Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення ТОВ «…» …. щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє наступне.
Платник податків у звернені зазначив, що придбав через рахунок ескроу (рахунок умовного зберігання) прості іменні акції ПрАТ у міноритарних акціонерів – фізичних осіб.
Такі фізичні особи зобов’язані подати декларацію про майновий стан і доходи до 01 травня року, що настає за звітним, та самостійно сплатити податкове зобов’язання, зазначене у податковій декларації, до 01 серпня року, що настає за звітним.
Резидент – юридична особа, яка здійснює нарахування (виплату) доходу, за фактом внесення коштів на рахунок умовного зберігання (ескроу) виконує функції податкового агента в частині відображення доходу від операцій з інвестиційними активами у додатку 4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок) під ознакою доходу «112».
Але при формування та подачі звітності Підприємство зіткнулось з ситуацією, коли у 33 фізичних осіб – акціонерів, у яких Підприємство придбало акції, відсутні або некоректні реєстраційні номери облікових карток (РНОКПП). У зв’язку з чим, Підприємство подало звіт за формою J0510410 (додаток 4 ДФ до Розрахунку) через сервіс «M.E.Doc» без зазначення цих акціонерів.
Відповідно до норм чинного законодавства фізичні особи зобов’язані самостійно оновлювати свої персональні дані в депозитарній системі. Це означає, що акціонери повинні надавати актуальну інформацію депозитарним установам для забезпечення точності обліку їхніх прав на цінні папери.
На підставі викладеного Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо питань:
Щодо першого – третього питань.
Відповідно до п. 70.12 ст. 70 Кодексу РНОКПП або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) використовуються органами державної влади та органами місцевого самоврядування, юридичними особами незалежно від організаційно-правових форм, включаючи Національний банк України, банки, інші фінансові установи, небанківських надавачів платіжних послуг, емітентів електронних грошей, біржі, особами, які провадять незалежну професійну діяльність, фізичними особами – підприємцями, а також фізичними особами в усіх документах, які містять інформацію про об’єкти оподаткування фізичних осіб або про сплату податків, зокрема, у разі:
виплати доходів, з яких утримуються податки згідно із законодавством України. Фізичні особи зобов’язані подавати інформацію про РНОКПП юридичним та фізичним особам, що виплачують їм доходи;
сплати фізичними особами податків і зборів.
Документи, пов’язані з проведенням операцій, передбачених п. 70.12
ст. 70 Кодексу, фізичними особами, які не мають РНОКПП або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), вважаються оформленими з порушенням вимог законодавства України (п. 70.13 ст. 70 Кодексу).
Згідно з п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов'язані, зокрема, подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового місяця, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку – фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.
Розрахунок подається протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.п. 49.18.1
п. 49.18 ст. 49 Кодексу).
Форма Розрахунку та порядок його подання затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 зі змінами (далі – Порядок).
Порядок заповнення показників додатка 4ДФ до Розрахунку «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» (далі – додаток 4ДФ) визначений п. 4 розділу IV Порядку.
Так, у графі 2 «Реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта» рядка 06 розділу I «Персоніфіковані дані про суми нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб доходу та нарахованих (перерахованих) до бюджету податку на доходи фізичних осіб та військового збору» відображається РНОКПП фізичної особи або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), про яку надається інформація в додатку 4ДФ до Розрахунку (п.п. 2 п. 4 розділу IV Порядку).
Відповідно до абзацу першого п. 50.1 ст. 50 Кодексу у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 Кодексу) платник податків самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених
ст. 50 Кодексу), він зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинною на час подання уточнюючого розрахунку.
Порядок проведення коригувань Розрахунку визначений розділом
V Порядку.
Коригування поданого і прийнятого Розрахунків проводяться на підставі самостійно виявлених платником помилок, а також на підставі повідомлень про помилки, виявлені контролюючим органом (п. 1 розділу V Порядку).
Відповідно до п. 4 розділу V Порядку у разі необхідності проведення коригувань Розрахунку з типом «Звітний» до закінчення строку його подання подається Розрахунок з типом «Звітний новий».
У разі необхідності проведення коригувань Розрахунку з типом «Звітний новий» до закінчення строку його подання подається Розрахунок з типом «Звітний новий» (п. 5 розділу V Порядку).
Згідно з п. 6 розділу V Порядку Розрахунок з типом «Уточнюючий» подається після закінчення строку подання розрахунку з типом «Звітний» та/або «Звітний новий». «Уточнюючий» Розрахунок може подаватися як за звітний період, так і за попередні періоди.
Порядок заповнення «Звітного нового» та «Уточнюючого» розрахунків при коригуванні сум податку на доходи фізичних осіб, військового збору є однаковим. Розрахунки «Звітний новий» та «Уточнюючий» подаються на підставі інформації з раніше поданих розрахунків і містять інформацію лише за рядками з реквізитами або сумами нарахованого податку на доходи фізичних осіб, військового збору, які уточнюються. Для заповнення також використовується інформація з повідомлень про виявлені помилки, які відправляються контролюючими органами до платника.
Для виключення одного помилкового рядка з попередньо поданої (прийнятої) інформації потрібно повторити всі графи такого рядка і у відповідній графі додатків указати «1» - на виключення рядка.
Для введення нового або пропущеного рядка потрібно повністю заповнити всі його графи і у відповідній графі додатків указати «0» - на введення рядка (п. 7 розділу V Порядку ).
Відповідно до п. 119.1 ст. 119 Кодексу неподання, подання з порушенням встановлених строків, подання не в повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, а також суми, нараховані (виплачені) фізичним особам за товари (роботи, послуги), якщо такі недостовірні відомості або помилки призвели до зменшення та/або збільшення податкових зобов’язань платника податку та/або до зміни платника податку, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень.
Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, – тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 2040 гривень.
Передбачені п. 119.1 ст. 119 Кодексу штрафи не застосовуються у випадках, якщо недостовірні відомості або помилки в податковій звітності про суми доходів, нараховані (сплачені) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, а також суми, нараховані (виплачені) фізичним особам за товари (роботи, послуги), виникли у зв’язку з виконанням податковим агентом вимог п. 169.4 ст. 169 Кодексу та були виправлені відповідно до вимог ст. 50 Кодексу.
Згідно з п. 119.3 ст. 119 Кодексу штрафи, передбачені, зокрема п. 119.1 ст. 119 Кодексу, не застосовуються у випадках, якщо помилки щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків у податковій звітності про суми доходів, нараховані (сплачені) на користь платника податків, суми утриманого з них податку були виправлені податковими агентами самостійно, у тому числі протягом 30 календарних днів з дня надходження повідомлень про помилки, виявлені контролюючим органом.
Враховуючи викладене вище, платник податків, який здійснює нарахування (виплату) доходу, за фактом внесення коштів на рахунок умовного зберігання (ескроу), зобов’язано виконувати функції податкового агента, передбачені Кодексом, зокрема, відображати доходи нараховані (виплачені) на користь фізичних осіб, які мають РНОКПП, та громадян України, у паспортах яких є відмітка про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта.
У разі виявлення помилок у майбутніх податкових періодах податковий агент зобов’язаний самостійно виправити помилки шляхом коригування Розрахунку згідно з розділом V Порядку.
При цьому, якщо у разі подання податковим агентом уточнюючого податкового Розрахунку вносяться зміни до номеру облікової картки фізичної особи, то до такого податкового агента застосовується відповідальність передбачена п. 119.1 ст. 119 Кодексу з врахуванням п. 119.3 ст. 119 Кодексу.
Водночас повідомляємо, що Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013 № 735 затверджено «Положення про провадження депозитарної діяльності», яким врегулювано питання щодо визначення порядку провадження депозитарної діяльності Центральним депозитарієм цінних паперів та депозитарними установами.
Отже питання щодо зобов'язання проведення Центральним депозитаріем та депозитарними установами ідентифікації та верифікації осіб, яким на підставі відповідних договорів відкривають рахунки в цінних паперах, належать до компетенції Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |