Індивідуальна податкова консультація
Головне управління ДПС у Харківській області (далі – ГУ ДПС) за результатами розгляду звернення фізичної особи – підприємця на отримання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування норм податкового законодавства, яке надійшло в електронній формі через електронний кабінет, та керуючись статтею 52 Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами (далі – ПКУ), з урахуванням фактично викладених обставин, в межах компетенції повідомляє.
Платник у зверненні повідомив, що взятий на облік як платник податків з року, з року є платником єдиного податку другої групи. Податкова адреса знаходиться в межах Харківської міської територіальної громади, яку 15.09.2022 року віднесено до Переліку території, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (далі – Перелік територій).
Якщо платник був зареєстрований у м. Харкові як фізична особа – підприємець – платник єдиного податку першої групи до 15.09.2022 року, він має право скористатись цими пільгами і не сплачувати єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) і військовий збір, що підлягає сплаті фізичними особами – підприємцями, які перебувають на спрощеній системі оподаткування.
Отже, платник податків просить надати йому індивідуальну податкову консультацію з наступного питання: чи може він скористатися даною пільгою в рамках законів України?
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 року № 1364 встановлено, що Перелік територій затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.
Перелік територій визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Перелік територій затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зі змінами та доповненнями.
Відповідно до зазначеного Переліку територія Харківської міської територіальної громади визначена як територія можливих бойових дій з 15.09.2022 року.
Щодо військового збору
Законом України від 10 жовтня 2024 року № 4015-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» та Законом України від 04 грудня 2024 року № 4113-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» внесено зміни до пункту 16¹ підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Відповідно до пункту 16¹ підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Згідно з підпунктом 1.1 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ платниками військового збору є, зокрема:
фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої, другої та четвертої групи (підпункт 2 підпункту 1.1 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Військовий збір для платників збору, зазначених у підпункті 2 підпункту 1.1 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, встановлюється з 01 січня 2025 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України від 24 лютого 2024 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні» (абзац п’ятий підпункту 1.1 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у підпункті 2 підпункту 1.1 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, є щомісячна сума, що дорівнює розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (підпункт 2 підпункту 1.2 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Ставка військового збору для платників, зазначених у підпункті 2 підпункту 1.1 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, становить – 10 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, з розрахунку на календарний місяць (підпункт 2 підпункту 1.3 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
Платники військового збору, зазначені у підпункті 2 підпункту 1.1 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, сплачують військовий збір шляхом здійснення авансового внеску не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця. Такі платники можуть здійснити сплату військового збору авансовим внеском за весь податковий (звітний) період (квартал, рік), але не більш як до кінця поточного звітного року. Нарахування авансових внесків для платників військового збору, зазначених у підпункті 2 підпункту 1.1 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX ПКУ, здійснюється контролюючими органами (абзац перший підпункту 1.11 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ).
При цьому відповідно до абзацу третього підпункту 1.11 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ платники військового збору, зазначені, зокрема, у підпункті 2 підпункту 1.1 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, відображають суми військового збору (в тому числі щомісячні авансові внески військового збору) у складі податкової декларації платника єдиного податку.
Разом з тим, підпунктом 1.12 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ визначено, що платники військового збору – фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої груп, податкова адреса яких знаходиться на територіях бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України станом на дату початку бойових дій або тимчасової окупації, мають право не сплачувати військовий збір за період з першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація такої території, до останнього числа місяця, в якому було завершено такі активні бойові дії, припинено можливість бойових дій або завершено тимчасову окупацію.
При цьому, якщо платники військового збору – фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої груп не сплачують єдиний податок та військовий збір, такі особи не заповнюють декларацію платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця за період, в якому єдиний податок та військовий збір не сплачувався.
Для таких платників військового збору, які скористалися правом не сплачувати військовий збір, контролюючий орган не проводить нарахування авансових внесків з військового збору, визначене абзацом першим підпункту 1.11 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.
Податкові зобов'язання із сплати військового збору нараховуються таким платникам збору за періоди, за які був сплачений військовий збір, що відображені в декларації платника єдиного податку.
Норми підпункту 1.12 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ не застосовуються з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому проведено державну реєстрацію зміни місцезнаходження фізичної особи – підприємця на іншу, ніж зазначена в абзаці першому підпункту 1.12 пункту 16¹ підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, територію України.
Згідно з наявною в ІКС ДПС інформацією Ви зареєстровані фізичною особою – підприємцем - платником єдиного податку першої групи з року, платником єдиного податку другої групи – з року на території Харківської міської територіальної громади, тобто до визначених Переліком територій дат виникнення можливості бойових дій / початку бойових / тимчасової окупації. Отже Ви маєте право не сплачувати військовий збір, незалежно від здійснення діяльності та отримання доходу, але за можливості, платник може сплатити військовий збір у відповідних періодах та відобразити таку сплату у податковій декларації.
Одночасно зауважуємо, якщо фізична особа - підприємець - платник єдиного податку другої групи, яка не прийняла рішення щодо несплати з 01.01.2025 року військового збору, то положеннями пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ не передбачено проведення контролюючим органом корегувань сум нарахованого військового збору в інтегрованій картці платника, зокрема, у зазначених періодах.
Отже, у податковій декларації платника єдиного податку відображається увесь обсяг доходу, отриманого від здійснення господарської діяльності протягом звітного податкового календарного року та сума сплачених щомісячних авансових внесків як з єдиного податку та і з військового збору.
Щодо єдиного внеску.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 4 Закону України
від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464) платниками єдиного внеску є фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.
Базою нарахування єдиного внеску для платників, зазначених у пункті 4 частини першої статті 4 Закону № 2464, які обрали спрощену систему оподаткування, є суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (пункту 3 частини першої статті 7 Закону № 2464).
Ставка єдиного внеску для зазначеної категорій платників становить
22 відсотка до бази нарахування єдиного внеску (частина п'ята статті 8 Закону № 2464).
Платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску (пункт 1 частини другої статті 6 Закону № 2464).
Разом з тим, згідно з абзацом першим пункту 9¹⁹ розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 тимчасово, з 01 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом дванадцяти місяців після припинення або скасування воєнного стану, особи, зазначені у пунктах 4, 5 та 5¹ частини першої статті 4 Закону № 2464, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе. При цьому положення абзацу другого пункту 2 частини першої статті 7 Закону № 2464 щодо таких періодів для таких осіб не застосовується.
При цьому такими особами розрахунок єдиного внеску у складі податкової декларації не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого пункту 9¹⁹ розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 єдиний внесок не нараховувався, не обчислювався та не сплачувався.
Відповідно до пункту 3 «Прикінцевих положень» Закону України
від 19 листопада 2024 року № 4059-IX «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (набрав чинності 01.01.2025) на 2025 рік зупинено дію пункту 9¹⁹ розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464.
Враховуючи викладене, з 01.01.2025 року Ви зобов’язані сплачувати єдиний внесок на загальних підставах.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |