X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 08.04.2025 р. № 1871/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення                     Товариства щодо окремих питань визначення доходу платника єдиного податку при наданні послуг з управління майном та, керуючись ст.52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) у межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у звернені, Товариство перебуває на спрощеній системі оподаткування (3 група 5 %) та як управлінська компанія надає послуги з управління майном на підставі договору, який додається.

Товариство повідомило, що згідно договорів про надання послуг з управління майном, споживачі (або замовники) послуг зобовязані здійснювати компенсацію (відшкодування) електричної енергії спожитої споживачем послуг (Замовником) згідно індивідуальних приборів обліку, окремій компенсації підлягає також орендна плата за землю.

Товариство здійснює оплату за постачання електроенергії у відповідні організації та аналогічно здійснює оплату за оренду землі в Територіальну громаду міста. Дані платежі є витратами пов’язані із здійснення його діяльності.

З огляду на викладене, Товариство просить надати роз’яснення з наступного питання:

Чи може Товариство не включати до доходу, який підлягає оподаткуванню компенсацію (відшкодування) плати за електричну енергію, спожиту споживачем послуг (Замовником) та компенсацію (відшкодування) орендної плати за землю?

 

Щодо зазначеного питання

Правові відносини, які виникають між сторонами  договору управління майном , регулюються главою 70 Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ).

За договором управління майном одна сторона (установник управління) передає другій стороні (управителеві) на певний строк майно в управління, а друга сторона зобов'язується за плату здійснювати від свого імені управління цим майном в інтересах установника управління або вказаної ним особи (вигодонабувача) (частина перша статті 1029 ЦКУ).

Управитель має право на плату, встановлену договором, а також на відшкодування необхідних витрат, зроблених ним у зв'язку з управлінням майном (частина перша статті 1042 ЦКУ).

Питання з управління  багатоквартирним будинком регулюється, зокрема,  Законом України від 09 листопада 2017 року № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 2189).

Житлово - комунальні послуги ‑ це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг (пункт 5 частина перша  статті 1 Закону № 2189).

 Управитель багатоквартирного будинку (далі - Управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб’єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб (пункт  14 частини першої  статті 1 Закону № 2189).

За рішенням співвласників багатоквартирного будинку, прийнятим відповідно до закону, з виконавцем відповідної комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і послуг з постачання та розподілу електричної енергії) укладається договір про надання комунальних послуг (пункт 1 статті 14 Закону № 2189).

Частиною другою статті 6 Закону № 2189 виконавцями комунальних послуг є, зокрема: постачальник, який на підставі ліцензії провадить діяльність із постачання природного газу, та оператор газорозподільної системи, до якої приєднані об'єкти газоспоживання споживача з надання послуг з постачання та розподілу природного газу та енергопостачальник або інший суб'єкт, визначений законом при наданні послуг з постачання та розподілу електричної енергії.

Відповідно до частини другої статті 14 Закону № 2189 комунальні послуги з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії надаються виключно на підставі індивідуальних договорів.

Виконавець комунальної послуги - це суб'єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору (пункт 2 частини першої статті 1 Закону № 2189).

Індивідуальний договір про надання послуг з постачання та розподілу природного газу, послуг з постачання та розподілу електричної енергії укладається між співвласником багатоквартирного будинку та виконавцем відповідної комунальної послуги.

Плата виконавцям комунальних послуг з постачання та розподілу природного газу, виконавцям комунальної послуги з постачання та розподілу електричної енергії за індивідуальним договором складається з плати за послугу, що розраховується відповідно до засад формування та встановлення цін/тарифів на відповідну комунальну послугу, визначених законом.

Відповідно до пункту 1-2 частини третьої статті 10 Закону № 2189 ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає:

1) витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем;

2) винагороду управителю, яка визначається за згодою сторін.

Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території є невід’ємною частиною договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені главою 1 розділу XIV Кодексу.

Порядок визначення доходів та їх склад для платників єдиного податку третьої групи передбачено статтею 292 Кодексу.

У відповідності до підпункту 2 пункту 292.1 статті 292 Кодексу доходом платника єдиного податку для юридичної особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пунктом 292.3 статті 292 Кодексу.

Згідно із пунктом 292.4 статті 292 Кодексу у разі надання послуг, виконання робіт за договорами доручення, комісії, транспортного експедирування або за агентськими договорами доходом є сума отриманої винагороди повіреного (агента).

Таким чином, відповідно до наданого договору управитель надає послуги з управління багатоквартирним будинком та отримує за це винагороду, оподаткуванню єдиним податком підлягає дохід, отриманий як оплата за послугу з управління  багатоквартирним будинком.

При цьому, суми отримані Товариством від споживачів, як компенсація (відшкодування) за спожиту електричну енергію та компенсація (відшкодування) сплати орендної плати за землю повністю включається до доходу відповідно до підпункту 2 пункту 292.1 статті 292 Кодексу.

Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатися з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).