X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 31.03.2025 р. № 1712/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення щодо коригування Додатку Д2 до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок), та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у своєму зверненні повідомив, що на адресу Управління надійшов лист від Головного управління Пенсійного Фонду України в Луганській області щодо подання звіту згідно з Додатком Д2 до Розрахунку за період з березня 2022 року по грудень 2022 року, та з квітня
2023 року по вересень 2024 року стосовно осіб, які доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку та отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, та інших категорій осіб – отримувачів допомоги, надбавок або компенсацій відповідно до законодавства.

Слід зазначити, що внаслідок агресії Російської Федерації проти України територія               Луганської області з 25 лютого 2022 року є тимчасово окупованою територією України. Управління соціального захисту населення Луганської області не здійснюють своїх повноважень, зокрема щодо призначення та нарахування державних соціальних допомог та відповідних соціальних виплат, а матеріально-технічна база Управління, рівно як будь-яких особових справ громадян, залишились на тимчасово окупованій території Луганської області.

Варто зазначити, що у зв’язку із запровадженням з 24.02.2022 воєнного стану в Україні з 2022 року діє декілька механізмів нарахування та виплати грошових допомог: централізовано – через ДП «ІОЦ Мінсоцполітики» відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 215 «Про «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану» (далі – Постанова № 215) та не централізовано – через органи соціального захисту населення згідно з діючими порядками надання допомог. Тобто, при централізованій виплаті коштів грошових допомог ДП «ІОЦ Мінсоцполітики» виступає податковим агентом, що подає до органів ДПС, у тому числі Додатку Д2 до Розрахунку.

У зв’язку з відсутністю роз’яснень щодо подання Додатка Д2 до Розрахунку, у 2023 році за 1 квартал Управління надало звіти за період з 01.01.2022 по 31.03.2023. У «звітному новому» було відображено нарахування у Додатку Д2 «Відомості про осіб, які доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відповідно до закону отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку».

В подальшому, 10.05.2023 Управління надало новий звіт про скасування нарахувань з 01.03.2022 по 31.12.2022 з ознакою коригування (1) у додатку Д2, яка повинна була відобразитися у розділі ІІІ Розрахунку з позначкою « - » (мінус).

Проте при аналізі розрахунку з бюджетом по платежу 70 71030000
         (ДИН.ВНЕС.НАРАХ. НА СУМИ ГРОШ. ЗАБЕЗП. БАТЬКIВ-ВИХОВ. У СИСТ.) з’ясувалося, що технічно коригування не здійснилося. Подвоїлись зобов’язання за коригованими звітами що склала 563863,76 грн.

З метою усунення розбіжностей, Управління подало уточнюючу звітність «Податковий розрахунок поданий уточнюючий звіт №           » з відміткою «Прийнято пакетом», проте відповідне коригування не відбулось.

Платник податку просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Щодо подачі звітності за період з березня 2022 року в умовах дії постанови Кабінету Міністрів України № 215 від 07.03.2022 «Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану стосовно осіб, які доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку та отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, та інших категорій осіб отримувачів допомоги, надбавок або компенсацій відповідно до законодавства.

2. Про способи та шляхи приведення поданої звітності у відповідність до норм діючого закону, а саме коригування зобов’язань по платежу 70 71030000
           (Нарахування грошового забезпечення та єдиного внеску за патронатних вихователів, батьків
вихователів та прийомних батьків), які були відзвітований у 1 кварталі 2023 року.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), умови та порядок нарахування і сплати, повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня 2010 року
№ 2464-
VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Відповідно до частини другої ст. 6 Закону № 2464 платник єдиного внеску зобов’язаний подавати звітність, у тому числі про основне місце роботи працівника, про нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених відповідно до Закону № 2464, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки та порядку, встановлені Кодексом. Форма, за якою подається звітність про нарахування єдиного внеску у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку), встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом України та фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Форма Розрахунку та Порядок заповнення та подання податковими агентами Розрахунку затверджено наказом Міністерства фінансів України
від 13.01.2015 № 4 (далі – Порядок).

Відповідно до п. 3 розділу ІІ Порядку податковий Розрахунок подається платником в один із таких способів:

засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги»;

на паперовому носії разом з електронною формою на електронному носії інформації;

надсилається поштою з повідомленням та описом про вкладення, за умови, якщо кількість рядків у додатках до податкового Розрахунку не перевищує п’яти;

на паперовому носії, якщо кількість рядків у додатках до податкового Розрахунку не перевищує п’яти.

Розділом V Порядку передбачено порядок проведення коригувань.

Відповідно до п.п. 1 п. 10 розділу V Порядку якщо у додатках Д1, Д2, Д3 в межах звітного (податкового) періоду платник єдиного внеску під час подання Розрахунку з типом «Звітний новий» вилучив відомості, що стосуються однієї або декількох застрахованих осіб, які були помилковими, то така інформація буде вважатися вилученою із додатка за цей звітний податковий період та відповідні зміни знайдуть відображення у відповідних графах: графи 1–3, 7 розділу I; графи 1–5, 9, 13, 14 розділу II; графи 1, 2, 6 розділу III Розрахунку.

Аналогічний порядок застосовується, якщо у додатках Д1, Д2, Д3 в межах звітного (податкового) періоду платник єдиного внеску під час подання Розрахунку з типом «Звітний новий» включив відомості, що стосуються однієї або декількох застрахованих осіб.

Якщо після здійснених коригувань сума виключених показників перевищує суму включених показників, то у зазначених вище графах буде відображено різницю, на яку зменшилися відповідні показники. У такому разі допускається відображення таких показників у відповідних графах розділів I–III Розрахунку з типом «Звітний новий» зі знаком «-».

Якщо після здійснених коригувань сума виключених показників менша за суму включених показників, то у зазначених вище графах буде відображено різницю, на яку збільшилися відповідні показники;

Крім того, п.п. 5 п. 10 розділу V Порядку встановлено, що у разі виявлення платником єдиного внеску або його правонаступником в Д1, Д2, Д3 до Розрахунку помилки лише в реквізитах, що стосуються застрахованої особи та не стосуються сум нарахованого єдиного внеску, у відповідному додатку з типом «Звітний новий» або «Уточнюючий» проводиться коригування лише за рядками, які уточняються на підставі інформації з попередньо поданого Розрахунку з типом «Звітний» або «Звітний новий» у порядку, визначеному абзацом п’ятим п. 6 розділу V Порядку.

Водночас абзацом п’ятим п. 7 розділу V Порядку встановлено, що для заміни одного помилкового рядка іншим потрібно виключити помилкову інформацію відповідно до абзацу другого цього пункту та ввести правильну інформацію відповідно до абзацу третього цього пункту, тобто повністю заповнити два рядки, один з яких виключає попередньо внесену інформацію, а другий вносить правильну інформацію. У такому разі в першому рядку відповідної графи указується «1» – рядок на виключення, а в другому – «0» – рядок на введення.

При цьому слід заначити, що для забезпечення ведення обліку платників і застрахованих осіб у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування та їх ідентифікації, накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про сплату платниками єдиного внеску та про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, нарахування та обліку виплат за окремими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування створено Державний реєстр загальнообов'язкового державного соціального страхування (далі – Державний реєстр) (частина перша ст. 16 розділу V Закону № 2464).

Державний реєстр складається з реєстру страхувальників і реєстру застрахованих осіб (частина друга ст. 16 розділу V Закону № 2464).

Реєстр страхувальників – це автоматизований банк відомостей, створений для ведення обліку платників єдиного внеску – страхувальників (ст. 19 Закону
№ 2464).

Страхувальники – це роботодавці та інші особи, які відповідно до Закону
№ 2464 зобов'язані сплачувати єдиний внесок (п. 10 частини першої ст. 1 Закону № 2464).

Слід зазначити, що Пенсійний фонд України (далі – ПФУ) відповідно до покладених на нього завдань формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру, здійснює заходи щодо надання інформації з Державного реєстру відповідно до Закону № 2464 (п. 1 частини першої ст. 121 Закону
№ 2464).

Разом з цим відповідно до ст. 141 Закону № 2464 Пенсійний фонд України та його територіальні органи зобов’язані забезпечувати своєчасне внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування (далі – Державний реєстр), а також здійснювати контроль за достовірністю відомостей, поданих до Державного реєстру.

Реєстр застрахованих осіб – це автоматизований банк відомостей, створений для ведення єдиного обліку фізичних осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню відповідно до закону (частина перша
ст. 20 Закону № 2464).

Застрахована особа – це фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок (п. 3 частини першої ст. 1 Закону № 2464).

Пунктом 3 частини першої ст. 121 Закону № 2464 визначено, що Пенсійний фонд України здійснює контроль, у тому числі спільно з податковими органами, за достовірністю відомостей про осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню.

Враховуючи зазначене, відповідно до законодавства роз’яснення, що стосуються питань ведення реєстру застрахованих осіб, включаючи питання заповнення, зокрема Додатка Д2 до Розрахунку у зв’язку з виправленням помилки, допущеною страхувальником, що містять персоніфіковані відомості, належить до компетенції Пенсійного фонду України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).

________________________________________________________________________________________________________________________Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.