X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 14.04.2025 р. № 2002/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення фізичної особи …. щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства, пов’язаних з подачею до контролюючого органу звітності по контрольованій іноземній компанії, та в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомила, що вважалась контролюючою особою іноземної компанії з обмеженою відповідальністю «…..» з розміром частки 50%, яка зареєстрована у республіці Естонія, однак, 27.12.2024 втратила  контроль над контрольованою іноземною компанією (далі –  КІК), про що 30.12.2024 було подано Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження  частки (припинення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі  або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку без статусу юридичної особи (далі – Повідомлення). Процес ліквідації компанії було розпочато 20.06.2023. Ліквідаційний баланс за період з 01.01.2023 по 20.06.2023 було додано до Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт про КІК) за 2023 рік. Також подано податкову декларацію про майновий стан і доходи  за 2023 рік. За 2024 рік Звіт про КІК не подавався у зв’язку з початком процесу ліквідації і, відповідно, припиненням діяльності КІК.

Враховуючи наведене вище, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи потрібно подавати Звіт про КІК за 2024 рік та декларацією про майновий стан і доходи не зважаючи на те, що на кінець 2024 року фактично контроль над  КІК було втрачено?
  2. У випадку необхідності подання Звіту про КІК  та  декларації про майновий стан і доходи за 2024 рік, чи необхідно додавати повторно ліквідаційну звітність КІК  за період з 01.01.2023 по 20.06.2023, що є останньою фінансовою звітністю компанії?
  3. Які додаткові податкові обов’язки можуть виникнути у платника податків у зв’язку із зазначеним у питаннях першому та другому?
  4. Чи необхідно платнику податків подавати декларацією про майновий стан і доходи?
  5. Чи не буде накладено штраф за неподання Звіту про КІК та декларації про майновий стан і доходи за 2024 рік?

Щодо питання першого четвертого

Відповідно до підпункту 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу,  контрольованою іноземною компанією  визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України відповідно до правил, визначених Кодексом.

 Складання та подання Звіту про КІК та Повідомлень, визначено                             пунктом 392.5 статті 392 розділу І Кодексу

Підпунктом 392.5.1 пункту 392.5.1 статті 392 розділу I Кодексу визначено, що для цілей податкового контролю за оподаткуванням прибутку КІК звітним (податковим) періодом є календарний рік або інший звітний період КІК, що закінчується протягом календарного року.

Згідно із підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу, контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу, одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту про КІК в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Відповідно до підпункту 392.5.4 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу у разі якщо контролююча особа не має можливості забезпечити складання фінансової звітності КІК та/або здійснення розрахунку скоригованого прибутку КІК до дати граничного строку подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, така контролююча особа подає Звіт про КІК за скороченою формою, який містить лише відомості, передбачені підпунктами «а» - «в» підпункту 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу.

Контролююча особа зобов’язана подати повний Звіт про КІК до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком. У разі, якщо відповідно до такого звіту загальний оподатковуваний дохід, об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи збільшується, така особа до кінця календарного року, наступного за звітним (податковим) роком, подає уточнюючу річну декларацію про майновий стан і доходи. При цьому штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.

Звертаємо увагу, що Звіт про КІК, скорочений Звіт про КІК подаються щодо кожної КІК окремо.

Форма Звіту про КІК, скорочена форма Звіту КІК та порядок їх заповнення і подання затверджені наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 «Про затвердження форми Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії, Порядку заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу та Змін до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11.10.2022 за № 1219/38555.

Отже, згідно норм Кодексу, Звіт про КІК заповнюється і подається до контролюючого органу контролюючою особою, яка володіє або яку контролює така фізична особа на останній день відповідного звітного періоду.

При цьому у зазначеному Звіті про КІК  та в Порядку його заповнення чітко прописані назви граф та порядок їх заповнення. Тобто, графи Звіту про КІК, в яких є показники для декларування,  підлягають заповненню.

Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи визначено статтею 179 Кодексу. Згідно з пунктом 179.1 статті 179 розділу IV Кодексу платник податку зобов'язаний подавати декларації про майновий стан і доходи відповідно до Кодексу.

Обов'язок платника податку щодо подання декларації про майновий стан і доходи вважається виконаним і ця декларація не подається, крім випадків, коли її подання прямо передбачено Кодексом, якщо такий платник податку отримував доходи, визначені пунктом 179.2 статті 179 розділу IV Кодексу.

У разі, якщо платник податку зобов'язаний подавати декларацію про майновий стан і доходи відповідно до інших положень Кодексу, то в ній поряд з іншими доходами зазначаються доходи, передбачені пунктом 179.2 статті 179 розділу IV Кодексу.

Форма декларації про майновий стан і доходи та Інструкція щодо її заповнення затверджені наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859 (зі змінами) і передбачають заповнення окремого додатку КІК для фізичних осіб – контролерів КІК.

Додаток КІК заповнюється окремо по кожній КІК. Податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що підлягають сплаті з прибутку КІК, розраховуються відповідно до положень статті 392 розділу I Кодексу та підпунктів 170.13, 170.131 статті 170 розділу IV Кодексу.

З огляду на зазначене, платнику податків потрібно подати належним чином заповнений Звіт про КІК за 2024 звітний рік разом з річною декларацією про майновий стан і доходи за звітний рік та фінансовою звітністю такої компанії, по якій відчужено частку, що належала такій фізичній особі та (або) така особа (до 27.12.2024 року) припинила здійснення фактичного контролю.

Щодо питання п’ятого

Відповідальність за неподання або несвоєчасне подання контролюючою особою Звіту про КІК, а також за неповідомлення контролюючою особою контролюючого органу про набуття частки в іноземній юридичній особі, утворенні без статусу юридичної особи, або про початок здійснення фактичного контролю за іноземною юридичною особою, або про відчуження частки в іноземній юридичній особі, або про припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою у строки, передбачені                                                    підпунктом 392.5.5 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу передбачена пунктом 120.7 статті 120 розділу IІ Кодексу.

Водночас слід зазначити, що Законом України від 04 грудня 2024 року № 4113-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» внесені зміни до Кодексу, зокрема, змінено редакцію абзаців першого – четвертого пункту 72 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, якими передбачено, що за порушення, вчинені у період з 1 січня 2022 року та протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України                                                     від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», по останній календарний день (включно) календарного місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано:

до платників податків не застосовуються штрафні санкції – за порушення, передбачені абзацами першим – восьмим пункту 120.7 статті 120 розділу IІ Кодексу, за умови виконання контролюючою особою обов'язків, передбачених статтею 392 розділу I Кодексу, протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану;

до платника податків, його посадових осіб не застосовується адміністративна та кримінальна відповідальність – за порушення, пов'язані із застосуванням норм статті 392 розділу I Кодексу.

Отже, за порушення, передбачені абзацами першим – восьмим пункту 120.7 статті 120 розділу IІ Кодексу, які вчинені у період з 1 січня 2022 року та протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», по останній календарний день (включно) календарного місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, до платників податків не застосовуються штрафні санкції за умови виконання контролюючою особою обов'язків, передбачених статтею 392 розділу I Кодексу, протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану.

Разом з тим, згідно з пунктом 120.1 статті 120 розділу IІ Кодексу, неподання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до
пункту 49.2 статті 49
розділу IІ Кодексу), або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов’язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обов’язок подання якої до контролюючих органів передбачено Кодексом, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 340 грн за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.

Також відповідно до статті 1641 Кодексу України про адміністративні правопорушення, зі змінами та доповненнями, за неподання або несвоєчасне подання громадянами декларацій про доходи чи включення до декларацій перекручених даних, не ведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов’язкову форму обліку, тягне за собою попередження або накладення штрафу в розмірі від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 розділу II Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.