Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (далі – ТОВ) (…) щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи та в межах компетенції повідомляє наступне.
У своєму зверненні платник податків зазначив, що в процесі здійснення господарської діяльності укладає цивільно-правові договори по наданню послуг оренди ТОВ фізичними особами. Відповідно при нарахуванні (виплаті) таких доходів фізичним особам, ТОВ як податковий агент зобов’язаний утримати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір.
Оскільки Законом України від 10 жовтня 2024 року № 4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період воєнного стану», який набрав чинності з 01.12.2024, внесено, зокрема, зміни до розділу IV Кодексу та пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (далі – Закон № 4015), платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Приклад 1
У листопаді 2024 року ТОВ сплачено аванси за послуги оренди, що будуть надані фізичною особою у першому півріччі 2025 року.
На момент виплати вказаного авансу до 01.12.2024 ТОВ було утримано податок на доходи фізичних осіб та військовий збір за ставкою 1,5 відсотка. Послуги будуть надані після набрання чинності Закону № 4015 (після 01.12.2024).
1. Чи правильно платник податків розуміє, що до доходів у вигляді виплат (авансів) фізичним особам до 01.12.2024 за послуги оренди, які будуть надані
у першому півріччі 2025 року, слід застосовувати ставку військового збору
1,5 відсотка, і ТОВ не слід здійснювати перерахунок військового збору на момент надання послуг у першому півріччі 2025 року за новою ставкою військового збору 5 відсотків?
2. Якщо ж щодо виплачених фізичним особам до 01.12.2024 за цивільно-правовими договорами оренди ТОВ сум авансу, і утриманого військового збору за ставкою у розмірі 1,5 відсотка, ТОВ слід здійснювати перерахунок військового збору за новою ставкою у розмірі 5 відсотків, а майбутніх виплат за договором фізичній особі не буде здійснено ТОВ – то просимо повідомити:
2.1. З яких джерел слід утримати ТОВ різницю в 3,5 відсотка військового збору?
2.2. Як відобразити у Додатку 4 ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зі змінами, дохід
у вигляді виплат (авансів) фізичним особам до 01.12.2024 за послуги оренди і утриманий військовий збір за ставкою 1,5 відсотка, і нарахування за надані послуги проведені після 01.12.2024?
3. Яку ставку військового збору слід застосовувати, адже до 01.12.2024
було здійснено виплати (аванси) фізичним особам, а після 01.12.2024 (у першому півріччі 2025 року), вже нараховано за послуги оренди.
Приклад 2
ТОВ сплатила до 01.12.2024 фізичній особі 30 відсотків авансу за послуги оренди, що будуть надані фізичною особою у грудні 2024 року (акт буде датовано 31.12.2024). З нарахованого доходу до 01.12.2024 було утримано військовий збір 1,5 відсотка. У грудні 2024 року ТОВ слід доплатити решту
70 відсотків авансу за послуги оренди за грудень 2024 року.
1. При доплаті ТОВ решти 70 відсотків авансу за послуги оренди за грудень 2024 року, чи повинні утримувати військовий збір за ставкою у розмірі
5 відсотків і якщо так, то з якої частини: тільки від решти 70 відсотків доплати чи від всієї суми акту?
2. Оскільки аванс у розмірі 30 відсотків від загальної суми орендної плати був сплачений до 01.12.2024 і було утримано з доходу 1,5 відсотка військового збору, а нарахування послуг відбулось після 01.12.2024 чи потрібно ТОВ здійснювати перерахунок військового збору на момент надання послуг (нарахування) послуг у грудні 2024 року за новою ставкою військового збору
5 відсотків?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (пункт 1.1 статті 1 Кодексу).
Пунктом 191.1 статті 191 Кодексу передбачено, що контролюючі органи здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів установлених цим Кодексом, а також надають індивідуальні податкові консультації з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до підпункту 163.1.1 пункту 163.1 статті 163 якого об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Пунктом 164.2 статті 164 Кодексу визначено перелік доходів, що включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема, дохід від надання майна в лізинг, оренду або суборенду (строкове володіння та/або користування), визначений у порядку, встановленому пунктом 170.1 статті 170 Кодексу (підпункт 164.2.5 пункту 164.2 статті 164 Кодексу).
Згідно з підпунктом 170.1.1 пункту 170.1 статті 170 Кодексу податковим агентом платника податку – орендодавця щодо його доходу від надання в оренду (емфітевзис) земельної ділянки сільськогосподарського призначення, земельної частки (паю), майнового паю є орендар.
Доходи, зазначені у підпунктах 170.1.1 – 170.1.3 пункту 170.1 статті 170 Кодексу, оподатковуються податковим агентом під час їх нарахування (виплати) за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статті 167 Кодексу (підпункт 170.1.4 пункту 170.1 статті 170 Кодексу).
Згідно з пунктом 167.1 статті 167 розділу IV Кодексу ставка податку становить 18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику податків (крім випадків, визначених у підпунктах 167.2 – 167.5 статті 167 Кодексу).
Відповідно до пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Платниками військового збору є, зокрема, особи, визначені пунктом 162.1
статті 162 Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених
у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи, визначені статтею 163 Кодексу (підпункт 1
підпункту 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених
у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, – 5 відсотків від об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1 підпункту 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною підпунктом 4 підпункту 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 1 підпункту 1.3 пункту 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору з доходів платників військового збору, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, здійснюються в порядку, встановленому розділом IV Кодексу, з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, за ставками, визначеними підпунктом 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу – 5 відсотків від об’єкта оподаткування (підпункт 1.4 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Згідно з підпунктом 1.5 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) військового збору до бюджету з доходів платників, зазначених у підпункті 1 підпункту 1.1 пункту 161 підрозділі 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є особи, визначені у статті 171 Кодексу, зокрема, податкові агенти.
Одночасно зауважуємо, що зміни, внесені до пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу Законом України від 04 грудня
2024 року № 4113-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні», застосовуються з дня набрання чинності Закону № 4015.
Щодо питань першого-третього Прикладу 1
Враховуючи викладене, дохід у вигляді авансу орендної плати, що нарахований та виплачений ТОВ (орендарем) на користь фізичній особі (орендодавця) до 01 грудня 2024 року оподатковується військовим збором за ставкою 1,5 відсотка, тобто обов’язку щодо проведення перерахунку раніше сплаченого військового збору у юридичної особи не виникає.
Щодо питань першого-другого Прикладу 2
Враховуючи викладене, дохід у вигляді орендної плати, що нарахований та виплачений ТОВ (орендарем) на користь фізичній особі (орендодавця) у розмірі 30 відсотків авансу до 01 грудня 2024 року, оподатковується військовим збором за ставкою 1,5 відсотка, незалежно від дати оформлення акту виконаних робіт та дати фактичної виплати остаточно розрахованої суми орендної плати (залишок),
а отже обов’язку щодо проведення перерахунку раніше сплаченого військового збору у юридичної особи не виникає.
Разом з тим частина доходу у вигляді орендної плати у розмірі 70 відсотків від загальної суми орендної плати, що нараховується та виплачується ТОВ зазначеній фізичній особі після 01 грудня 2024 року, оподатковується військовим збором за ставкою 5 відсотків, незалежно від дати оформлення акту виконаних робіт та дати фактичної виплати.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
________________________________________________________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |