X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 16.04.2025 р. № 2076/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства стосовно розрахунку гарантованого податкового зобов’язання та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство зазначає, що здійснює виробництво спирту етилового неденатурованого та оптову торгівлю на підставі відповідних ліцензій.

У зв’язку з набранням чинності та введенням в дію Закону України від 09  жовтня 2024 року № 4014-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування акцизним податком спирту етилового та біоетанолу» Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. За результатом якого періоду слід встановлювати, що відбулась зміна максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового – помісячно (за результатом подання звітності з розрахунком  гарантованого податкового зобов’язання з акцизного податку) чи подобово (за результатом робочого дня)?
  2. Чи вважається зміна максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового в сторону зменшення показника добової продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового зміною максимальної продуктивності обладнання, що потребує виготовлення та подання оновленого розрахунку центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику?
  3. Яким чином платник має здійснити розрахунок гарантованого податкового зобов’язання з акцизного податку за звітний період у разі вироблення за добу більшого об’єму спирту етилового, ніж визначено у розрахунку максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту?
  4. Чи враховується при здійсненні розрахунку гарантованого податкового зобов’язання з акцизного податку повністю доба під час якої виробництво спирту розпочалось, проте було зупинено у зв’язку з аварійною ситуацією, технічними чи регламентними роботами? Чи має виробник спирту при здійсненні розрахунку гарантованого податкового зобов’язання з акцизного податку враховувати цю добу як повний робочий день та сплатити акцизний податок за той об’єм продукції, який фізично не міг бути вироблений?
  5. У разі закінчення умов, що стали підставою для зупинки виробництва та здійснення інспекторами ДПС розпломбування місця з’єднання з атмосферою, чи має виробник спирту при здійсненні розрахунку гарантованого податкового зобов’язання з акцизного податку врахувати цю добу ( в яку було здійснено розпломбування) як повний робочий день?
  6. Чи існує похибка у добовій максимальній продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового в більшу або меншу сторону в процентах?

Щодо питань 1, 2, 6

Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2021 року № 124 зі змінами, Міністерство аграрної політики та продовольства України (далі – Мінагрополітики) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мінагрополітики є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, зокрема, але не виключно, формування та реалізує політику з питань продовольчої безпеки держави, розвитку харчової і переробної промисловості, технічну політику у сфері агропромислового комплексу та машинобудування для агропромислового комплексу.

Відповідно до розпорядження  Кабінету Міністрів України від 11 лютого                  2025 року № 108-р «Про визначення державної установи, уповноваженої проводити розрахунок максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу» державна наукова установа «Український науково-дослідний інститут спирту і біотехнології продовольчих продуктів» (код згідно з ЄДРПОУ 00334793) уповноважена проводити розрахунок максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2025 року № 350  (далі – Постанова № 350) затверджено Порядок визначення максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу (далі – Порядок).

Отже, з питань щодо зміни максимальної продуктивності обладнання                  для виробництва спирту етилового, допустимої похибки у добовій                           максимальній продуктивності та підстав для здійснення оновленого                розрахунку максимальної продуктивності такого обладнання Товариству доцільно звернутись до Мінагрополітики, як розробника Постанови № 350, та державної наукової установи «Український   науково-дослідний інститут спирту і біотехнології продовольчих продуктів».

Щодо питання 3

Основні засади регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, спиртом етиловим, а також посилення боротьби з його незаконним виробництвом та обігом на території України визначено Законом України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817).

Відповідно до статті 3 Закону № 3817 суб’єкти господарювання, які отримали ліцензію на право виробництва спирту етилового або ліцензію на право виробництва біоетанолу, зобов’язані до  початку провадження своєї діяльності надати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, розрахунок максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу за формою, передбаченою порядком визначення максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу для виробників спирту етилового та біоетанолу встановлено обов’язок визначати податкові зобов’язання з акцизного податку з урахуванням гарантованого податкового зобов’язання (далі – ГПЗ) з акцизного податку, під яким розуміється величина податкового зобов’язання з акцизного податку, розрахована виходячи з максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу.

Під максимальною продуктивністю обладнання виробництва спирту етилового, біоетанолу розуміється максимальний обсяг спирту етилового, біоетанолу в літрах 100-відсоткового спирту етилового, який може бути вироблений за добу на обладнанні, що забезпечує повний технологічний цикл виробництва спирту етилового, біоетанолу.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону № 3817 у разі зміни максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу такі суб’єкти господарювання зобов’язані надати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, оновлений розрахунок протягом 30 календарних днів з дня такої зміни.

У Порядку під терміном «максимальна продуктивність обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу» розуміється максимальний обсяг спирту етилового, біоетанолу в літрах 100-відсоткового спирту етилового, який може бути вироблений за добу на обладнанні, що забезпечує повний технологічний цикл виробництва спирту етилового, біоетанолу (пункт 2 Порядку).

Згідно з пунктом 4 Порядку розрахунок максимальної продуктивності обладнання виробництва спирту етилового, біоетанолу проводиться із урахуванням:

проектної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу (далі - технологічне обладнання);

документації, яка підтверджує зменшення/збільшення проектної продуктивності технологічного обладнання (знос/модернізація);

технічних характеристик технологічного обладнання;

фактичної продуктивності технологічного обладнання;

виду сировини, яка використовується для виробництва спирту етилового, біоетанолу;

сорту спирту етилового.

Розрахунок максимальної продуктивності обладнання виробництва спирту етилового, біоетанолу здійснює державна наукова установа «Український науково-дослідний інститут спирту і біотехнології продовольчих продуктів».

Відповідно до пункту 6 Порядку для проведення розрахунку виробник спирту етилового, біоетанолу подає до державної наукової установи «Український науково-дослідний інститут спирту і біотехнології продовольчих продуктів» заяву в довільній формі, до якої додається інформація про основні технічні і технологічні параметри виробництва спирту етилового, біоетанолу для визначення максимальної продуктивності технологічного обладнання за формою згідно з додатком 5.

Заява подається до установи в паперовій або електронній формі керівником юридичної особи або уповноваженою ним особою особисто, засобами поштового зв’язку або шляхом надсилання на адресу електронної пошти.

Отже, максимальна продуктивність обладнання не може бути більшою, ніж максимальна продуктивність обладнання, яку затверджено державною науковою установою «Український науково-дослідний інститут спирту і біотехнології продовольчих продуктів». У разі зміни максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу виробники спирту етилового, біоетанолу подають ДПС у паперовій або електронній формі в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, наданий державною науковою установою «Український науково-дослідний інститут спирту і біотехнології продовольчих продуктів» розрахунок за формою згідно з додатком 6 Порядку.

Щодо питань 4, 5

Підпунктом 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу визначено, що  гарантоване податкове зобов'язання з акцизного податку за податковий (звітний) період (ГПЗ) обчислюється за формулою:

ГПЗ = Об х К х Ст, де:

Об - обсяг спирту етилового, біоетанолу в літрах 100-відсоткового спирту етилового, визначений як максимальна продуктивність обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу за добу;

К - кількість днів у календарному місяці податкового (звітного) періоду;

Ст - ставка акцизного податку, визначена пунктом 215.3 статті 215 цього Кодексу, діюча на перше число податкового (звітного) періоду.

При цьому:

значення показника «Об х К» збільшується на обсяг залишку спирту етилового, біоетанолу на початок податкового (звітного) періоду та зменшується на обсяг реалізованого у податковому (звітному) періоді спирту етилового, біоетанолу, в тому числі у разі його передачі в межах одного підприємства, та на обсяг залишку спирту етилового, біоетанолу на кінець податкового (звітного) періоду. Обсяги залишків спирту етилового, біоетанолу, на початок та на кінець податкового (звітного) періоду, мають бути підтверджені результатами інвентаризації, що проводиться на перше число кожного місяця відповідно до пункту 230.14 статті 230 цього Кодексу,

значення показника «К» зменшується на кількість днів, протягом яких виробництво спирту етилового, біоетанолу не здійснювалося через зупинку виробництва або внаслідок технічних чи регламентних робіт, за умови повідомлення про такі обставини в день їх настання в письмовій формі постійного представника контролюючого органу на акцизному складі та в електронній формі, у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, з метою опломбування місць можливого доступу до спирту етилового, біоетанолу, їх розпломбування після закінчення дії обставин, визначених цим пунктом, у порядку, визначеному Законом України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі –         Закон № 3817).

Отже, платник податку при розрахунку ГПЗ значення показника «К» може зменшити лише на ту кількість днів, протягом яких виробництво спирту етилового, біоетанолу не здійснювалося взагалі (з початку і до кінця доби), за умови повідомлення про такі обставини в день їх настання в письмовій формі постійного представника контролюючого органу на акцизному складі та в електронній формі, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, з метою опломбування місць можливого доступу до спирту етилового, біоетанолу, їх розпломбування після закінчення дії обставин, визначених цим пунктом, у порядку, визначеному Законом № 3817.

  Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).