X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 28.04.2025 р. № 2340/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо практичного застосування окремих норм законодавства стосовно здійснення реалізації тютюнових виробів, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Товариство зазначає, що здійснює імпорт та оптову торгівлю нікотиновмісних продуктів для орального застосування. Всі податки та збори, базою для розрахунку яких є максимальні роздрібні ціни (далі – МРЦ), на момент імпорту розраховуються та сплачуються своєчасно та коректно. МРЦ наносяться на кожну одиничну упаковку товару.

Товариство повідомляє, що при здійснені імпорту зазначеної продукції воно подає Декларацію про МРЦ, відповідно до статті 220 Кодексу.

Товариство зазначає, що при здійсненні реалізації товару виникає ситуація, коли для наступних партій аналогічного товару (з тією самою назвою та характеристиками) встановлюється нова (змінена) МРЦ. Товариство декларує нову МРЦ відповідно до пункту 220.8 статті 220 Кодексу, після цього нові партії товару маркуються та імпортуються з урахуванням зміненої ціни.

Враховуючи зазначене Товариство запитує:

  1. Чи не буде вважатися порушенням чинного законодавства реалізація залишків товару, імпортованого раніше, з упаковками, що містять попередню задекларовану МРЦ, за ціною, яка була актуальна на момент імпорту, відповідно до маркування цих товарів?

Наприклад чи має право Товариство реалізувати раніше імпортовані партії після декларування МРЦ, ящо ціна реалізації товару відповідатиме тій МРЦ, що зазначена на упаковці, без переоцінки або перемаркування товару?

  1. Чи необхідно здійснювати будь-які додаткові дії щодо нереалізованих залишків товарів із попередньою МРЦ після декларування нової МРЦ для аналогічного товару?
  2. Чи є порушенням норм чинного законодавства одночасна реалізація партій одного й того ж товару, маркованих різними МРЦ (попередньою та новою), за умови дотримання обмеження, зазначеного у статті 220 Кодексу та Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817), якщо продаж товарів здійснюється за цінами, вказаними на упаковках відповідних партій?
  3. Чи є необхідність додаткового документального підтвердження чи повідомлення органів податкової служби про наявність товарів з різними МРЦ на залишках складу для уникнення претензій з боку контролюючих органів у майбутньому?

Щодо зазначених питань

Відповідно до підпункту 14.1.252 пункту 14.1 статті 14 Кодексу тютюнові вироби - сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників, інші відмінні від рідин, що використовуються в електронних сигаретах, нікотиновмісні продукти, їх замінники для куріння, нюхання, смоктання, жування чи вдихання без горіння шляхом нагрівання.

Законом України від 4 грудня 2024 року № 4115-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо перегляду ставок акцизного податку на тютюнові вироби» (далі – Закон № 4115), який набув чинності 25 березня 2025 року, внесено зміни, зокрема, до Кодексу.

Згідно з підпунктом 14.1.106 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, з урахуванням змін внесених Законом № 4115, максимальні роздрібні ціни - ціни, встановлені на підакцизні товари (продукцію з урахуванням усіх видів податків (зборів). Акцизний податок з реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до максимальної роздрібної ціни.

Максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію) встановлюються для тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, виробниками або імпортерами товарів (продукції) шляхом декларування таких цін у порядку, встановленому цим Кодексом. Продаж суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, на які встановлюються максимальні роздрібні ціни, не може здійснюватися за цінами, вищими за максимальні роздрібні ціни, збільшені на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизних товарів. Роздрібна ціна продажу підакцизних товарів, на які встановлюються максимальні роздрібні ціни (без урахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів), не може бути меншою за встановлене на дату виробництва такого товару мінімальне акцизне податкове зобов’язання із сплати акцизного податку на тютюнові вироби, помножене на коефіцієнт 1,45, а для тютюнових виробів, на які встановлено лише специфічну ставку акцизного податку, - меншою за розмір встановленої на дату виробництва такого товару специфічної ставки акцизного податку, помноженої на коефіцієнт 1,45. Розмір максимальної роздрібної ціни на підакцизні товари (продукцію), який встановлюється виробниками або імпортерами для тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, не може бути меншим, ніж розмір роздрібної ціни продажу, обчислений відповідно до цього підпункту.

Підпунктом 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 Кодексу встановлено, що об'єктом оподаткування акцизним податком є операції з реалізації виробниками та/або імпортерами, у тому числі в роздрібній торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для цілей оподаткування акцизним податком з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Відповідно до підпункту 215.3.10 пункту 215.3 статті 215 Кодексу, для тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, реалізованих відповідно до підпункту 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, ставка податку становить 5 відсотків.

Згідно з пунктом 220.1 статті 220 Кодексу встановлення МРЦ на підакцизні товари (продукцію) здійснюється виробником або імпортером товарів (продукції) шляхом декларування таких цін.

У декларації повинні міститися відомості про встановлені виробником або імпортером МРЦ на всі підакцизні товари (продукцію), що виробляються ним в Україні,  або  на  всі  підакцизні  товари  (продукцію),  що  імпортуються  ним   в

Україну, і дата, з якої встановлюються максимальні роздрібні ціни (пункт 220.3 статті 220 Кодексу).

Відповідно до пункту 220.4 статті 220 Кодексу декларація подається виробником або імпортером підакцизних товарів (продукції) до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше ніж 10 та 25 числа місяця.

Згідно з пунктом 220.5 статті 220 Кодексу декларація не приймається, зокрема, у разі:

подання пізніше ніж за п’ять календарних днів до дати встановлення у ній максимальних роздрібних цін;

встановлення у декларації максимальної роздрібної ціни на підакцизні товари у розмірі, нижчому за розмір, встановлений підпунктом 14.1.106 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.

Встановлені виробником або імпортером максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію) повинні наноситися на споживчу  упаковку таких товарів разом з датою їх виробництва (пункт 220.11 статті 220 Кодексу).

Відповідно до пункту 221.3 статті 221 Кодексу за наявності у місці торгівлі тютюновими виробами таких виробів одного найменування, на пачках, коробках та сувенірних коробках яких зазначені різні максимальні роздрібні ціни, продаж таких тютюнових виробів здійснюється за цінами, не вищими ніж ті, що зазначені на відповідних пачках, коробках та сувенірних коробках, збільшеними на суму акцизного податку з реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну.

Згідно з частиною пятою статті 67 Закону України від 18 червня 2024 року  № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817) за наявності у місці торгівлі тютюновими виробами таких виробів однієї власної назви, на пачках, коробках, сувенірних коробках яких зазначені різні МРЦ, продаж таких тютюнових виробів здійснюється за ціною не вище ціни, що зазначена на відповідній пачці, коробці, сувенірній коробці, збільшеної на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами (продукцією).

Отже, реалізація залишків імпортованого раніше товару (нікотиновмісних продуктів для орального застосування) у пачках, коробках та сувенірних коробках, на яких нанесено попередньо задекларовану МРЦ, не є порушенням вимог Кодексу. Одночасна реалізація партій одного й того ж товару у пачках, коробках та сувенірних коробках, на яких зазначено різні МРЦ, не є порушенням норм Кодексу та частини пятої статті 67 Закону № 3817.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).