Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Підприємства щодо практичного застосування окремих норм законодавства стосовно ліцензування виробництва та оптової торгівлі алкогольними напоями, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Підприємство повідомило, що основним видом його діяльності є виробництво пива, воно отримувало усі необхідні дозвільні документи, в тому числі ліцензії на право виробництва та оптової торгівлі алкогольними напоями.
У зв’язку з втратою чинності Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», набранням чинності Законом України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817) та планами отримати ліцензії на інші види діяльності, Підприємство запитує:
мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року та отримати ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями?
подачі заяви у порядку, визначеному статтею 43 Закону № 3817;
чи шляхом внесення змін в порядку, визначеному частиною третьою статті 34 Закону № 3817?
Щодо питань 1, 2
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, алкогольними напоями, а також посилення боротьби з їх незаконним виробництвом та обігом на території України визначає Закон № 3817.
Відповідно до частини першої ст. 1 Закону № 3817:
мале виробництво пива – суб’єкт господарювання, що здійснює за повним технологічним циклом виробництво пива в обсязі, що не перевищує 10000 гектолітрів за календарний рік, використовуючи приміщення, які фізично відокремлені від території будь-якої іншої пивоварні, та який не виробляє пиво на підставі договору (ліцензії) про право використання торгової марки або виробничого процесу іншого виробника. Мале виробництво пива не може бути пов’язаною особою у значенні підпункту 14.1.159 пункту 14.1 статті 14 Кодексу з іншими виробництвами пива. У разі співпраці двох або більше пивоварних заводів (малих виробництв пива), якщо їхній об’єднаний річний обсяг продукції не перевищує 10000 гектолітрів за календарний рік, такі пивоварні заводи (малі виробництва пива) для цілей цього Закону розглядаються як єдиний незалежний пивоварний завод (пункт 43 частини першої статті 1 Закону № 3817);
оптова торгівля алкогольними напоями - діяльність з реалізації власно вироблених, ввезених або придбаних алкогольних напоїв іншим суб'єктам господарювання, що мають ліцензію на право оптової та/або роздрібної торгівлі алкогольними напоями, іншим суб'єктам господарювання, які не мають ліцензії на право оптової та/або роздрібної торгівлі алкогольними напоями та використовують їх для виробничих потреб (пункт 60 частини першої статті 1 Закону № 3817).
Відповідно до статті 16 Закону № 3817:
оптова торгівля на території України алкогольними напоями здійснюється за наявності у суб'єкта господарювання ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім випадків, встановлених цією статтею (частина перша статті 16 Закону № 3817);
суб'єкти господарювання, які отримали ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв (крім алкогольних напоїв без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових) з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробки самостійно вирощених/вироблених плодів, ягід, винограду, меду), здійснюють оптову торгівлю такими товарами (продукцією) за наявності у них ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, а роздрібну торгівлю - за наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (частина третя статті 16 Закону № 3817);
малі виробництва пива, які отримали ліцензію на право виробництва алкогольного напою - пива, мають право здійснювати оптову торгівлю пивом без отримання ліцензії на право оптової торгівлі алкогольним напоєм - пивом, а роздрібну торгівлю - на підставі ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольним напоєм – пивом (частина тринадцята статті 16 Закону № 3817).
Отже, якщо Підприємство отримало ліцензію на право виробництва пива саме як мале виробництво пива, таке Підприємство може здійснювати оптову торгівлю пивом власного виробництва без отримання ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями. Разом з цим, для здійснення Підприємством оптової торгівлі іншими алкогольними напоями, йому необхідно отримати ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями.
Щодо питань 3, 4, 7
Виробництво спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу та алкогольних напоїв, для виробництва яких використовуються спирт етиловий та/або спиртові дистиляти, здійснюється за умови внесення місць зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу до Єдиного реєстру місць зберігання (частина восьма статті 3 Закону № 3817).
Згідно з пунктом 42 частини першої статті 1 Закону № 3817 мале виробництво дистилятів - суб'єкт господарювання, що здійснює за повним технологічним циклом виробництво спиртних напоїв, обсяг реалізації яких не перевищує 10000 декалітрів за календарний рік, з використанням спиртових дистилятів виключно власного виробництва (не придбаних). Виробничі потужності обладнання для виробництва спиртових дистилятів не мають
перевищувати 20000 декалітрів у перерахунку на 100-відсотковий спирт за календарний рік. Мале виробництво дистилятів не може бути пов'язаною особою у значенні, наведеному у підпункті 14.1.159 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, з іншими виробниками спиртових дистилятів.
Вимоги до матеріально-технічної бази малого виробництва дистилятів встановлено статтею 10 Закону № 3817.
Відповідно до частини третьої статті 42 Закону № 3817 ліцензії, зокрема, на право виробництва спиртових дистилятів, алкогольних напоїв надаються суб'єкту господарювання, який на дату подання заяви про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності є власником або на інших підставах, не заборонених законодавством, володіє та/або користується об'єктами нерухомого майна / приміщеннями та обладнанням, що забезпечують повний технологічний цикл виробництва, зокрема, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, за умови використання таких об'єктів нерухомого майна / приміщення та обладнання лише одним суб'єктом господарювання.
Частиною другою статті 43 Закону № 3817 встановлено, що для отримання ліцензії суб'єкт господарювання подає до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності у паперовій або електронній формі у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу.
Частиною третьою статті 43 Закону № 3817 встановлено перелік відомостей, які зазначаються у заяві про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, зокрема, відповідно до пункту 9 цієї частини у такій заяві зазначається ознака малого виробництва: 1 – мале виробництво дистилятів; 2 - мале виробництво виноробної продукції; 3 - мале виробництво пива.
До заяви про отримання ліцензії на право виробництва, зокрема, алкогольних напоїв (крім малих виробництв дистилятів, малих виробництв виноробної продукції, малих виробництв пива), додаються документи, зазначені в частині четвертій статті 43 Закону № 3817.
Відповідно до частини шостої статті 43 Закону № 3817 заявники - малі виробництва дистилятів, малі виробництва виноробної продукції, малі виробництва пива разом із заявою про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв подають копію декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства.
Отже, якщо Підприємство отримало ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв як мале виробництво пива, таке Підприємство може подати до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на право виробництва інших алкогольних напоїв (крім пива) з доданням документів, перелік яких встановлено частиною четвертою статті 43 Закону № 3817.
У разі відповідності Підприємства критеріям віднесення до малого виробництва дистилятів, воно за умови виконання вимог частини восьмої статті 3 Закону № 3817 щодо внесення місць зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання, може подати до органу ліцензування заяву на отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв з зазначенням ознаки 1 – мале виробництво дистилятів та копію декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства.
У Законі № 3817 відсутня заборона малим виробництвам пива отримувати ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв (не як малі виробництва пива) та здійснювати на їх підставі виробництво інших видів алкогольних напоїв.
Щодо питань 5, 6
Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 3817:
Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, - складова
інформаційно-комунікаційної системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, що містить перелік суб’єктів господарювання, яким надано ліцензії на право виробництва та/або на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або на право вирощування тютюну, на право ферментації тютюнової сировини (пункт 28 частини першої статті 1 Закону № 3817);
ліцензіат - суб'єкт господарювання, якому надано ліцензію на право провадження відповідного виду (кількох видів) господарської діяльності (пункт 38 частини першої статті 1 Закону № 3817);
ліцензія - право суб’єкта господарювання на провадження відповідного виду (кількох видів) господарської діяльності (пункт 40 частини першої статті 1 Закону № 3817).
Згідно з частиною дев’ятою статті 42 Закону № 3817 на право виробництва алкогольних напоїв надається єдина ліцензія із зазначенням кодів згідно з УКТ ЗЕД залежно від виду товарів (продукції), що вироблятиметься.
Згідно з пунктами 1, 2 частини третьої статті 34 Закону № 3817 внесення відомостей до Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – Єдиний реєстр ліцензіатів), здійснюється за результатами проведення обробки (перевірки) інформації, зазначеної у заяві про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності за результатами прийнятого рішення про надання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, за результатами розгляду заяви ліцензіата про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів.
Відповідно до пункту 5 частини дев’ятої статті 34 Закону № 3817 заява про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів, подається у разі зміни переліку кодів товарів (продукції), що вироблятимуться, згідно з УКТЗЕД.
Отже, для виробництва алкогольних напоїв суб’єкт господарювання повинен отримати єдину ліценцію на право виробництва алкогольних напоїв. Додавання кодів УКТ ЗЕД алкогольних напоїв до діючої ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв здійснюється шляхом внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів, та за умови наявності атестату виробництва, який підтверджує відповідність повного технологічного циклу виробництва алкогольних напоїв, коди УКТ ЗЕД яких планується додати.
Відповідно до пункту 11 частини четвертої статті 34 Закону № 3817 Єдиний реєстр ліцензіатів містить відомості про ознаку малого виробництва (1 - мале виробництво дистилятів, 2 - мале виробництво виноробної продукції, 3 - мале виробництво пива).
Отримання (у разі відповідності суб’єкта господарювання критеріям віднесення до малих виробництв) статусу або малого виробництва пива, або малого виробництва дистилятів, або малого виробництва виноробної продукції потребує отримання окремих ліцензій на право виробництва алкогольних напоїв як мале виробництво пива, мале виробництво дистилятів, мале виробництво виноробної продукції відповідно, отримання яких потребує надання органу ліцензування копії декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства.
Щодо питання 8
Згідно з розділом IV Закону України від 19 жовтня 2022 року № 2697-IX «Про митний тариф України» (далі – Закон № 2697) інші зброджені напої (наприклад, сидр, перрі (грушевий напій), напій медовий, саке); суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями класифікуються за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2206 00.
Разом з цим, відповідно до розділу IV Закону № 2697 сидр і перрі відносяться до товарних підкатегорій за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2206 00 31 00, 2206 00 51 00, 2206 00 81 00.
Отже, зазначена у зверненні продукція з кодами згідно з УКТ ЗЕД 2206 00 59 00, 2206 00 89 00 не відноситься до сидру і перрі.
Щодо питання 9
Згідно з частиною першою статті 33 Закону № 3817 суб'єкти господарювання, які здійснюють виробництво спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв (крім малих виробництв виноробної продукції, малих виробництв дистилятів та малих виробництв пива), тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ферментацію тютюнової сировини, підлягають обов'язковій атестації на відповідність повного технологічного циклу виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв (крім малих виробництв виноробної продукції, малих виробництв дистилятів та малих виробництв пива), тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ферментації тютюнової сировини.
Отже, суб’єкти господарювання які планують отримати ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв сидру та перрі (без додавання спирту) підлягають обов'язковій атестації на відповідність повного технологічного циклу виробництва алкогольних напоїв.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |