X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 18.04.2025 р. № 2136/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

   

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фізичної особи – підприємця (далі – Підприємець) від (вх. ДПС № від) щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Відповідно до тексту звернення, Підприємець перебуває на спрощеній системі оподаткування (платник єдиного податку другої групи) та здійснює діяльність у сфері торгівлі.

Враховуючи викладене вище, Підприємець просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо наступних пунктів (в контексті звернення):

1. Підприємець здійснює продаж подарунків, сувенірів, карнавальних костюмів та товарів для свят, які не є підакцизними товарами, ювелірними виробами або товарами медичного призначення.

При продажу товарів через власний сайт, а також на маркетплейсах Пром та Розетка, Підприємець надає для попередньої оплати покупцю реквізити в форматі IBAN.

Згідно п.2 ст. 9 Закону №265 про РРО:

Стаття 9. Реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій, та розрахункові книжки не застосовуються:

“2) при виконанні банківських операцій”....

Питання – якщо покупець здійснив Підприємцю оплату на ІВАN через Приват24, Ощад24, банківський термінал самообслуговування або через касу банка, то вірно він розуміє, що РРО \ ПРРО він має не застосовувати, а покупцю надати видаткову накладну в паперовому або електронному вигляді.

Якщо попередня оплата за товар здійснена з ІВАN рахунку покупця в Новапей на ІВАN рахунок Приватбанка, або через не банківський термінал, то фіскальний чек потрібно видавати обов’язково.

Як зрозуміти, що це саме банківська операція і чи вірна інформація щодо кодів платежів для такого визначення: 2620, 2650, 2924, 2625

Це банківські операції, на які не потрібно видавати фіскальний чек

2650, 2654, 2659 - це все оплата через небанківські фінансові організації і чек потрібен.

Можливо є затверджений перелік всіх кодів платежів.

2. Якщо для оплати тих самих товарів, перелічених в п.1 (подарунки, сувеніри, карнавальні костюми, товари для свят), надавати карту ключ Приватбанка або Монобанка до поточного рахунку Підприємця, чи є це розрахунковою операцією.

Адже при оплаті на карту ключ Приватбанка відбувається перенаправлення платника на реквізити ІВАN і оплата зараховується на поточний банківський рахунок Підприємця.

3. Чи потрібно видавати фіскальний чек замовнику при відправці через Укрпошту післяплатою, якщо зарахування післяплати здійснюється на поточний банківський рахунок Підприємця.

4. ФОП 3 група спрощеної системи, 5%, надає послуги Таро та Нумерології.

Чи має право ФОП за такі послуги отримувати оплату через платіжну систему PayPal?

В акаунті PayPal немає технічної можливості підключити валютний рахунок ФОП, тільки особисту карту.

Чи можна вивести оплату з PayPal на особисту карту і одразу внести її на рахунок ФОП для обчислення доходу?

Якщо заборонено приймати оплати на PayPal, то якими платіжними сервісами можна користуватись для приймання оплати в валюті, крім банківських рахунків.

5. Послуги Таро та Нумерології надаються дистанційно у вигляді онлайн відео та\або аудіо консультацій, оплата в даний момент тільки на ІВАN, ще планується підключити один з платіжних сервісів, залежно від відповіді на п. 4, а також Wayforpay.

Підприємець правильно, розуміє, що в такому випадку ФОП має право не застосовувати РРО\ПРРО зг. ст.9 п.14.

 

Звертаємо увагу Підприємця, що звернення сформульовано у такий спосіб, що не дає можливості однозначного розуміння його змісту, зокрема, де є: опис ситуації; твердження Підприємця; його питання, що робить неможливим надання однозначної консультації по суті.

При цьому наголошуємо, що ДПС не уповноважена надавати оцінку судженням СГ, підтверджувати або спростовувати розуміння податкового та іншого законодавства та/або організовувати їх господарську діяльність, а є лише контролюючим органом, який здійснює контроль за дотриманням вимог проведення розрахунків, повноти декларування отриманих доходів та виручки такими платниками, та надає їм роз’яснення з практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, щодо застосування яких у СГ виникли питання.

Враховуючи викладене вище та з метою недопущення неоднозначного трактування законодавства, консультація надається із використанням його загальних положень.

 

Щодо пункту 1 звернення

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО / ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені в Законі України
від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) та нормативно-правових актах, прийнятих на його виконання.

Дія Закону № 265 поширюється на усіх суб’єктів господарювання
(далі – СГ), їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) СГ, які здійснюють розрахунки у готівковій та/або безготівковій формі у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а порядок проведення таких розрахунків встановлено в розділі ІІ цього Закону.

Зокрема, у статті 3 Закону № 265 встановлено обов’язок СГ проводити розрахунки як у готівковій, так і в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо), на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО / ПРРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів.

Обов’язок застосування РРО / ПРРО залежить не від форми розрахунків, а виникає виключно за наявності обставин, що супроводжують господарські операції СГ, які чітко визначені у законодавстві, у тому числі у нормах його прямої дії, які встановлюють винятки із загальних правил.

До таких винятків належить, зокрема, встановлене пунктом 2 статті 9
Закону № 265 право не застосовувати РРО / ПРРО при виконанні банківських операцій.

Таким чином, у разі надання Підприємцем споживачу для оплати за товар реквізитів свого поточного рахунку в форматі IBAN Registry:2009, NEQ,
ДСТУ-Н 7167:2010, і самостійного здійснення оплати споживачем з їх використанням (шляхом переказу коштів замовниками із поточного рахунку на поточний рахунок через установу банку або шляхом внесення коштів через касу банку, Інтернет – банкінг, а також у разі проведення розрахунків через платіжний термінал та/або ПТКС, які належать банку), то у такому випадку реєстрація та застосування РРО / ПРРО (в контексті звернення) не є обов’язковими, оскільки оплата
товарів буде відбуватися за допомогою різновиду банківських операції.

Слід зазначити, що банківські операції здійснюються виключно банками.

У свою чергу, у випадку використання Підприємцем послуг не банківських надавачів платіжних послуг для здійснення розрахунків за товари, такий спосіб розрахунків не підпадає під регулювання пункту 2 статті 9 Закону № 265,
а тому здійснення таких операцій має супроводжуватись обов’язковим застосуванням Підприємцем РРО / ПРРО.

При цьому використаний споживачем спосіб оплати встановлюється на підставі виписок про рух коштів на рахунках Підприємця відповідно їх нумерації за Планом рахунків бухгалтерського обліку банків України, який затверджений постановою Правління Національного банку Україні
від 11.09.2017 № 89, яким і затверджено «коди платежів» про, які йдеться в зверненні.

При цьому наголошуємо, що питання ідентифікації джерел надходження коштів належить до виключної компетенції СГ.

 

Щодо пункту 2 звернення

Надання Підприємцем для оплати за товар реквізитів свого електронного платіжного засобу (платіжної карти) або надання покупцю можливість здійснити оплату за товар з використанням реквізитів будь-яких інших ЕПЗ, є розрахунковою операцією у розумінні Закону № 265, а тому вимагає обов’язкового застосування РРО / ПРРО, у встановленому таким Законом порядку.


 

 

Щодо пункту 3 звернення

У правовідносинах, які виникають між продавцем товарів та
АТ «Укрпошта», АТ «Укрпошта» від свого імені, саме як оператор поштового зв’язку приймає товар у своєму відділенні, як поштове відправлення, і від свого імені приймає саме післяплату за таке відправлення, а в момент вручення покупцеві відправлення та приймання оплати за нього працівником (оператором або кур’єром) АТ «Укрпошта» формується та видається покупцю фіскальний касовий чек, яким ідентифікується продавець та післяплата за товар.

Таким чином, якщо доставлений через АТ «Укрпошта» товар не продано в кредит, з відстроченням або з розстроченням платежу, застосування Підприємцем РРО / ПРРО не є обов’язковим, оскільки, розрахунковий документ про приймання післяплати видає працівник (оператор або кур’єр)
АТ «Укрпошта», безпосередньо при передачі відправлення покупцю, а Підприємець у свою чергу зобов’язаний вкласти у посилку видаткову накладну (інший документ), яка буде свідчити про походження товару. Також, у передбачених законодавством випадках, продавець зобов’язаний вкласти у поштове відправлення належним чином оформлений гарантійний талон, технічний паспорт або інший документ, що його замінює, який має містити обов’язкові реквізити.

 

Щодо пунктів 4 та 5 звернення

Пунктом 52.1 статті 52 Кодексу передбачено, що за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу, індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Поряд з цим, у своєму звернені Підприємець просить надати консультацію на знеособлені питання, які запитуються в інтересах третіх осіб «ФОП 3 група спрощеної системи оподаткування, 5%, надає послуги Таро та Нумерології».

Таким чином, Підприємець задає питання в інтересах інших СГ, що не відповідає вимогам пункту 52.2 статті 52 Кодексу.

Крім того, звернення Підприємця не відповідає вимогам пункту 52.1
статті 52 Кодексу в частині зазначення, у чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації (наведення фактичних обставин) саме для нього.

Такий підхід Підприємця до оформлення звернення унеможливлює надання індивідуальної податкової консультації, як допомоги з практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, щодо наведених ним пунктів 4 та 5, при цьому, консультація на такі пукти, не може супроводжуватись практичним застосуванням окремих норм податкового та іншого законодавства саме автором звернення.

У випадку необхідності отримання індивідуальної податкової консультації ФОП, щодо якого оформлено звернення, пропонуємо йому самостійно та від свого іменні звернутися до ДПС.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.