X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.04.2025 р. № 1763/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фермерського господарства (далі – Господарство) щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства стосовно функціонування цілодобової системи відеоспостереження в місцях зберігання тютюнової сировини та реєстрації обладнання у Єдиному реєстрі обладнання та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Господарство зазначає, що виробляє тютюнову сировину за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2401 10 – тютюн з невідділеною середньою жилкою. Господарство використовує в своїй діяльності наступне обладнання: сушильні камери з твердопаливним котлом, транспортерна стрічка для сортування листя (сільськогосподарських культур).

Господарство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи зобов’язане Господарство забезпечити в місці зберігання тютюнової сировини цілодобову систему відеоспостереження?
  2. Чи зобов’язане Господарство вносити до Єдиного реєстру обладнання вищевказане обладнання, яке використовується для сушіння тютюнової сировини?

Щодо питання 1

Основні засади регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, тютюновою сировиною, а також посилення боротьби з її незаконним виробництвом та обігом на території України визначено Законом України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817).

Частиною першою ст. 1 Закону № 3817  визначено, що тютюнова сировина - цілі рослини тютюну чи його листя у природному стані або у вигляді сушеного чи ферментованого листя, цілого чи з відділеною середньою жилкою, обрізаного чи необрізаного, роздавленого чи розрубаного, що відносяться до товарної позиції 2401 згідно з УКТЗЕД (включаючи відходи листя тютюну, тютюновий пил), а також гомогенізований (відновлений), розширений та різаний тютюн, що відноситься до товарної позиції 2403 згідно з УКТЗЕД, не готовий для куріння або не призначений для споживання/використання кінцевим споживачем. Тютюнова сировина може бути ферментованою або неферментованою (пункт 84 частини першої статті 1 Закону № 3817).

Відповідно до частини другої статті 20 Закону № 3817 на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини, повинна бути встановлена та безперервно функціонувати цілодобова система відеоспостереження.

Частиною дванадцятою статті 20 Закону № 3817 визначено основні вимоги до цілодобової системи відеоспостереження на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини.

Відповідно до частини першої статті 21 Закону № 3817 зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснює суб'єкт господарювання в місцях зберігання, які внесені до Єдиного реєстру місць зберігання, та за обов'язкової умови встановлення і безперервного функціонування цілодобової системи відеоспостереження у таких місцях зберігання, крім підприємств, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, для яких основні вимоги до цілодобової системи відеоспостереження визначені статтею 20 цього Закону.  

Згідно з частиною другою статті 21 Закону № 3817 зберігання тютюнової сировини здійснюється лише суб'єктами господарювання, які мають ліцензію на право вирощування тютюну або на право ферментації тютюнової сировини, або на право виробництва тютюнових виробів.

Частиною дев’ятою статті 21 Закону № 3817 визначено основні вимоги до цілодобової системи відеоспостереження у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, крім підприємств, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, для яких основні вимоги до цілодобової системи відеоспостереження визначені статтею 20 цього Закону.

Суб'єкт господарювання повинен забезпечувати безперешкодний доступ посадових осіб контролюючого органу до цілодобової системи відеоспостереження, приладів обліку, території, складських та інших приміщень, обладнання, будівель, на/у яких здійснюються зберігання, відпуск тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, до транспортних засобів комерційного призначення та документів щодо отримання або реалізації товарів (продукції) та їх обліку.

Отже, для зберігання тютюнової сировини суб’єкту господарювання, який здійснює вирощування тютюну, необхідно внести такі місця зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання та в обовязковому порядку забезпечити встановлення і безперервне функціонування цілодобової системи відеоспостереження у таких місцях зберігання з дотриманням вимог статті 21 Закону № 3817.

Наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2024 № 608 затверджено Порядок функціонування цілодобової системи відеоспостереження на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини, а також у місцях зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, які розташовані поза місцем провадження діяльності з виробництва тютюнових виробів та/або ферментації тютюнової сировини, та у суб'єктів господарювання, які здійснюють зберігання тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, у місцях зберігання, які внесені до Єдиного реєстру місць зберігання (далі Порядок № 608), який визначає вимоги до цілодобової системи відеоспостереження, а також порядок доступу (у тому числі віддаленого) посадових осіб податкового органу до мультимедійної інформації із цілодобової системи відеоспостереження.

Згідно з пунктом 45 частини другої статті 73 Закону № 3817 до суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу у разі відсутності та/або неповної сукупності обладнання, призначеного для функціонування, та/або незабезпечення застосування на території підприємства, яке здійснює виробництво тютюнових виробів та/або ферментацію тютюнової сировини, та/або у місці зберігання виробником та/або суб’єктом господарювання - зберігачем тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, цілодобової системи відеоспостереження, факт яких встановлено вперше податковим органом, - 150 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1  січня звітного (податкового) року.

Відповідно до пункту 40 частини другої статті 46 Закону № 3817 підставою для прийняття органом ліцензування рішення про припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності є факт повторного протягом року відключення, припинення функціонування та/або відсутності, та/або неповної сукупності обладнання, встановлення якого передбачено в місцях, визначених частиною дванадцятою статті 20 та частиною десятою статті 21 цього Закону, цілодобової системи відеоспостереження (крім випадків відключення цілодобової системи відеоспостереження, пов’язаного із здійсненням ремонту такої системи на підставі розпорядження керівника, про що повідомлено виробником представника податкового органу на контрольному посту та податковий орган за місцезнаходженням підприємства, а суб’єктом господарювання - зберігачем - податковий орган за місцезнаходженням місця зберігання, та/або з відключенням електропостачання оператором системи розподілу чи електропостачальником) та/або неповідомлення суб’єктом господарювання у визначений цим Законом строк про такий факт, встановлений контролюючим органом під час перевірки та зафіксований в акті такої перевірки.

Щодо питання 2

Статтею 1 Закону № 3817 визначено, що Єдиний реєстр обладнання - складова інформаційно-комунікаційної системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, що забезпечує збір, накопичення, захист, облік, відображення, обробку реєстрових даних та надання реєстрової інформації про перелік обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів (пункт 27 частини першої статті 1 Закону № 3817).

Перелік обладнання, яке підлягає внесенню до Єдиного реєстру обладнання визначено статтею 38 Закону № 3817.

Відповідно до частини першої статті 38 Закону № 3817 відомості про обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів, крім нікотиновмісних продуктів для орального застосування, яке ввозиться на митну територію України, зберігається та/або використовується на митній території України, підлягають внесенню до Єдиного реєстру обладнання.

До обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів відносяться:

1) автоматизовані машини (механізми), призначені для:

підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини;

нарізання тютюнового листя для подальшого використання у виробництві тютюнових виробів;

виробництва відновленого тютюну;

виробництва фільтрів для сигарет, сигаретних гільз;

виробництва тютюнових виробів шляхом вкладення тютюнового листя або тютюнової суміші в сигаретний папір або цигаркові гільзи, або листи тютюну з подальшим формуванням тютюнових виробів;

пакування визначеної кількості тютюнових виробів у пачки відповідного формату шляхом розподілення єдиного потоку на порції визначеної кількості, вкладання таких порцій у заготовку пачки та фінального формування пачки з визначеною кількістю тютюнових виробів;

2) автоматизовані машини (механізми) - обладнання з електричним чи неелектричним нагріванням для обробки матеріалів шляхом зміни температури та механічні пристрої, що використовуються для промислового виробництва люлькового, нюхального, смоктального, жувального тютюну чи його замінників (нарізання, змішування, формування люлькового тютюну, махорки, тютюновмісних сумішей для кальянів, фінальне формування пачки (упаковки) тютюну чи махорки для смоктання, жування, нюхання чи вдихання без горіння шляхом нагрівання);

3) автоматизовані машини (механізми), призначені для нанесення марок акцизного податку / графічних елементів електронних марок акцизного податку на пачки відповідного формату.

Відповідно до частини восьмої статті 38 Закону № 3817 заява про внесення відомостей про обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів до Єдиного реєстру обладнання, про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі обладнання, та копії документів, що подаються разом із заявою, подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу.

Отже, у разі виробництва тютюнової сировини та використання обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, у т. ч. сушіння тютюнової сировини, відомості про таке обладнання підлягають реєстрації власником/користувачем обладнання в Єдиному реєстрі обладнання шляхом подання заяви про реєстрацію обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів в Єдиному державному реєстрі обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів.

Згідно з частиною другою статті 73 Закону № 3817 до суб'єктів господарювання за вчинені правопорушення застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу в таких розмірах:

використання та/або зберігання на митній території України обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів, не зареєстрованого у Єдиному реєстрі обладнання, або за адресою чи власником/користувачем, які не внесені до зазначеного реєстру, - 25 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року (пункт 7 частини другої статті 73 Закону № 3817);

відсутність обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промислового виробництва тютюнових виробів за адресою його місцезнаходження, яка внесена до Єдиного реєстру обладнання, - 20 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року (пункт 8 частини другої статті 73 Закону № 3817). 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).