Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо податкових наслідків з ПДВ в описаній у зверненні ситуації та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство має намір здійснювати виробництво зазначених у зверненні товарів (далі – Товари) та розробку програмного забезпечення до Товарів для подальшого постачання державним замовникам у сфері оборони.
Дії з програмним забезпеченням включають:
розробку, модифікацію, тестування та надання послуги із технічної підтримки програмного забезпечення;
надання послуги із розроблення технічної документації на програмне забезпечення (для цілей розроблення, модифікації, тестування та технічної підтримки такого програмного забезпечення);
надання дозволу на використання програмного забезпечення, у тому числі за ліцензійними договорами.
Також, з метою виробництва Товарів Товариство має намір здійснити закупівлю деталей та комплектуючих, як на митній території України у резидентів, так і за межами митної території України у нерезидентів.
З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) чи обов'язково отримувати код згідно з УКТ ЗЕД для Товарів та програмного забезпечення до Товарів, якщо Товари будуть виготовлятися та постачатися для використання у сфері оборони на території України;
2) чи звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання на митній території України деталей та комплектуючих для цілей виробництва Товарів та програмного забезпечення до Товарів;
3) чи звільняються від оподаткування ПДВ операції із ввезення на митну територію України деталей та комплектуючих для цілей виробництва Товарів та програмного забезпечення до Товарів, якщо закупівля таких деталей та комплектуючих здійснюється у нерезидента за межами митної території України;
4) чи звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання на митній території України Товарів в описаній у питанні 4 ситуації;
5) чи звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання на митній території України програмного забезпечення до Товарів в описаній у питанні 5 ситуації;
6) чи звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання на користь волонтерів на митній території України Товарів та програмного забезпечення до Товарів в описаній у питанні 6 ситуації.
Разом з тим у зверненні не зазначено:
які конкретно деталі та комплектуючі будуть закуповуватися з метою використання у виробництві Товарів і за якими кодами згідно з УКТ ЗЕД класифікуються такі деталі та комплектуючі;
на яких безпосередньо умовах (буде постачатися програмне забезпечення до Товарів, а саме: з передачею виключних майнових прав на таке програмне забезпечення, чи лише з наданням права на використання такого програмного забезпечення (і чи вважатиметься винагорода за надання такого права роялті, чи ні).
У зв’язку з цим ДПС надає загальне роз’яснення норм ПКУ щодо порушених у зверненні питань.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).
Відповідно до пунктів 5.1 − 5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі» (далі – Закон № 808).
Згідно з пунктами 2, 10, 17, 28 та 29 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808:
виконавець державного контракту (договору) з оборонних закупівель (далі – виконавець державного контракту (договору) – суб'єкт господарювання незалежно від організаційно-правової форми та форми власності або іноземний суб'єкт господарювання (інша іноземна юридична особа) чи об'єднання юридичних осіб, з якими укладено державний контракт (договір) за результатами проведення закупівель, визначених Законом № 808;
державні замовники у сфері оборони (далі – державні замовники) – визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України;
державний контракт (договір) (далі – державний контракт (договір)) – угода, укладена у письмовій формі державним замовником від імені держави з виконавцем відповідно до затверджених планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
співвиконавці/субпідрядники – суб'єкти господарювання незалежно від їх форми власності, іноземні суб'єкти господарювання, які залучаються виконавцями державних контрактів (договорів) на підставі договорів, у тому числі зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання укладених із державним замовником державних контрактів (договорів);
товари оборонного призначення – озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв'язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп'ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Відповідно до статті 8 Закону № 808 виконавець державного контракту (договору), зокрема:
поставляє товари, виконує роботи та надає послуги оборонного призначення відповідно до умов державного контракту (договору);
залучає до виконання державного контракту (договору) співвиконавців/субпідрядників оборонних закупівель.
Діяльність, пов'язана з державним контролем за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання, з метою забезпечення захисту національних інтересів України, дотримання нею міжнародних зобов'язань щодо нерозповсюдження зброї масового знищення, засобів її доставки, обмеження передач звичайних видів озброєння, а також здійснення заходів щодо недопущення використання зазначених товарів у терористичних та інших протиправних цілях регулюється Законом України від 20 лютого 2003 року № 549-IV «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» (далі – Закон № 549).
