Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення Благодійної організації …. щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У зверненні зазначено, що до Благодійної організації …. за цільовою допомогою звертаються учасники бойових дій – військовослужбовці, які зазнали поранення та потребують подальшого лікування та реабілітації.
Статутом Благодійної організації …. передбачено, що цілями благодійної діяльності є надання допомоги для сприяння законним інтересам бенефіціарів у сферах благодійної діяльності, визначених Статутом, а також розвиток і підтримка цих сфер у суспільних інтересах. Сферами благодійної діяльності є, зокрема, охорона здоров’я.
Одними з основних форм благодійної діяльності є надання одноразової та систематичної фінансової допомоги.
Отже Благодійна організація …. може надавати цільову допомогу на лікування при наданні військовослужбовцем заяви та підтверджуючих документів, таких як копія паспорта, копія реєстраційного номера облікової картки платника податків, копія військово-облікового документа, виписка з медичної карти стаціонарного хворого.
Благодійна організація …. планує надавати цільову благодійну допомогу шляхом укладення договору з медичним закладом, який має ліцензію. Розрахунки будуть здійснені шляхом перерахунку коштів через банківський рахунок Благодійної організації …. як компенсацію за фактичні послуги на лікування/реабілітацію військовослужбовця на підставі підписаного акту виконаних робіт від медичного закладу.
Таким чином, Благодійна організація …. просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові основи благодійної діяльності в Україні, у тому числі створення, формування та здійснення діяльності благодійних організацій, визначено у Законі України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073).
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 1 Закону № 5073 благодійна діяльність – це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом № 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.
При цьому благодійник – це дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності (пункт 5 частини першої статті 1 Закону № 5073).
Щодо другого та третього питань
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються ПКУ (пункт 1.1 статті 1 ПКУ).
Пунктом 19¹.1 статті 19¹ ПКУ передбачено, що контролюючі органи здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів установлених ПКУ, а також надають індивідуальні податкові консультації з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV ПКУ, відповідно до підпункту 163.1.1 пункту 163.1 статті 163 якого об’єктом оподаткування фізичної особи – резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено статтею 165 ПКУ.
Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків не включається сума (вартість) благодійної допомоги, яка виплачується (надається) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, в порядку, визначеному Законом № 5073 або виплачується (надається) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, у порядку, визначеному Законом № 5073, на користь, зокрема:
учасників бойових дій, військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників, зазначених у абзаці другому підпункту «а» підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 ПКУ;
учасників бойових дій, військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників, зазначених у абзаці другому підпункту «в» підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 ПКУ.
Зазначені у підпункті 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 ПКУ доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (абзац п’ятнадцятий підпункту «в» підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 ПКУ).
Відповідно до підпункту 1.7 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV ПКУ та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у підпункті 165.1.36 пункту 165.1 статті 165, підпунктах 3 і 4 пункту 170.13¹ статті 170 ПКУ та пункту 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.
Порядок оподаткування благодійної допомоги регламентується пунктом 170.7 статті 170 ПКУ, відповідно до підпункту 170.7.1 якого не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку благодійна, у тому числі гуманітарна допомога (далі – благодійна допомога), яка надходить на його користь у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги) та відповідає вимогам, визначеним пунктом 170.7 статті 170 ПКУ. Для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову.
Цільовою є благодійна допомога, що надається під визначені умови та напрями її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямів.
Крім того, згідно з підпунктом 170.7.4 пункту 170.4 статті 170 ПКУ не включається до оподатковуваного доходу цільова благодійна допомога, що надається резидентами – юридичними чи фізичними особами у будь-якій сумі (вартості), зокрема, закладу охорони здоров'я для компенсації вартості платних послуг з лікування платника податку або члена його сім'ї першого ступеня споріднення, особи з інвалідністю, у тому числі для придбання ліків (донорських компонентів, протезно-ортопедичних виробів, виробів медичного призначення для індивідуального користування осіб з інвалідністю) у розмірах, що не перекриваються виплатами з фонду загальнообов'язкового державного соціального медичного страхування.
Таким чином, у разі якщо благодійною організацією надається цільова благодійна допомога закладу охорони здоров’я, як компенсація вартості платних послуг на лікування платника податку – військовослужбовця у розмірах, що не перекриваються виплатами з фонду загальнообов'язкового державного соціального медичного страхування, яка підтверджена відповідними документами, то зазначена допомога не включається до оподатковуваного доходу платника податків, а отже, не підлягає оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб та військовим збором.
Разом з цим наголошуємо, що будь-які висновки щодо оподаткування конкретних операцій платників податків можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжуються.
Щодо першого питання
Закон України від 19 жовтня 2017 року № 2168-VIII «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» (зі змінами) (далі – Закон № 2168) визначає державні фінансові гарантії надання необхідних пацієнтам послуг з медичного обслуговування (медичних послуг) та лікарських засобів належної якості, реімбурсації лікарських засобів та медичних виробів (включаючи допоміжні засоби) за рахунок коштів Державного бюджету України за програмою медичних гарантій.
Статтею 1 Закону № 2168 визначено, що законодавство про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення базується на Конституції України і складається з Основ законодавства України про охорону здоров'я, цього Закону та інших законів і нормативно-правових актів, що регулюють суспільні відносини у сфері охорони здоров'я.
Уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через міністра, який очолює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я (стаття 2 Закону № 2168).
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 року № 410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій» (зі змінами) затверджено Порядок укладення, зміни та припинення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій.
Отже, з питання щодо правомірності надання платних послуг з лікування/реабілітації військовослужбовцям медичним закладом без укладення договорів з Національною службою охорони здоров’я України доцільно звернутися до Міністерства охорони здоров’я України.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |