X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.04.2025 р. № 2293/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо деяких питань оподаткування та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Відповідно до наданої інформації, товариство здійснює виробництво та реалізацію електроенергії на базі сонячної фотогальванічної електричної станції. Товариство здійснювало реалізацію електроенергію державному підприємству, яке в свою чергу надало акти купівлі-продажу електроенергії та частково їх оплатило. Пізніше, державним підприємством було прийняло рішення про анулювання актів купівлі-продажу електроенергії за квітень та травень 2023 року та направило коригуючі акти товариству.

Товариство не погодилось з таким анулюванням підтвердженого раніше доходу та звернулось до суду. 16 жовтня 2024 року судом було прийнято рішення про відмову у задоволенні позовних вимог товариства.

На виконання рішення суду товариство відобразило в бухгалтерському обліку сторнування визнаних раніше, але анульованих за цим рішенням доходів та відповідне коригування в податковому обліку шляхом зменшення суми вхідного відʼємного значення обʼєкта оподаткування минулих податкових періодів в Додатку РІ декларації з податку на прибуток за 2024 рік.

Товариство запитує:

1. Чи були в даному випадку підприємством допущені помилки в податковому обліку за 2023 рік та чи потребує дана ситуація виправлення «помилок» в порядку

Передбаченому п. 50.1 ст. 50 Кодексу?

2. Яким чином має бути відображено рішення суду 2024 року в податковому обліку з податку на прибуток?

3. Чи потрібно коригувати декларації з податку на прибуток за всі попередні роки, за які визнані раніше доходи були анульовані державним підприємством?

4. Чи є можливість відобразити такі коригування в декларації 2024 року (після набуття чинності рішенням суду) без уточнення декларацій попередніх періодів?

5. Якщо коригування декларацій попередніх років необхідне, яким чином мають бути виправлені всі попередні коригування додатку РІ, які були відображені по неоплаченій, а також вже частково оплаченій дебіторській заборгованості, якщо підприємство вело облік податку на прибуток за касовим методом згідно п. 58 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу?

Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 ст. 5 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) поняття, правила та положення, установлені Кодексу та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених ст. 1 Кодексу. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексу і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Пунктом 58 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу встановлено, що тимчасово, до 1 січня 2024 року, платники податку - виробники електричної енергії за «зеленим» тарифом мають право визначати податкове зобов’язання з податку на прибуток підприємств з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті:

1) у період з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду зменшується на суму нарахованого у бухгалтерському обліку і врахованого у фінансовому результаті до оподаткування доходу від продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом та/або надання послуг із зменшення навантаження у періоді з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року, за яким виробник електричної енергії не отримав оплату на кінець звітного періоду;

з 1 січня 2022 року фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується на суму доходу в розмірі погашеної дебіторської заборгованості за продану електричну енергію за «зеленим» тарифом та/або за надані послуги із зменшення навантаження, на який в попередніх звітних періодах зменшувався фінансовий результат до оподаткування відповідно до цього пункту. Положення цього абзацу застосовується до повного погашення дебіторської заборгованості за електричну енергію за «зеленим» тарифом та/або за послуги із зменшення навантаження, продану/надані в період, визначений в абзаці першому цього пункту;

2) у період з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується на суму нарахованих у бухгалтерському обліку і врахованих у фінансовому результаті до оподаткування витрат, що формують собівартість реалізованої електричної енергії за «зеленим» тарифом, та витрат на збут електричної енергії за «зеленим» тарифом та/або собівартість послуг із зменшення навантаження у періоді з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року, за яку виробник не отримав оплату на кінець звітного періоду;

з 1 січня 2022 року фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду зменшується на суму витрат, що формують собівартість реалізованої електричної енергії за «зеленим» тарифом, та витрат на збут електричної енергії за «зеленим» тарифом, та/або собівартість послуги із зменшення навантаження, за яку виробник отримав оплату в такому звітному періоді, та на які в попередніх звітних періодах збільшувався фінансовий результат відповідно до цього пункту. Положення цього абзацу застосовується до повного погашення дебіторської заборгованості за електричну енергію за «зеленим» тарифом, продану в період, визначений в абзаці першому цього пункту, та/або за послуги із зменшення навантаження, надані в такий період;

3) платники податку - виробники електричної енергії за «зеленим» тарифом не застосовують різницю, визначену абзацом третім підпункту 139.2.2 пункту 139.2 статті 139 цього Кодексу, у разі списання безнадійної дебіторської заборгованості за електричну енергію за «зеленим» тарифом, що сформувалася за електричну енергію, продану в період, визначений в абзаці першому цього пункту, та/або за послуги із зменшення навантаження, надані в такий період. Положення цього абзацу застосовується також і в період після 1 січня 2024 року.

Отже, у період з 1 січня 2022 року фінансовий результат до оподаткування відповідного податкового (звітного) періоду, у якому відбулося погашення заборгованості, збільшується на суму доходу у розмірі погашеної дебіторської заборгованості за продану електричну енергію за «зеленим» тарифом, на яку в попередніх податкових (звітних) періодах зменшувався фінансовий результат до оподаткування.

При цьому, платник податку має одночасно здійснити «дзеркальне» коригування і зменшити фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду на суму витрат, що формують собівартість реалізованої електричної енергії за «зеленим» тарифом, та витрат на збут електричної енергії за «зеленим» тарифом, за яку виробник отримав оплату в такому звітному періоді та на які в попередніх звітних періодах збільшувався фінансовий результат до оподаткування.

Ці дві тимчасові різниці застосовуються до повного погашення дебіторської заборгованості за електричну енергію за «зеленим» тарифом, продану у періоді з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року.

Одночасно, платники податку - виробники електричної енергії за «зеленим» тарифом не зменшують фінансовий результат до оподаткування на суму списаної дебіторської заборгованості (у тому числі за рахунок створеного резерву сумнівних боргів або резерв очікуваних кредитних збитків (зменшення корисності активів), що відповідає ознакам, визначеним п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 цього Кодексу.

Тобто у разі якщо виробник електричної енергії за «зеленим» тарифом списує дебіторську заборгованості за продану у періоді з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року електричну енергію за «зеленим» тарифом, такий платник не зменшує фінансовий результат до оподаткування на суму такого списання (у тому числі, якщо списання відбувається за рахунок створеного резерву сумнівних боргів).

Це правило буде застосовуватися також і в періодах після 1 січня 2024 року для випадків списання безнадійної дебіторської заборгованості, яка відповідає описаним умовам (тобто така заборгованість виникла у зв’язку із формуванням доходів, що отримані у період з 1 січня 2022 року до 1 січня 2024 року).

Роз’яснення щодо застосування норм п. 58 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу надано в Інформаційному листі № 1/2022 «Нововведення Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» Частина 1. Податок на прибуток підприємств».

Отже, підприємство повинно чітко дотримуватися правил бухгалтерського обліку при здійсненні коригування доходів та витрат від продажу електроенергії за «зеленим тарифом» при анулюванні актів купівлі-продажу такої електроенергії.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону № 996).

Відповідно до Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, державну політику зокрема у сфері бухгалтерського обліку та забезпечує формування і реалізацію єдиної державної податкової та митної політики.

Отже питання відображення у бухгалтерському обліку відповідних операцій відноситься до компетенції Міністерства фінансів України.

При цьому повідомляємо, що нормами Кодексу не передбачено окремого порядку відображення рішень суду, а також коригувань Податкової декларації з податку на прибуток підприємств щодо анульованих актів купівлі-продажу електроенергії.

Що стосується питання коригування декларації та виправлення «помилок» відповідно до п. 50.1 ст. 50 Кодексу, повідомляємо, що у разі якщо за правилами бухгалтерського обліку платником були уточнені показники звіту про фінансові результати за попередні звітні періоди і уточнено фінансовий результат, дохід та витрати за операціями з постачання електроенергії, то такий платник повинен подати уточнюючі декларації з податку на прибуток підприємств за відповідні податкові періоди, в яких уточнити показники фінансового результату та коригувань по п. 58 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

При цьому, правомірність і правильність здійснення коригування (уточнення) операцій в бухгалтерському обліку відноситься до компетенції Міністерства фінансів України.

Одночасно звертаємо увагу, що будь-які висновки щодо визначення суми  податкових зобов’язань з податку на прибуток можуть надаватися за результатами детального вивчення умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, оформленням яких вони супроводжувались, в межах контрольно-перевірочних заходів.

Відповідно п. 52.2 ст. 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.