Товари подвійного використання − окремі види виробів, обладнання, матеріалів, програмного забезпечення і технологій, спеціально не призначені для військового використання, а також послуги (технічна допомога), пов'язані з ними, які, крім цивільного призначення, можуть бути використані у військових або терористичних цілях чи для розроблення, виробництва, використання товарів військового призначення, зброї масового знищення, засобів доставки зазначеної зброї чи ядерних вибухових пристроїв, у тому числі окремі види ядерних матеріалів, хімічних речовин, бактеріологічних, біологічних та токсичних препаратів, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України (стаття 1 Закону № 549).
Міжнародні передачі товарів − експорт, імпорт, реекспорт товарів, їх тимчасове вивезення за межі України або тимчасове ввезення на її територію, транзит товарів територією України, а також будь-які інші передачі товарів, що здійснюються за межами України (стаття 1 Закону № 549).
Порядок здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2003 року № 1807 (далі – Порядок № 1807).
Міжнародна передача товарів може здійснюватися суб'єктом здійснення міжнародних передач товарів або іноземним суб'єктом господарської діяльності за наявності у нього відповідного дозволу чи висновку Держекспортконтролю (пункт 3 Порядку № 1807).
Список товарів військового призначення, міжнародні передачі яких підлягають державному контролю визначено у додатку до Порядку № 1807.
Водночас, Постановою № 1378 було затверджено перелік товарів, на міжнародні передачі (імпорт) яких не поширюється дія Закону України «Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання» у період воєнного стану на території України.
При цьому згідно з пунктом 11 Постанови № 1378 дія Постанови № 1378 не поширюється на міжнародні передачі (імпорт) товарів за переліком згідно з додатком до Постанови № 1378 у разі, якщо:
умовою поставки таких товарів в Україну є оформлення українською стороною державних гарантій або зобов'язань щодо використання імпортованих товарів у заявлених цілях;
товари, визначені розділом 1 додатка до Постанови № 1378, містять у своєму складі виріб, віднесений до позицій ML1.a, ML1.b, ML1.c, ML2.a, ML4.a додатка до Порядку № 1807.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а» – «н» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.
Підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб'єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.
У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування ПДВ відповідно до підпунктів 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються щодо таких операцій (останній абзац пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ).
Згідно з пунктом 93 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово, на період, що закінчується останнім календарним днем місяця, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан в Україні, введений Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг, пов'язаних з програмним забезпеченням військового призначення, міжнародна передача якого підлягає державному контролю, а саме:
послуг з розробки, модифікації, тестування та/або технічної підтримки програмного забезпечення,
послуг з розроблення документації (для цілей розроблення, модифікації, тестування та технічної підтримки такого програмного забезпечення), та/або
надання майнових прав інтелектуальної власності на програмне забезпечення, у тому числі за ліцензійними договорами.
Відповідно до пункту 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України (у тому числі шляхом переміщення (пересилання) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях) у митному режимі імпорту (у тому числі раніше поміщених в інші митні режими) складових (матеріалів, вузлів, агрегатів, устаткування та комплектувальних виробів) безпілотних систем, визначених пунктом 927 розділу XXI Митного кодексу України (далі – МКУ), що ввозяться суб'єктами господарювання для використання у власній виробничій діяльності з виробництва та/або ремонту товарів, перелік яких визначений у пункті 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.
Для цілей пункту 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ операції з ввезення на митну територію України товарів, визначених:
абзацом двадцять першим пункту 927 розділу XXI МКУ, звільняються від оподаткування ПДВ, якщо такі товари ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту платниками для використання у власній виробничій діяльності з виробництва та/або ремонту активних засобів протидії технічним розвідкам;
абзацом двадцять другим пункту 927 розділу XXI МКУ, звільняються від оподаткування ПДВ, якщо такі товари ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту платниками для використання у власній виробничій діяльності з виробництва боєприпасів (які використовуються із безпілотними системами).
Звільнення від оподаткування ПДВ операцій з ввезення на митну територію України товарів, визначених абзацом першим пункту 927 розділу XXI МКУ, що використовуються для виробництва та/або ремонту активних засобів протидії технічним розвідкам, а також для виробництва боєприпасів (які використовуються із безпілотними системами) надається за умови, що зразок такого активного засобу протидії технічним розвідкам та боєприпасів (які використовуються із безпілотними системами) прийнятий на озброєння або пройшов кодифікацію у порядку, визначеному відповідно до абзацу третього пункту 1 частини першої статті 4 Закону № 808.
У разі нецільового використання зазначених товарів платник податку зобов'язаний сплатити суму податку на додану вартість, що мала бути сплачена при ввезенні на митну територію України таких товарів, а також сплатити пеню відповідно до закону.
На запит контролюючого органу, визначеного підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 глави 1 розділу ІІ ПКУ, митний орган за місцем розташування підприємства, яким для виробництва та/або ремонту повітряних, наземних та водних безпілотних систем, активних засобів протидії технічним розвідкам, машин механізованого розмінування, а також систем зброї дистанційного керування та боєприпасів (які використовуються із безпілотними системами) ввезено товари, операції із ввезення на митну територію України яких звільнено від оподаткування ПДВ відповідно до пункту 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, надає протягом 10 робочих днів інформацію про обсяги ввезення таких товарів та копії отриманих звітів про результати їх використання.
Звільнення від оподаткування ПДВ, встановлене пунктом 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, не застосовується до операцій із ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту товарів, що мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або визнаної державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозяться з території такої держави-окупанта (агресора) та/або з тимчасово окупованої території України, визначеної такою згідно із законом.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
Суб’єкту господарювання доцільно визначити код згідно з УКТ ЗЕД за яким класифікуються Товари, з метою правомірності віднесення Товарів до категорії товарів (у тому числі товарів оборонного призначення), операції з постачання яких підлягають звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктами 4 та/або 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.
З питання визначення коду згідно з УКТ ЗЕД, за яким класифікуються Товари, ДПС рекомендує звернутися до Торгово-промислової палати України (їх регіональних відділень).
Щодо питання 2
Операції з постачання на митній території України деталей та комплектуючих для цілей виробництва Товарів підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:
- такі деталі та комплектуючі належать до категорії товарів оборонного призначення, визначених пунктом 29 статті 1 Закону № 808, та класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а» - «н» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (з урахуванням зазначених у таких абзацах обмежень);
- постачання товарів оборонного призначення здійснюється у межах державного контракту;
- постачальник товарів оборонного призначення є виконавцем або співвиконавцем державного контракту (договору) у розумінні норм Закону № 808;
- покупець є державним замовником у розумінні норм Закону № 808.
Операції з постачання на митній території України деталей та комплектуючих для цілей виробництва Товарів підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:
- такі деталі та комплектуючі належать до категорії товарів, що визначені і класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ;
- кінцевим отримувачем Товарів відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами відповідного договору визначено суб’єктів, перерахованих у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.
Операції з постачання послуг, пов'язаних з програмним забезпеченням, підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з пунктом 93 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:
- таке програмне забезпечення відноситься до категорії програмного забезпечення військового призначення;
- міжнародна передача такого програмного забезпечення підлягає державному контролю.
Щодо питання 3
З питання можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій із ввезення деталей та комплектуючих для цілей виробництва Товарів на митну територію України, ДПС рекомендує звернутися до Державної митної служби України як до центрального органу виконавчої влади, одними із завдань якого є:
організація та здійснення ведення обліку і адміністрування митних та інших платежів, контроль за справлянням яких законом покладено на Державну митну службу України, забезпечення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою їх нарахування та сплати у повному обсязі платниками податків до відповідного бюджету під час переміщення товарів через митний кордон України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення;
надання консультацій з питань практичного застосування окремих норм законодавства з питань митної справи відповідно до МКУ.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" Приєднуйтесь до нас у соцмережах:
на сайті або по телефону (044) 495-20-60