X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 18.04.2025 р. № 2150/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо податкових наслідків з ПДВ в описаній у зверненні ситуації та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Управлінням опрацьовуються окремі питання, пов’язані з постачанням будівельно-монтажних робіт із будівництва житла за державні кошти, а саме:

1) щодо порядку обрахунку надміру сплаченого ПДВ за попередні періоди, який підлягає поверненню замовнику будівництва:

1.1) чи підлягають поверненню замовнику суми сплаченого ПДВ за будівельні матеріали та інші матеріальні ресурси, що були придбані підрядником з ПДВ та використані для виконання робіт з будівництва житла за бюджетні кошти (графа 8/9 підсумкової відомості ресурсів акту виконаних робіт форми КБ-2);

1.2) чи підлягають поверненню замовнику суми сплаченого ПДВ за транспортну складову, заготівельно-складські витрати щодо будівельних матеріалів та інших матеріальних ресурсів, що були придбані підрядником з ПДВ та використані для виконання робіт з будівництва житла за бюджетні кошти (графи 10/11, 12/13 підсумкової відомості ресурсів акту виконаних робіт форми КБ-2).

2) щодо способу розрахунків та відображення ціни товарів, придбаних підрядником з ПДВ для виконання робіт з будівництва житла за бюджетні кошти, у кошторисних документах договору після приведення його у відповідність до вимог пункту 197.15 статті 197 розділу V ПКУ:

2.1) чи правильною є позиція щодо відображення у кошторисних документах вартості матеріалів у вигляді ціни, яка включає вартість товару (придбаного підрядником з ПДВ та використаного для виконання робіт з будівництва житла за бюджетні кошти) та компенсацію підряднику витрат на сплату ПДВ;

2.2) чи можна вважати зростанням вартості за одиницю товару у розумінні статті 41 Закону України від 25 грудня 2015 року № 922-VII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922) та пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом № 922, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12  жовтня 2022 року № 1178 (далі – Особливості), відображення у додатковій угоді про приведення у відповідність умов договору до норм пункту 197.15 статті 197 розділу V ПКУ вартості за одиницю матеріалів у формі визначеної ціни без ПДВ (що включає компенсацію підряднику витрат на сплату ПДВ) у порівнянні з відображенням вартості матеріалів у первісній редакції договору у форматі вартість товару плюс ПДВ 20 відсотків?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Відповідно до статті 5 розділу І ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Об'єкти житлової нерухомості – це будівлі, зареєстровані згідно із законодавством як об'єкти житлової нерухомості, дачні та садові будинки. (підпункт 14.1.129 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з пунктом 197.15 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти.

Особливості оподаткування ПДВ операцій з постачання будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти, визначено в узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом Міністерства фінансів України 09.08.2024 № 397 (далі – УПК № 397).

Правила формування і коригування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ, а також складання податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в ЄРПН встановлено статтями 187, 192, 198 і 201 розділу V ПКУ.

Згідно з пунктами 201.1, 201.3, 201.5, 201.7 та 201.10 статті 201 розділу V ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).

Для операцій, що оподатковуються, і операцій, звільнених від оподаткування, складаються окремі податкові накладні.

У разі звільнення від оподаткування у податковій накладній робиться запис «Без ПДВ» з посиланням на відповідні пункти (підпункти), статті, підрозділи, розділи ПКУ та/або міжнародного договору, якими передбачено звільнення від оподаткування податком.

Податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування ПДВ, підлягають реєстрації в ЄРПН.

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

Пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ визначено, що платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН у терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 01 липня 2015 року, у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в неоподатковуваних ПДВ операціях або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 розділу V ПКУ).

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1 (1.1 і 1.2)

Згідно з УПК № 397 (відповідь на питання 7) замовник будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти, зобов’язаний компенсувати генеральному підряднику витрати на сплату ПДВ за товарами / послугами, необоротними активами (у тому числі, що надані субпідрядними організаціями), які призначені для використання або починають використовуватися повною мірою в операціях, звільнених від оподаткування ПДВ згідно з пунктом 197.15 статті 197 розділу V ПКУ, оскільки ПДВ по товарах / послугах, які придбавалися з ПДВ та призначені для використання або починають використовуватися в операціях, що підлягають звільненню від оподаткування ПДВ згідно з пунктом 197.15 статті 197 розділу V ПКУ, включається до собівартості будівельно-монтажних робіт з будівництва доступного житла та житла, що будується за державні кошти.

Разом з тим, якщо за операцією генерального підрядника з постачання замовнику будівельно-монтажних робіт з будівництва житла за рахунок державних коштів, яка підлягала звільненню від оподаткування ПДВ згідно з пунктом 197.15 статті 197 розділу V ПКУ, були нараховані податкові зобов’язання з ПДВ, то генеральний підрядник повинен відкоригувати такі податкові зобов'язання з ПДВ за правилами, встановленими статтею 192       розділу V ПКУ.

Зокрема, генеральному підряднику необхідно:

здійснити перерахунок вартості будівельно-монтажних робіт з будівництва житла, операція з постачання яких підлягає звільненню від оподаткування ПДВ згідно з пунктом 197.15 статті 197 розділу V ПКУ, без урахування ПДВ;

повернути замовнику відповідну суму ПДВ, визначену за результатами вказаного вище перерахунку.

Таким чином генеральний підрядник зобов’язаний повернути замовнику відповідну суму ПДВ, розраховану за результатами перерахунку загальної вартості будівельно-монтажних робіт з будівництва житла, що попередньо була визначена з ПДВ, а не суму ПДВ, що була сплачена генеральним підрядником під час придбання у суб’єктів господарювання (постачальників) товарів (у тому числі будівельних матеріалів та інших матеріальних ресурсів)/послуг (у тому числі транспортних послуг та послуг із оренди), які використовувалися для постачання (виконання) замовнику будівельно-монтажних робіт з будівництва житла.

Щодо питання 2 (2.1 і 2.2)

Питання щодо способу розрахунків та відображення ціни товарів (матеріалів), придбаних генеральним підрядником з ПДВ для виконання робіт з будівництва житла за бюджетні кошти, у кошторисних документах договору, а також питання щодо ознак (критеріїв), які визначають зростання вартості за одиницю товару у розумінні статті 41 Закону № 922 і пункту 19 Особливостей, не належить до компетенції ДПС.

Додатково ДПС інформує, що достовірність нарахування податкових зобов’язань з ПДВ та/або правомірність застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ може бути встановлена виключно за результатами проведення відповідних перевірок, передбачених ПКУ.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).