X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.04.2025 р. № 2267/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство-1) про надання індивідуальної податкової консультації щодо деяких питань визначення мінімального податкового зобов'язання (далі - МПЗ) та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні Товариство-1 повідомило, що є виробником сільськогосподарської продукції та платником єдиного податку четвертої групи. Товариство-2 08.08.2024 завершена процедура реорганізації шляхом приєднання до Товариства-1.

У зв’язку з тим, що норми Закону України від 10 жовтня 2024 року № 4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» (далі – Закон № 4015) щодо визначення суми МПЗ, яке визначається відповідно до пп. 381.1.1 і 381.1.2 п. 381.1 ст. 381 Кодексу, не може становити менше 700 гривень з 1 гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків, - 1400 гривень з 1 гектара, набрали чинності 01 грудня 2024 року, після закінчення процедури припинення Товариства-2, Товариство-1 просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання: яке саме підприємство (припинене Товариство-2 або правонаступник - Товариство-1) має дораховувати МПЗ (відображати у звітності) за період з 01.01.2024 до моменту припинення Товариства-2 до мінімальної суми - 1400 гривень/700 гривень з 1 гектара?

 

Щодо зазначеного питання.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом.

Поняття МПЗ визначено пп. 14.1.1142 п. 14.1 ст. 14 Кодексу - це мінімальна величина податкового зобов'язання із сплати податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, пов'язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь, розрахована відповідно до Кодексу. Сума мінімальних податкових зобов'язань, визначених щодо кожної із земельних ділянок, право користування якими належить одній юридичній або фізичній особі, у тому числі фізичній особі - підприємцю, є загальним МПЗ.

МПЗ визначається за період володіння (користування) земельною ділянкою, який припадає на відповідний податковий (звітний) рік (пп. 381.1.4
п. 381.1 ст. 381 Кодексу).

Особливості визначення загального МПЗ платників єдиного податку встановлено ст. 2971 Кодексу.

Пунктом 2971.1 ст. 2971 Кодексу визначено, що платники єдиного податку - власники, орендарі, користувачі на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь, а також голови сімейних фермерських господарств, у тому числі щодо земельних ділянок, що належать членам такого сімейного фермерського господарства та використовуються таким сімейним фермерським господарством, зобов'язані подавати додаток з розрахунком загального МПЗ у складі податкової декларації за податковий (звітний) рік.

Законом № 4015, який набрав чинності 01 грудня 2024 року, були внесені зміни, зокрема підрозділ 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу доповнено п. 74 такого змісту: Установити, що при визначенні МПЗ у період з
1 січня 2024 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, сума МПЗ, визначена відповідно до пп. 381.1.1 і 381.1.2 ст. 381 Кодексу, не може становити менше
700 гривень з 1 гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків, - 1400 гривень з 1 гектара.

Дія цього пункту не поширюється на земельні ділянки, земельні частки (паї) що розташовані на територіях можливих бойових дій, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.

Зміни, які внесені Законом № 4015 до підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу (доповнено п. 74) передбачають, зокрема визначення МПЗ у період з 1 січня 2024 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан.

Таким чином, для платників єдиного податку четвертої групи у період з
1 січня 2024 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, сума МПЗ, визначена відповідно до пп. 381.1.1 і 381.1.2
ст. 381 Кодексу, не може становити менше 700 гривень з 1 гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків, -
1400 гривень з 1 гектара (крім земельних ділянок, що розташовані на територіях можливих бойових дій, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією).

Відносини щодо власності, користування земельними ділянками регулюються Цивільним кодексом України та Земельним кодексом України (далі - ЗКУ), Законом України від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV "Про оренду землі".

Статтями 125, 126 ЗКУ встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Права власності, користування земельною ділянкою оформлюються відповідно до Закону України від 01 липня 2004 року № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Пунктом 381.4 ст. 381 Кодексу визначено, що у разі переходу права власності або права користування, у тому числі оренди, емфітевзису, суборенди, на земельну ділянку, віднесену до сільськогосподарських угідь, від одного власника, орендаря, користувача на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) до іншого власника, орендаря, користувача на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) протягом календарного року та за умови державної реєстрації такого права відповідно до законодавства, МПЗ щодо такої земельної ділянки визначається для попереднього власника, орендаря, користувача на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) за період з 1 січня такого календарного року до початку місяця, в якому припинилося право власності на таку земельну ділянку, або в якому така земельна ділянка передана в користування (оренду, суборенду, емфітевзис), а для нового власника, орендаря або користувача на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) - починаючи з місяця, в якому він набув право власності або право користування, у тому числі оренди, емфітевзису, суборенди на таку земельну ділянку, та враховується у складі загального МПЗ кожного з таких власників або користувачів.

У разі відсутності державної реєстрації переходу права власності або права користування, у тому числі оренди, емфітевзису, суборенди, на земельну ділянку, віднесену до сільськогосподарських угідь, від одного власника, орендаря, користувача на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) до іншого власника, орендаря, користувача на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) протягом календарного року МПЗ щодо такої земельної ділянки визначається для попереднього власника, орендаря, користувача на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) на загальних підставах за податковий (звітний) рік.

Форма декларації платника єдиного податку четвертої групи (далі – Декларація) затверджена наказом Міністерства фінансів України від 19 червня 2015 року№ 578 "Про затвердження форм податкових декларацій платника єдиного податку", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 липня 2015 року за № 799/27244, зі змінами.

Зокрема, додаток 3 "Розрахунок загального мінімального податкового зобов'язання за податковий (звітний) рік" є невід'ємною частиною Декларації (далі - Додаток 3) та подається як до звітної Декларації так і до загальної Декларації.

Згідно з приміткою до розділу Розрахункова частина Декларації та абзаців другого і третього п. 2971.7 ст. 2971 Кодексу платник єдиного податку четвертої групи зобов'язаний збільшити визначену в Декларації за наступний за звітним податковий (звітний) рік суму єдиного податку, що підлягає сплаті до бюджету, на суму позитивного значення різниці між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок.

Тобто, Додаток 3 з розрахунком МПЗ за 2024 рік подається сільськогосподарськими товаровиробниками у складі Декларації на 2025 рік.

Разом з тим, якщо сільськогосподарські товаровиробники самостійно відмовляються від статусу платника єдиного податку четвертої групи у поточному році (переходять на сплату інших податків і зборів), реорганізуються або ліквідуються протягом поточного року, контролюючі органи не підтверджують статус платника єдиного податку четвертої групи, то вони мають обов’язок визначити МПЗ за поточний звітний (податковий) рік.

Тобто, враховуючи особливості декларування єдиного податку четвертої групи щодо подання Декларації на поточний рік, в якому визначається податкове зобов’язання з єдиного податку на поточний рік, а подання
Додатку 3 (з розрахунком МПЗ) здійснюється за попередній рік відносно поточного, то платникам, які ліквідуються, для повноти декларування МПЗ, необхідно задекларувати МПЗ шляхом подання уточнюючого Додатку 3 до Декларації на поточний звітний (податковий) рік.

Враховуючи вище зазначене та особливості декларування єдиного податку четвертої групи щодо подання Декларації на поточний рік, в якому визначається податкове зобов’язання з єдиного податку на поточний рік, а подання Додатку 3 (з розрахунком МПЗ) здійснюється за попередній рік відносно поточного, то Товариству-2, яке ліквідувалося у 2024 році, необхідно було задекларувати МПЗ шляхом подання уточнюючого Додатку 3 за 2024 рік, з урахуванням норм п. 74 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, до Декларації на 2024 рік до моменту переходу права власності або права користування, у тому числі оренди, емфітевзису, суборенди, на земельну ділянку, віднесену до сільськогосподарських угідь, від одного власника, орендаря, користувача на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) до іншого власника, орендаря, користувача на інших умовах.

У іншого власника Товариства-1 за 2024 рік МПЗ визначається з моменту переходу права власності або права користування, у тому числі оренди, емфітевзису, суборенди, на земельну ділянку, віднесену до сільськогосподарських угідь, шляхом подання Додатку 3, з урахуванням норм п. 74 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, до Декларації на 2025 рік.

Проте, враховуючи, те що Товариство-2 ліквідувалося до моменту набрання чинності Закону № 4015, і право власності на земельні ділянки передано Товариству-1 в результаті ліквідації, рекомендуємо Товариству-1, як правонаступнику Товариства-2, здійснити розрахунок МПЗ за 2024 рік, з урахуванням норм п. 74 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, шляхом подання Додатку 3 до Декларації на 2025 рік з 01.01.2024 по 31.12.2024.

Разом з тим, кожен конкретний випадок має розглядатись з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).