Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення у зв’язку із застосуванням звільнення від оподаткування або зменшеної ставки податку, передбачену відповідним міжнародним договором України під час виплати доходу нерезиденту за договорами із Європейським інвестиційним банком (далі – ЄІБ) та, керуючись ст. 52 Кодексу, повідомляє.
Відповідно до наданої інформації, на сьогодні проходить процедура узгодження драфту Фінансової угоди між товариством та ЄІБ в межах проєкту «Підтримка стабільності та відновлення УГЕ (Відновлення обладнання для підвищення стійкості та надійності гідроелектростанцій)» шляхом прямого фінансування від ЄІБ.
Метою вказаного проєкту є забезпечення стійкості роботи трьох гідроелектростанцій товариства, що, як наслідок, підтримає ліквідність та фінансову стійкість товариства, а також передбачення компонента з виділення коштів для відновлення обладнання у разі настання непередбачуваної надзвичайної ситуації на всіх гідроелектростанціях товариства, що дозволить оперативно реагувати на події, пов’язані з воєнним станом, враховуючи систематичні атаки рф на об’єкти енергетичного сектору України.
Враховуючи вищевикладене, товариство запитує:
1. Чи застосовуються правила міжнародного договору України, яким є Рамкова угода між Україною та ЄІБ (далі – Рамкова угода), для звільнення від оподаткування всіх платежів основної суми, відсотків та інших сум, що підлягають сплаті товариством за фінансовою угодою з ЄІБ, та чи дозволяє сплату всіх таких сум брутто без вирахування податку до джерел їх сплати?
2. У разі якщо відповідь на перше питання «так», то які документи для заявника є підставою для звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України при здійсненні всіх платежів основної суми, відсотків та інших сум, що підлягають сплаті ЄІБ за фінансовою угодою, та сплату всіх таких сум брутто без вирахування податку до джерел їх сплати?
3. Чи застосовуються правила міжнародного договору України, яким є Конвенція між Урядом України і Урядом Великого Герцогства Люксембург про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і на капітал (далі – Конвенція), для звільнення від оподаткування всіх платежів основної суми, відсотків та інших сум, що підлягають сплаті товариством за фінансовою угодою з ЄІБ, та чи дозволяє сплату всіх таких сум брутто без вирахування податку до джерел їх сплати?
4. У разі якщо відповідь на третє питання «так», то які документи для заявника є підставою для звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України при здійсненні всіх платежів основної суми, відсотків та інших сум, що підлягають сплаті ЄІБ за фінансовою угодою, та сплату всіх таких сум брутто без вирахування податку до джерел їх сплати?
5. Норми якого з міжнародних договорів України, якими є Рамкова угода та Конвенція, має застосовувати товариство для звільнення від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України при здійсненні всіх платежів основної суми, відсотків та інших сум, що підлягають сплаті за укладеними фінансовими угодами з ЄІБ, та сплату всіх таких сум брутто без вирахування податку до джерел їх сплати?
Щодо питань 1-5
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, зборів і митних платежів, регулюються нормами Кодексу, Митного кодексу України та іншими нормативно-правовими актами з питань оподаткування (п. 1.1 ст. 1 розділу І Кодексу).
Пунктами 3.1 та 3.2 ст. 3 Кодексу визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору.
Згідно з п. 5.2 ст. 5 Кодексу у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.
Статтею 3 Кодексу визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. При цьому, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Відповідно до п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу резидент, у тому числі фізична особа - підприємець, фізична особа, яка провадитьнезалежну професійну діяльність, або суб’єкт господарювання (юридична особа чи фізичнаособа - підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4-141.4.5 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.
Статтею 2 Рамкової угоди встановлено, що Банк може відповідно до цієї Угоди вільно здійснювати на території України діяльність, передбачену Статутом Банку, в тому числі позичання коштів згідно із законами та нормативно-правовими актами України, використовуючи усі дозволені ними інструменти, а також володіння, використання та розпорядження такими коштами та ведення рахунків у будь-якій валюті. Зокрема, Банк може на основі своєї оцінки Проекту вирішити, чи надавати кошти на підтримку Проекту, і, на яких умовах.
Відповідно до ст. 3 Рамкової угоди відсотки та всі інші платежі належні Банку, які виникають внаслідок діяльності, передбаченої цією Угодою, а також активи та доходи Банку, пов'язані з такою діяльністю, не обкладаються Податком.
При цьому, відповідно до ст. 1 Рамкової угоди податок означає будь-який податок, мито, обов'язковий збір, відрахування чи фіскальний збір як національного, так місцевого та регіонального рівня.
При цьому відповідно до ст. 5 Рамкової угоди Україна забезпечуватиме, щоб фінансовані Банком відповідно до цієї Угоди Проекти, а також контракти, укладені для їхнього виконання, користувалися у фіскальних, митних та інших питаннях режимом не менш сприятливим, ніж той, який надається для проектів або контрактів, що фінансуються будь-якими іншими міжнародними фінансовими організаціями, або ніж той, що надається резидентам України, залежно від того, який режим є найбільш сприятливим.
Україна поширюватиме на кожний проект повний і постійний захист від експропріації та громадських заворушень.
Преамбулою до Договору між Україною та Європейським інвестиційним банком про співробітництво та діяльність Постійного представництва ЄІБ в Україні, підписаний 15.06.2010 та ратифікований Законом України від 4 листопада 2010 року № 2673-VI визначено, що Європейський інвестиційний банк (далі - ЄІБ, або Банк), є міжнародною фінансовою інституцією Європейського Союзу, яку створено відповідно до Римського договору про заснування Європейського Співтовариства 1957 року та Протоколу про Європейський інвестиційний банк.
Згідно з Конвенцією про правовий статус, привілеї та імунітети міждержавних економічних організацій, діючих в певних галузях співробітництва, від 05.12.1980 року, ратифікованою Україною 29.06.1981, міжнародні організації, членами яких є держави, засновані відповідно до міжнародних угод з координації дій її членів по співпраці і кооперації в певних галузях економіки, науки і техніки, звільняються від прямих податків і інших обов’язкових платежів, що мають податковий характер, і зборів, як загальнодержавних, так і місцевих, за винятком платежів за комунальні та інші подібні види обслуговування (ст. I та ст. VII).
Згідно з розділом 8.01 ст. 8 Договору між Урядом України та Європейським Банком Реконструкції та Розвитку про співробітництво та діяльність Постійного Представництва ЄБРР в Україні, підписаного 12.06.2007, ратифікованого 04.06.2008 (далі – Договір) визначено, що усі імпортовані та вироблені в Україні обладнання, матеріали, роботи та послуги, включаючи консультаційні послуги, які використовуються для надання Технічної допомоги або для грантового співфінансування і фінансуються за рахунок Грантових коштів, звільняються від будь-яких податків і зборів або обов’язкових платежів, що стягуються Україною або на території України.
Крім того, за умови дотримання положень, визначених у розділі 8.01 Договору з ЄБРР, всі платежі підрядникам за контрактами надання Технічної допомоги звільняються від будь-яких податків або будь-яких інших зборів чи обов’язкових платежів, що стягуються Україною або на території України, такою мірою, якою ці платежі фінансуються за рахунок Грантових коштів (розділ 8.02 ст. 8 Договору з ЄБРР).
Відповідно до розділу 8.03 ст. 8 Договору з ЄБРР вартість послуг, що надаються в рамках Технічної допомоги, та вартість усіх Грантових коштів звільняються від податку на прибуток підприємств, що стягується Україною або на території України, та не становитимуть, чи вважатимуться такими, що становлять, оподатковувану вигоду або оподатковуваний дохід організації, яка може одержати прямі або непрямі вигоди від такої Технічної допомоги або Грантових коштів.
Отже, з урахуванням положень ст. 5 Рамкової угоди щодо забезпечення Українською стороною не менш сприятливого режиму, ніж той, який надається проектам або договорам, що фінансуються будь-якими іншими міжнародними фінансовими організаціями, всі платежі основної суми, відсотки та інші суми, що підлягають сплаті товариством за фінансовою угодою з ЄІБ звільняються від оподаткування податком на прибуток підприємств.
Що стосується документів, які є підставою для звільнення, то вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності, а також документального підтвердження виконання вимог податкового та іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, то вимоги до таких документів встановлені ст. 44 Кодексу.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 Кодексу.
Для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (п. 44.2 ст. 44 Кодексу).
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначено Законом України
від 16 липня 1999 року № 996 «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України» (далі – Закон № 996).
Відповідно до ст. 1 Закону № 996 первинним документом є документ, який містить відомості про господарську операцію.
Частиною першою ст. 1054 Цивільного кодексу України встановлено, що банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти за кредитним договором.
Отже, для підтвердження правомірності звільнення від оподаткування сум коштів, наданих ЄІБ, необхідна наявність кредитного договору та документів, які підтверджують, що реалізація проєкту здійснюється відповідно до Рамкової угоди.
Пунктом 52.2 ст. 52 Кодексу визначено, що індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |