X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.04.2025 р. № 1950/ІПК/99-00-04-01-04 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство), яке надійшло через Електронний кабінет платника, щодо отримання індивідуальної податкової консультації з плати за землю та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Товариство поінформувало, що є власником нерухомого майна цілісного майнового комплексу (далі – Майно), державна реєстрація права власності якого відбулася 13 вересня 2022 року. Майно розташоване на земельних ділянках (далі – Ділянки), відомості щодо яких містяться в Державному земельному кадастрі, а саме: кадастрові номери Ділянок……; цільове призначення – 11.02 (землі промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення).

На підставі рішення ……. міської ради (далі – Рада) від 19.06.2024 укладені договори оренди Ділянок (далі – Договори), право оренди зареєстровано 15 серпня 2024 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Товариство просить надати роз’яснення щодо виникнення у нього обов’язку з обчислення, декларування та сплати плати за землю за період з дати державної реєстрації Майна (13.09.2022) до дати державної реєстрації права оренди (15.08.2024), якщо право власності або право користування Ділянками на умовах оренди не були оформлені.

Оскільки копії Договорів, витягів з Державного земельного кадастру або Державного реєстру речових прав на нерухоме майно до звернення не надані, то висновки з питань практичного застосування норм податкового законодавства надаються Державною податковою службою України виходячи із суті порушеного питання та наявної інформації, наданої Товариством.

Принцип платності користування землею, передбачений ст. 206 Земельного кодексу України (далі – Земельний кодекс), реалізовано у Кодексі у двох формах плати за землю: земельного податку, який сплачується власниками земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачами, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування, та орендної плати, яка справляється на умовах договору оренди за надані у строкове користування земельні ділянки державної і комунальної власності (пп. 14.1.72, 14.1.147 п. 14.1 ст. 14, п. 269.1 ст. 269, п. 288.1 ст. 288 Кодексу).

Кодексом встановлено, що підставою для нарахування земельного податку  є, в тому числі й дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (п.п. «б» п. 286.1 ст. 286 Кодексу), про наявність яких у Товариства з 2022 року зазначено у зверненні.

Статтею 120 Земельного кодексу передбачений механізм переходу права на земельну ділянку у разі набуття прав власності на об’єкт нерухомого майна, що розміщеній на ній. Документи, що підтверджують набуття права власності на об’єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду, об’єкт незавершеного будівництва чи частку у праві власності на такий об’єкт), є підставою для державної реєстрації переходу до набувача права власності або права користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об’єкт (частина сьома ст. 120 Земельного кодексу).

Враховуючи те, що у зверненні відсутня інформація щодо правовідносин
 

 

з плати за землю між попереднім (ми) власником (ками) Ділянок та Радою, а також щодо вжитих Товариством з метою реалізації платного використання землі заходів з переоформлення таких правовідносин для набуття ним статусу платника плати за землю у розумінні п. 269.1 ст. 269 Кодексу після виникнення у 2022 році підстави для нарахування земельного податку відповідно до п. «б» п. 286.1 ст. 286 Кодексу, то за період з дати державної реєстрації Майна до дати державної реєстрації Договорів плата за землю не справляється.

При цьому, орган місцевого самоврядування, який реалізує свої владні повноваження на відповідній території, на якій розташована земельна ділянка, що використовується без правовстановлюючих документів, керуючись нормами ст. 377, 1214 Цивільного кодексу України, ст.ст. 120, 125, 126 та 206 Земельного кодексу, має право порушити питання про компенсацію завданої шкоди (ст.ст. 1166, 1167 Цивільного кодексу України) землекористувачами (юридичними та фізичними особами), які використовують земельні ділянки без належним чином оформлених документів на право користування ними, у формі неотриманої орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.