Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення ……щодо застосування окремих норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у своєму зверненні повідомляє що у 2023 році був власником об’єктів нерухомого майна, відмінного від земельної ділянки:
на території Бердичівської міської територіальної громади – житловий будинок площею 191.9 м2;
на території Бучанської міської територіальної громади житловий будинок площею 92.9 м2;
на території Ірпінської міської територіальної громади – квартира площею 59,1 м2 та нежитлове приміщення площею 6,7 м2.
Платник податків має статус ветерана війни – учасника бойових дій, що підтверджується посвідченням виданим Головним управлінням кадрів Міністерства оборони України.
Згідно додатку 3 Рішення Бердичівської міської ради Житомирської області «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки», фізичні особи – учасники бойових дій мають пільгу у розмірі 100 відс. суми податкового зобов’язання за рік (за об’єкт житлової нерухомості, що є у їх власності, але не більше одного такого об’єкта на особу).
Згідно додатку 3 Рішення Бучанської міської ради Київської області «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Бучанської міської територіальної громади», на об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, які перебувають у власності ветеранів війни та осіб, на яких поширюється дія Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551 «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі – Закон № 3551), із змінами, але не більше одного такого об’єкта на особу, поширюється пільга у розмірі 100 відс. суми податкового зобов’язання за рік.
Згідно додатку 3 Рішення Ірпінської міської ради Київської області «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Ірпінської міської територіальної громади», на об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, які перебувають у власності ветеранів війни та осіб, на яких поширюється дія Закону № 3551, але не більше одного такого об’єкта на особу, поширюється пільга у розмірі 100 відс. суми податкового зобов’язання за рік.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Чи взаємопов’язані між собою рішення різних сільських, селищних, рад про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, при визначені права платника на застосування пільги з такого податку на території окремо кожної територіальної громади?
2. Чи може обмеження на право застосування пільги на житлову та нежитлову нерухомості у кількості одного об’єкта на особу, що зазначене у Рішенні Бердичівської міської ради Житомирської області «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки», впливати на рішення контролюючого органу застосовувати/не застосовувати пільги щодо житлової та нежитлової нерухомості, яка розташована на території Ірпінської міської територіальної громади та Бучанської міської територіальної громади?
3. Чи має право платник податків у податковому періоді 2023 року на користування всіма пільгами зі сплати податку по об’єкту нерухомого майна:
зменшення на 100 відс. суми податкового зобов’язання по об’єкту нерухомого майна житловий будинок у м. Бердичів;
зменшення на 100 відс. суми податкового зобов’язання по об’єкту нерухомого майна житловий будинок у м. Буча;
зменшення на 100 відс. суми податкового зобов’язання по об’єкту нерухомого майна квартири у м. Ірпінь або по об’єкту нерухомого майна – нежитлове приміщення у м. Ірпінь?
Правовий статус ветеранів війни установлено Законом № 3551.
Пунктом 23 ст. 13 Закону № 3551 встановлено, що особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (ст. 7 Закону № 3551) надаються пільги зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно до податкового та митного законодавства.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).
Податкове законодавство України ґрунтується, зокрема, на принципі рівності усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації – це забезпечення однакового підходу до всіх платників податків незалежно від соціальної, расової, національної, релігійної приналежності, форми власності юридичної особи, громадянства фізичної особи, місця походження капіталу (п.п. 4.1.2 п. 4.1 ст. 4 Кодексу).
Згідно з п. 7.3 ст. 7 Кодексу будь-які питання щодо оподаткування регулюються Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
Порядок нарахування та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначено ст. 266 Кодексу.
Відповідно до п. 266.1 ст. 266 Кодексу платниками податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки є, фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.
Об’єктом оподаткування є об'єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка (п.п. 266.2.1 п. 266.2 ст. 266 Кодексу).
База оподаткування об'єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема, документів на право власності (п.п. 266.3.2 п. 266.3 ст. 266 Кодексу).
Положеннями п.п. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266 Кодексу, який визначає об’єкти які не є об’єктами оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не передбачено звільнення від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичної особи, яка має статус особи ветерана війни – учасника бойових дій.
Разом з тим підпунктом 266.4.1 п. 266.4 ст. 266 Кодексу передбачено пільги із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а саме: база оподаткування об'єкта/об'єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи – платника податку, зменшується:
а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 м2;
б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 м2;
в) для різних типів об'єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), - на 180 м2.
Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).
Згідно з п.п. 266.4.2 п. 266.4 ст. 266 Кодексу сільські, селищні, міські ради встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об'єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями).
Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об'єктів житлової та нежитлової нерухомості, для фізичних осіб визначаються виходячи з їх майнового стану та рівня доходів.
Отже, місцеві ради встановлюють пільги з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується на відповідній території з об'єктів житлової нерухомості, для фізичних осіб, які визначаються виходячи з майнового стану та рівня доходів таких осіб.
Враховуючи зазначене платник податків, як учасник бойових дій, має право на пільгу зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території кожної міської територіальної громади, де розташовані об’єкти нерухомого майна, але не більше одного такого об’єкта на особу. Тобто на території Ірпінської міської територіальної громади платник податків має пільгу на один об’єкт нерухомого майна, яке він визначає сам.
Крім того, слід зазначити, що платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних, зокрема, щодо об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку та права на користування пільгою із сплати податку, нарахованої суми податку (п.п. 266.7.3 п. 266.7 ст. 266 Кодексу).
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |