інформацією. Відповідні звіти за наявності підстав, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу, подаються з дотриманням строку подання Звіту CbC, визначеного підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу.

Відповідно до підпункту 14.1.102 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу Багатостороння угода CbC (для цілей статті 39 Кодексу), це багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами у розрізі країн (Multilateral Competent Authority Agreement on the Exchange of Country-by-Country Reports), укладена відповідно до статті 6 Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах.

Конвенція про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах набрала чинності для України шляхом її ратифікації Верховною Радою України згідно з Законом України від 17.12.2008 № 677-VI, а Протокол про внесення змін і доповнень до Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах ратифіковано Законом України від 11.01.2013 № 21-VII.

Стаття 6 Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах передбачає, що дві або більше Сторони можуть за взаємною згодою здійснювати автоматичний обмін інформацією, однак фактичний обмін інформацією здійснюватиметься на двосторонній основі між Компетентними органами.

Державною податковою службою України, як компетентним органом України, підписано 03.11.2022 Багатосторонню угоду CbC, яка набрала чинності 04.07.2024 та включена до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.

Зазначена інформація розміщена на офіційному вебсайті ДПС за посиланням https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/825385.html.

Відповідно до підпункту 14.1.103 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу Угода QCAA (для цілей статті 39 Кодексу) – угода, укладена між компетентними органами України та іноземної юрисдикції, які є сторонами чинного міжнародного договору, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, яка передбачає автоматичний обмін звітами у розрізі країн міжнародної групи компаній між Україною і такою іноземною юрисдикцією (Qualifying Competent Authority Agreement), у тому числі Багатостороння угода CbC.

Конвенція між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи та капітал, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей підписана 04 березня 1994 року, ратифікована Верховною Радою України згідно з Законом України від 26 травня 1995 року  № 180/95-ВР.

На сьогодні тривають заходи направлені на здійснення внутрішньодержавних процедур, необхідних для підписання Двосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін міждержавними звітами (Bilateral Competent Authority Agreement on the Exchange of Country-by-Country Reports) між Україною та Сполученими Штатами Америки (далі – Двостороння угода BCAA CbC), з урахуванням затверджених Глобальним форумом ОЕСР результатів оцінки ДПС стосовно дотримання конфіденційності і захисту інформації у процесі автоматичного обміну Звітами CbC.

Враховуючи, що Багатостороння угода CbC набрала чинності 04.07.2024, норми абзаців четвертого – сьомого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу щодо подання платниками податків Звіту CbC – вперше застосовуються щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня 2024 року.

Зважаючи на те, що між Україною та юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК – Сполученими Штатами Америки, є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, але не набрала чинності відповідна угода QCAA (зокрема, Двостороння угода BCAA CbC) станом на дату закінчення фінансового року, за який згідно з підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу має бути поданий Звіт CbC щодо такої МГК, то відповідно до абзацу шостого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І та пункту 53 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу платник податків – резидент України повинен подати Звіт CbC щодо такої МГК за фінансовий рік, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня 2024.

У разі, якщо більше ніж один учасник МГК є платником податків – резидентом України та наявні одна або декілька обставин, визначених абзацами п’ятим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу, МГК може призначити одного з таких учасників уповноваженим на подання Звіту CbC. Про таке призначення уповноважений учасник МГК повідомляє центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, шляхом подання повідомлення про участь у МГК, визначеного підпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу.

Кодекс не встановлює механізм призначення уповноваженого учасника для подання Звіту CbC. Разом з тим, рішення материнської компанії МГК, відповідно до якого вона письмово уповноважує одного з учасників МГК – резидента України – подавати від імені МГК Звіт CbC за відповідний фінансовий рік, доцільно оформити у вигляді внутрішнього корпоративного документа (наприклад, протоколу, розпорядження або листа), в якому зазначити уповноваженого учасника.

 

Щодо питання 3

Абзацом чотирнадцятим підпункту 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу встановлено, що  Звіт CbC складається за фінансовий рік, встановлений материнською компанією МГК, що може не збігатися з календарним роком, та подається не пізніше дванадцяти місяців після останнього дня такого фінансового року (у разі відсутності відомостей про встановлений материнською компанією МГК фінансовий рік – протягом дванадцяти місяців після закінчення календарного року).

Отже, якщо фінансовий рік, встановлений материнською компанією МГК, почався 01 вересня 2024 року та закінчиться 31 серпня 2025 року, граничний строк подачі Звіту CbC за зазначений фінансовий рік становитиме – не пізніше  31 серпня 2026 року.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).